Příspěvek byl převzat od MŠMT ze sborníku Mezigenerační vztahy a stárnutí v školním vzdělávacím programu, jenž vznikl v rámci grantového projektu Mezigenerační vztahy a stárnutí v RVP, který realizoval Kruh spolupracovníků obecné a občanské školy společně s Diakonií ČCE v roce 2005.
Hlavní cíle
Žák:
Dílčí cíle
a) Žák umí - psychomotorické cíle:
b) Žák ví - kognitivní cíl:
c) Žák si myslí, cítí, koná (v ideálním případě) - afektivní cíle:
Otázky pro sebereflexi (ústně/písemně):
1. Co mi přišlo při zpracovávání projektu nejzajímavější? Co mě nejvíce bavilo?
2. Jaká část mé práce je nejlepší? Proč?
3. Co jsem se naučil/a? Co důležitého jsem poznal/a?
4. Co bych zlepšil/a? Proč jsem to neudělal/a před odevzdáním?
5. Je něco, co jsem nesplnil/a? (viz kritéria hodnocení)
6. Která z prací mých spolužáků se mi líbila nejvíce? Proč?
A. Samostatná práce žáků navazuje na učivo 1. pololetí (vlastivědné učivo 7. ročníku - významná místa, významní Češi, Praha, „průvodcování" po Královské cestě, stavební styly...).
B. Projekt je zahájen společnou dvouhodinou - ideální je polovina třídy (15 žáků)
a) Žáci jsou vyzváni, aby přemýšleli o místě, které mají rádi, „...asi to není tak známé místo, ale je ,tvoje‘...", důvěrná znalost.
b) „Je takové místo pro člověka důležité, proč, kdy..."
c) Balicí papír; „Čím a jak bys své místo nejlépe přiblížil/a ostatním?" - žáci zapisují své nápady na společný papír, rozvíjejí nápady ostatních.
d) „Odkud, od koho se můžeš dozvědět víc, než víš nyní?" - zdroje, metody.
e) „Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých postupů?" - děti samy přijdou na pamětníky, rodáky, prarodiče, nejstarší obyvatele - je pak na učiteli, zda bude rozhovor s pamětníkem požadovat jako nutnou součást práce.
f) Zadání práce - učitel vyjde z dětských nápadů, vysvětlí úkol, stanoví postup a formální charakteristiky práce, časový harmonogram (tj. termíny splnění části úkolu - volba konkrétního místa, odevzdání osnovy, odevzdání části práce; odevzdání celé práce; prezentace) - doporučuji vše společně zapsat a plán ponechat ve třídě; nabídnout individuální konzultace.
g) Děti se dozvědí kritéria hodnocení:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.