Odborný článek

Moje místo

29. 7. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr Blanka Pešoutová

Anotace

Příspěvek popisuje projekt určený pro žáky 7. ročníku. Žáci přemýšlejí o místě, které mají rádi. Učitel a třída s daným tématem dále pracují.

Příspěvek byl převzat od MŠMT ze sborníku Mezigenerační vztahy a stárnutí v školním vzdělávacím programu, jenž vznikl v rámci grantového projektu Mezigenerační vztahy a stárnutí v RVP, který realizoval Kruh spolupracovníků obecné a občanské školy společně s Diakonií ČCE v roce 2005.


Hlavní cíle

Žák:

  • cítí sounáležitost s místem a lidmi (rodina, pamětníci...) - jistota, identita;
  • oceňuje význam individuální paměti (pamětník ví víc/jiné než učebnice), „malých dějin";
  • raduje se z poznání;
  • spolupracuje;
  • hodnotí svou práci.

Dílčí cíle

a) Žák umí - psychomotorické cíle:

  • rozvrhne si svou práci;
  • pracuje samostatně;
  • zpracovává, porovnává různé druhy poznatků (odborná literatura, rozhovor, videonahrávka);
  • vede rozhovor - naslouchá, přizpůsobí se osobnímu tempu druhého, staršího;
  • pracuje s odbornou literaturou;
  • vybírá, sestavuje, vytváří smysluplný celek;
  • cituje zdroje;
  • připraví prezentaci své práce;
  • prezentuje svou práci.

b) Žák ví - kognitivní cíl:

  • shrne informace o místě, kde žije, o své rodině;
  • popíše periodizaci lidského života;
  • porovná své místo tehdy a nyní;
  • definuje „duševní vlastnictví".

c) Žák si myslí, cítí, koná (v ideálním případě) - afektivní cíle:

  • je dobré „být s...", sdílet, setkávat se, někam patřit (sounáležitost s místem, lidmi);
  • chci se dozvídat víc, než vím;
  • „Na co asi budu vzpomínat já, o čem budu vyprávět, jaký/á budu, až přijde stáří?"

Otázky pro sebereflexi (ústně/písemně):
1. Co mi přišlo při zpracovávání projektu nejzajímavější? Co mě nejvíce bavilo?
2. Jaká část mé práce je nejlepší? Proč?
3. Co jsem se naučil/a? Co důležitého jsem poznal/a?
4. Co bych zlepšil/a? Proč jsem to neudělal/a před odevzdáním?
5. Je něco, co jsem nesplnil/a? (viz kritéria hodnocení)
6. Která z prací mých spolužáků se mi líbila nejvíce? Proč?

A. Samostatná práce žáků navazuje na učivo 1. pololetí (vlastivědné učivo 7. ročníku - významná místa, významní Češi, Praha, „průvodcování" po Královské cestě, stavební styly...).

B. Projekt je zahájen společnou dvouhodinou - ideální je polovina třídy (15 žáků)
a) Žáci jsou vyzváni, aby přemýšleli o místě, které mají rádi, „...asi to není tak známé místo, ale je ,tvoje‘...", důvěrná znalost.
b) „Je takové místo pro člověka důležité, proč, kdy..."
c) Balicí papír; „Čím a jak bys své místo nejlépe přiblížil/a ostatním?" - žáci zapisují své nápady na společný papír, rozvíjejí nápady ostatních.
d) „Odkud, od koho se můžeš dozvědět víc, než víš nyní?" - zdroje, metody.
e) „Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých postupů?" - děti samy přijdou na pamětníky, rodáky, prarodiče, nejstarší obyvatele - je pak na učiteli, zda bude rozhovor s pamětníkem požadovat jako nutnou součást práce.
f) Zadání práce - učitel vyjde z dětských nápadů, vysvětlí úkol, stanoví postup a formální charakteristiky práce, časový harmonogram (tj. termíny splnění části úkolu - volba konkrétního místa, odevzdání osnovy, odevzdání části práce; odevzdání celé práce; prezentace) - doporučuji vše společně zapsat a plán ponechat ve třídě; nabídnout individuální konzultace.
g) Děti se dozvědí kritéria hodnocení:

  • obsah práce, kvalita, originalita + splnění povinných částí;
  • výběr, zpracování informací, smysluplnost kompozice (část/celek);
  • prezentace práce před třídou (např. patnáctiminutový souvislý projev, ukázky - videoprojekce, počítačová prezentace, audionahrávka aj.);
  • splnění formálních kritérií projektu;
  • respektování časového harmonogramu;
  • sebereflexe.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr Blanka Pešoutová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Lidské vztahy
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída