Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií – úvod
Odborný článek

Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií – úvod

4. 7. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.

Anotace

Článek je úvodním textem pro dva praktické příspěvky, které obsahují aktivity zaměřené na inkluzívní a kooperativní strategie – začleňování žáků různých kultur a etnik do kolektivu třídy.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Soubor kooperativních her pochází ze studie Pavly Polechové - Inkluzívní a kooperativní strategie - přehled. Autorka se v ní zabývá tématem včleňování dětí různých kultur a etnik do kolektivu třídy. Ačkoli toto téma náleží též do multikulturní výchovy, uvádíme vybrané aktivity vzhledem k jejich možnému využití při práci s tématem OSV „kooperace".

Úvod

Podmínkou týmové práce je pozitivní vzájemné propojení. Ve struktuře cílů, metod a technik stojí nejvýše - je základním principem a předpokladem efektivní spolupráce. Možností, jak podpořit pozitivní vzájemné propojení, je celá řada. Patří k nim rozdělení úkolu mezi členy týmu, rolí, sdílení materiálů a pomůcek, hodnocení obsahující osobní a týmovou složku.

Část předkládaných technik tvoří kooperativní hry, které jsou založeny na pravidle "pokud budeme soutěžit, prohrajeme všichni, pokud budeme spolupracovat, všichni budeme úspěšní".

V reflexích se obvykle věnujeme těmto tématům:

  • vzájemná podpora, smysl pro humor
  • uznávání kvality druhých
  • nesmějeme se někomu, ale smějeme se s někým
  • žádné ponižování
  • povzbuzování k účasti
  • vzájemné jištění
  • poskytování pomůcek, podílení se o pomůcky
  • sledování procesu i cíle
  • dodržování pravidel
  • kritika nápadu, ne osoby
  • přispívání nápady

Použitá literatura:

Zlaté aktivity. Kladno: Aisis, 2000.

Další články na dané téma

Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií I.
Aktivity pro naplňování inkluzívních a kooperativních strategií II.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Téma článku:

Osobnostní a sociální výchova