Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Typy chemických vzorců
Odborný článek

Typy chemických vzorců

7. 11. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Alena Jedličková

Anotace

Jedná se o přípravu na jednu vyučovací hodinu chemie s tématem Typy chemických vzorců. Příprava je obohacena o aktivizující prvky, což by mohlo pomoci k lepší fixaci poznatků.

Článek obsahuje kompletně vypracovanou přípravu na jednu vyučovací hodinu chemie s tématem Typy chemických vzorců. Ta bývá učiteli často zařazována jako úvodní hodina tematického celku Názvosloví anorganických sloučenin, který je probírán nejčastěji v rámci obecné chemie na začátku 1. ročníku čtyřletého gymnázia – to odpovídá 3. ročníku šestiletého a 5. ročníku osmiletého gymnázia.

Vytvořená příprava je zaměřena převážně na individuální a částečně na skupinovou aktivitu žáků, obsahuje pouze několik minut výkladu metodou názorně-demonstrační. Příprava obsahuje několik úloh, které žáci v průběhu hodiny postupně řeší. Úloha 1 a Úloha 2 (přiřazovací) mají převážně motivační charakter. Úloha 1 obsahuje otázky s otevřenou odpovědí. Úloha 3 (doplňovací) a Úloha 4 (doplňovačka s tajenkou) mají převážně charakter procvičovací. Žáci v nich uplatní poznatky o chemickém názvosloví, které získali na nižším stupni (ZŠ či nižší gymnázium), takže si touto formou také opakují.

Cíle hodiny
  • žák získá představu o tom, jak různě mohou vypadat vzorce téže chemické sloučeniny
  • žák se naučí u základních typů vzorců určit, o který typ se jedná
  • žák pochopí rozdíl mezi stechiometrickým a molekulovým vzorcem
  • žák se naučí vytvořit z molekulového souhrnného vzorce vzorec stechiometrický
  • žák si rozvíjí své komunikační dovednosti, dále dovednost pracovat individuálně i ve skupině
  • žák si rozvíjí dovednosti obhájit své názory
Pojmy
  • známé ze ZŠ či z nižšího gymnázia - chemická sloučenina, chemický vzorec, vzorce základních anorganických a organických sloučenin
  • nové vzorce - stechiometrický (empirický), molekulový souhrnný (sumární), konstituční, geometrický, konfigurační, konformační, strukturní elektronový a racionální
Organizace vyučovací hodiny

1. – 10. minuta
Opakování ze ZŠ či nižšího gymnázia – práce v čtyřčlenných skupinách:

  • učitel rozdá každé čtyřčlenné skupině lístek s Úlohou 1
  • žáci se ve skupinkách dohodnou na odpovědích na otázky a vyberou si člena, který bude dohodnuté odpovědi prezentovat před ostatními skupinami
  • zvolený zástupce z každé skupiny řešení prezentuje před ostatními, ti poslouchají a doplňují – prostor pro diskusi

11. – 18. minuta
Individuální práce:

  • žáci dostanou na papírech zadání Úlohy 2 a samostatně úlohu řeší – cílem je, aby si žák uvědomil, že vzorec sloučeniny lze zapsat více způsoby
  • po cca 5 minutách dobrovolník předvede své řešení, ostatní přitom kontrolují, zda je správné, opravují a doplňují

19. – 34. minuta
Zavedení nových pojmů – výklad + procvičení:

  • učitel žákům objasní význam vzorců, seznámí je s typy chemických vzorců:
    • stechiometrický (empirický)
    • molekulový souhrnný (sumární) – učitel vysvětlí rozdíl mezi těmito dvěma typy, např. na vzorci vody a peroxidu vodíku; otázka: „Ethan má sumární vzorec C2H6, jaký je jeho empirický vzorec?“ – CH3
      • procvičení vysvětleného, žáci samostatně vyplní tabulku v Úloze 3
      • vybraný žák nebo dobrovolník předvede řešení
    • konstituční vzorec – učitel ukáže na příkladu (např. cyklohexan)
    • geometrický vzorec (= vyjadřuje prostorové uspořádání atomů či iontů v molekule) – např. voda, amoniak – pro lepší představu ukáže prostorové modely (tyčinkové či kalotové) těchto látek
    • konfigurační vzorec – např. cis-but-2-en a trans-but-2-en – lze ukázat na modelech
    • konformační vzorec – lze ukázat např. na modelu ethanu či cyklohexanu
    • strukturní elektronový vzorec – nakreslit např.

  • upozornit žáky, že nejdůležitější jsou pro ně zatím vzorce molekulové souhrnné, stechiometrické a konstituční

35. – 45. minuta
Procvičování probrané látky:

  • samostatná práce - žáci řeší do konce hodiny Úlohu 4 – doplňovačku
  • kontrola tajenky doplňovačky proběhne na konci hodiny nebo hodinu další
  • prostor na shrnutí hodiny a na dotazy
Závěr

Typy chemických vzorců často dělají žákům problémy. Uvedená příprava obsahuje několik aktivizačních prvků (diskuse ve skupině, doplňovačka, názorná ukázka na modelech), které přispějí ke snadnějšímu zafixování tohoto učiva a k pozdějšímu vybavení získaných poznatků ve vyšším ročníku, např. v oblasti organické chemie.

Přílohy:

Úloha 1
Úloha 2
Úloha 3
Úloha 4

Literatura a použité zdroje

[1] – VACÍK, J. et al. Přehled středoškolské chemie. Praha, 1999.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
59.57 kB
PDF
Úloha1
pdf
72.27 kB
PDF
Úloha2
pdf
62.5 kB
PDF
Úloha3
pdf
106.45 kB
PDF
Úloha4

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alena Jedličková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Člověk a životní prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Úloha 1 Úloha 2 Úloha 3 Úloha 4 (zadání každé úlohy nakopírované pro každého žáka, Úloha 1 pro každou skupinu) Tyčinkový nebo kalotový model: cyklohexanu, ethanu, vody, cis-but-2-enu a trans-but-2-enu, amoniaku, případně dalších sloučenin