Tvorba učebních osnov sebou vždy přináší určité obtíže a vzdělávací obory Cizí jazyk a Další cizí jazyk nejsou výjimkou. Navíc mají učební osnovy těchto oborů svá specifika.
Tento článek nabízí doporučení pro tvorbu výše zmíněných osnov a upozorňuje na kroky, kterých je radno se při jejich vytváření vyvarovat. Důležité je i uvědomit si, že na vytváření učebních osnov se může podílet každý jednotlivý učitel.
1. Uvědomit si, že:
2. Zvážit:
3. Určit si čas na:
4. Věnovat pozornost:
1. Učební plán (UP)
Po domluvě a vypracování UP v rámci celé školy je třeba, aby předmětová komise cizích jazyků zkontrolovala:
Pokud je v UP uveden vyučovací předmět Cizí jazyk, je třeba v poznámkách k UP upřesnit, jaké jazyky jsou žákům nabízeny.
Upozorňuji na úskalí označení jazyků jako Cizí jazyk 1 nebo Cizí jazyk 2. Jednak z názvu nevyplývá, jaký jazyk je vyučován, jednak tyto názvy budou v konfrontaci s názvy maturitních předmětů.
U nových maturit budou totiž jazyky označeny podle úrovně, na jaké z něho žák skládá zkoušku. Pokud si vybere zkoušku z jazyka na úrovni B1, tak to bude Cizí jazyk 1, a pokud na úrovni B2, bude to Cizí jazyk 2. Současné pojetí je zcela obrácené - Cizím jazykem 1 všichni rozumí jazyk pokročilejší, jako Cizí jazyk 2 je označován ten, s kterým žáci začali později.
Proto doporučuji uvádět v UP i v učebních osnovách konkrétní jazyky a v poznámkách k UP uvést, které z nich jsou povinné, které volitelné a z kolika jazyků si mohou žáci vybírat.
2. Poznámky k UP
Po domluvě a vypracování v rámci celé školy je třeba, aby předmětová komise cizích jazyků stručně uvedla a zkontrolovala:
3. Učební osnovy
Povinné údaje pro vypracování učebních osnov všech nabízených vyučovacích předmětů jsou shrnuty v tabulce (zde).
Forma sdělení těchto informací může být jakákoliv, nejpřehlednější ale je, pokud se škola domluví na jednotném vzhledu pro všechny vyučovací předměty.
4. Průřezová témata
Do této kapitoly přispějí všichni učitelé na škole podle toho, která průřezová témata a jejich tematické okruhy ve svém předmětu realizují.
Některá témata mohou být realizována v rámci školy napříč předměty.
Učitelé cizích jazyků musí:
Informace o realizaci průřezových témat a konkrétních tematických okruhů učitelé uvedou ve vzdělávacím obsahu svých vyučovacích předmětů.
5. Hodnocení a autoevaluace
Škola jako celek informuje o:
Hodnocení má pět úrovní:
Příklad ze zahraničí (zde) může sloužit jako námět na zamyšlení, vlastní postupy apod.
Pro autoevaulaci (autoevaluace znamená především zpětnou reflexi, zda se učitelům podařilo naplnit stanovené cíle a požadavky na výstupy žáků) práce učitele můžeme použít:
Příklady témat ročníkových prací (pokud žáci ročníkovou práci zvládnou udělat bez větších obtíží, učiteli se podařilo dovést je k vytyčenému cíli - k nabytí jistých dovedností a získání jistých schopností).
Dalším příkladům evaluace a autoevaluace se věnuji v článku Hodnocení žáků - zkušenosti ze zahraničí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.