Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Tvořit na flétně krásné tóny – 3. lekce: Maruška slaví narozeniny (Poznáváme hudební nástroje)
Odborný článek

Tvořit na flétně krásné tóny – 3. lekce: Maruška slaví narozeniny (Poznáváme hudební nástroje)

12. 2. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Váňová

Anotace

Ve 3. lekci našeho seriálu se děti seznamují s hudebním nástrojem flétnou, jak na ni hrát a jak se o ni starat.


Tento text navazuje na příspěvky Tvořit na flétně krásné tóny a Tvořit na flétně krásné tóny - 2. lekce: Neposedné ručky.


Motivace a činnosti:

Dnes je velký den pro naši kamarádku Marušku, která oslaví čtyři roky.

Předmatematická představivost

Jednoduchá číselná řada, porovnávání, třídění -čtyři prsty, kostky atd.

Poznávací - Správné pojmenování prstů, pomůcka prostřednictvím básně


Mám prstíků pět, představím je hned.
Postýlečku v dlani mají, svorně si ji užívají.

(Synek, F.: Říkáme si s dětmi: K praktickým otázkám výchovy jazyka a řeči u malých dětí: [Logopedické hříčky]. Praha : ArchArt, 1994.)

Pracujeme

Můj palečku, chlapečku, co jsi dneska dělal?
S tímhle bratrem pracoval, s tímhle bratrem maloval,
s tímhle bratrem tancoval, s tímhle bratrem maličkým, zpívali jsme písničky.

Co bratříčkové dělali?
Pracovali, malovali, tancovali a zpívali.
A co my, děti, děláme?
Pracujeme, malujeme, tancujeme...

Výtvarná chvilka - obtiskování dlaně, obkreslování a dotváření dle fantazie dětí

Poznávací - Přání k narozeninám - návyky a projevy společenského chování (zdravení, poděkování atd.)

Dramatizace - Jak přejeme v naší MŠ kamarádům, když slaví narozeniny.


Chcete vědět, jak popřála Marušce celá její rodina?
Maminka ji pohladila a na čelo ji políbila - jak to dělá tvoje maminka?
Tatínek ji udělal 4x hopla.
Bráškové jí pravou ručkou potřepali a pusu na líčko jí dali.
Pak jí všichni ukázali prstem tajnou skrýš:
„Běž tam, Manko, najdi skrýš, tam dáreček objevíš."
Babička s dědečkem jí chtěli také přát a skrýš ji rychle ukázat, ale...
Maruška tam běží a... hádejte, co v té skrýši leží.

Poznávací - hádanka


I. Váňová:

Hudební foukací nástroj jsem já, mnoho dětí už mě zná.
Když si mě oběma rukama přidrží a písknou, uslyšíš tón, až radostí výsknou.
Brzy si mě oblíbíš a budeš mě mít rád, už se těším na to, jak budeš můj kamarád.



Pojďte, půjdeme také hledat, říká se: „Kdo hledá, najde!"

Po uhodnutí hádanky děti hledají flétničky schované různě po herně. Místa mohou být označena barevnými stuhami. I flétny mohou být ovázány stuhami (procvičování barev). Všechny pak položíme do nachystané obruče, kolem které vytvoříme kruh.

Komunikativní kruh


I. Váňová - „Kroužek kamarádů"

Za ruce se držíme, pak na zemi sedíme. (utvoření kruhu)
Popřejme si hezký den, ať je každý spokojen. (sed skřižmo)
A mějme se všichni rádi, vždyť jsme přece kamarádi. (vzájemné pohlazení s kamarádem nebo obětí)


Pohybová hra
- „Každá ručka má prstíčky..." (opakování z 2. lekce), opakování říkadel z předešlých lekcí

Poznávací - pravidla bezpečné manipulace s flétnou (montování, šroubování, rozložení na části), seznamování s hudebním nástrojem prostřednictvím smyslů (zrak, hmat, sluch)

  • popis sopránové flétny - náustek, hlavice, střední díl s okénky, nožička. Hlavice má srdíčko (horní otvor nad dírkami), který se při hraní nezakrývá, protože by flétna nezněla.

Děti se seznamují s nejdůležitější částí flétny s hlavicí, s náustkem. Zkoušejí první pískání, mění intenzitu, potichu a nahlas.

Poznávací - správné pojmenování hudebního nástoje

Jak se správně jmenuje dárek, který dostala Maruška ke čtvrtým narozeninám?
Sopránová zobcová flétna.

Poznávací - Pravidlo „Chovám se hezky ke všem hračkám"

Dárečky jsme rozbalili tak jako Maruška. Všichni doma byli moc rádi, že měla z dárečku radost. A maminka jí ještě připomněla moc důležitou věc. My si ji děti také zapamatujeme:


Buď, Maruško, na flétnu opatrná, dobře se o ni starej, ošetřuj ji. Dávej pozor, aby ti nespadla, nikomu ji nedávej, ani nepůjčuj. Je jenom tvoje."

Poznámka: z hygienických důvodů doporučuji, aby každé dítě mělo svou flétničku.


Literatura a použité zdroje

[1] – SYNEK, F. Říkáme si s dětmi: K praktickým otázkám výchovy jazyka a řeči u malých dětí: [Logopedické hříčky]. Praha : ArchArt, 1994. ISBN 80-901500-0-4.
[2] – SYNEK, F. Říkáme si s dětmi: K praktickým otázkám výchovy jazyka a řeči u malých dětí. Praha : ArchArt, 1998. ISBN 80-902281-5-1.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Váňová

Hodnocení od uživatelů

Petra Štěpánková
23. 7. 2012, 11:05
Dobrý den,
poradil by mi prosím někdo,kde bych našla další lekce.Děkuji
Jaroslava Pachlová
23. 7. 2012, 11:51
V úvodu textu jsou odkazy na další lekce: Tvořit na flétně krásné tóny - úvod, 2. lekce a zde 4. lekce.
Petra Štěpánková
25. 7. 2012, 13:04
Já myslela od 4. lekce dál.Moc se mi tato metoda výuky.Nebo jestli někdo máte i jiný tip na výuku flétny pro předškolní děti, tak ho uvítám.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída