Těžištěm aktivity je práce s pracovními listy. Každý má podobu jednoho listu formátu A4 a skládá se ze zadání úkolu, který mají žáci vyřešit, a z potřebných materiálů (nejlépe nakopírovaných na témže listě). Základním zdrojem informací pro všechny skupiny je učebnice (v našem případě M. Hroch a kol.: Dějepis II, Praha 1996, str. 43 - 47). Pro názornost projdeme jeden list za druhým a uvedeme odkazy na literaturu, která obsahuje potřebné materiály.
Pracovní list č. 1 - Český stát za vlády Lucemburků
Pracovní list č. 2 - Praha za vlády Karla IV.
Pracovní list č. 3 - Nové Město pražské
Pracovní list č. 4 - Karel IV. v kruhu své rodiny
Poznámka: Žák pro zopakování doplní do rodokmenu i panovníkovy rodiče.
Pracovní list č. 5 - Karlova univerzita
Poznámka: Pro vysvětlení toho, co se studovalo na teologické fakultě, mohou žáci opět použít Slovník cizích slov. Vzhledem k obsáhlosti tématu je vhodné, aby tato pracovní skupina měla více členů než v případě ostatních týmů.
Pracovní list č. 6 - Osobnost Karla IV.
Pracovní list č. 7 - Katedrála svatého Víta
Pracovní list č. 8 - Tvář Karla IV.
Poznámka: Úkol je určen pouze pro jednoho, výtvarně zdatného žáka.
Pracovní list č. 9 - Hledáme panovníka
Poznámka: List je bez materiálů. Úkolem žáků je vzpomenout si na již probranou vládu Jana Lucemburského v Čechách a celými větami vypsat požadované vlastnosti u nového panovníka.
Na úvod hodiny doporučuji provést volné psaní na téma Co už vím o Karlu IV.? Uváděné skutečnosti napište na tabuli nebo plakát a ponechte ve třídě. Vy si tak zmapujete myšlenkový prekoncept žáků před vstupem do tématu a oni si naopak připomenou své vědomosti.
Sdělte žákům cíl hodiny (zmapovat vládu Karla IV. v Čechách a posoudit její význam) a objasněte jim postup jeho dosažení.
Rozdělte žáky do osmi skupin tak, aby vám jeden žák zbyl (dostane pracovní list číslo 8). Každé skupině přidělte jeden pracovní list a místo ve třídě. Oznamte časovou lhůtu pro splnění úkolu.
Práci žáků průběžně kontrolujte, odpovídejte na jejich dotazy, týkající se zadání (které žáci málokdy čtou pozorně), a upozorňujte je na případné chyby. Dbejte, aby práci dokončili během vyučovací jednotky - vrátíte se k ní příští hodinu dějepisu.
Následující vyučovací hodinu věnujte učivu o vládě Karla IV. v Čechách. Výklad vhodně prokládejte prezentací vypracovaných pracovních listů jednotlivých skupin. Listy zároveň lepte na připravený plakát (použijte rub klasické nástěnné mapy) a to tak, aby uprostřed byla podobizna Karla IV. vytvořená jedním z žáků (pracovní list číslo 8).
Na závěr hodiny nechte žáky zhodnotit Karlovu vládu v Čechách. Můžete použít prezentaci pracovního listu číslo 9, protože žákům se bude lépe hodnotit, když budou mít možnost srovnávat vládu obou Lucemburků, Karla i jeho otce. Uplatní se zde metoda brainstormingu, volného psaní, ale také třeba diskuse.
Výsledkem aktivity je nástěnný obraz mapující osobnost Karla IV. a jeho vládu v Čechách. Necháme jej viset ve třídě a dále jej využíváme pro přípravu žáků, pro opakování tématu nebo jako pomůcku pro příští ročníky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: