Žáci se seznamují s možnostmi různých výtvarných přístupů v práci s krajinou. Rozšiřují si pojem krajiny. Kultivují a obohacují vztah ke krajině vnitřní i vnější, rozšiřují vnímání krajiny samotné.
Krajinu poznávají a výtvarně zpracují během pěti tematických celků zaměřených též na představení výtvarných směrů a přístupů ve výtvarném umění.
Skupinová práce v krajině. Žáci pracují s krajinou samotnou jako výtvarným prostředkem k vyjádření určité myšlenky. Využívají přírodní procesy a materiály.
Práce přináší přímý kontakt s krajinou a prací v exteriéru. Prohlubuje citlivost vnímání krajiny a zásahů, které se v ní dějí. Teoreticky uvádí oblast land artu na konkrétních příkladech z dějin umění.
Účelem práce není pouze výsledné výtvarné dílo, ale i sociální aspekt skupinové tvorby (skupinová dynamika – rozdělení rolí ve skupině, rozvoj komunikace, hledání něčeho, co nás spojuje).
Co je krajina? Co pro nás znamená? Jak ji vnímáme? Mění se náš vztah k ní?
Jaké známe zobrazení krajiny? Jak lze s krajinou pracovat ve výtvarném umění?
Kdo by našel něco podobného, co už zná? Co by mohly mít tyto stavby společného? V čem jsou jiné? K čemu mohly sloužit? Proč a kdy asi vznikly?
Proč jsou ostrovy obalené? Jaký to může mít důvod? Co to připomíná?
Jaký přístupy se v tomto díle uplatňují?
Co by to mohlo být, k čemu by to mohlo sloužit? Kým je spolutvořeno umělecké dílo? Co to může vyjadřovat?
Dejme prostor fiktivním, třeba i nereálným interpretacím v následné diskusi. Hledejme souvislosti, ptejme se po funkcích uměleckého díla, symbolice.
Výtvarná činnost – Místo setkání
Návrh bude představen formou kresby na formátu A1 a verbálně zdůvodněn.
Na základě prezentací si žáci vyberou návrh, který se pokusí společně zrealizovat v krajině.
Najděte si konkrétní místo v krajině a pokuste se zde vybudovat stavbu, která by vás spojovala a která by pro vás byla určitým symbolem. Místem, kde byste se chtěli setkávat.
Pracujte s nalezenými materiály a prostředím.
Aktivitu je možné realizovat i na zážitkových akcích – výlety, poznávací kurzy apod.
kamení, větve, stromy, hlína, listí, písek, v zimě možný sníh, provazy, látky, papíry, potok, vítr, atd., vše, co je v konkrétním místě k dispozici
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Krajina, její podoby v nás a ve výtvarném umění.
Ostatní články seriálu: