Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Průřezová témata ve školním vzdělávacím programu – zkušenosti z pilotních škol
Odborný článek

Průřezová témata ve školním vzdělávacím programu – zkušenosti z pilotních škol

21. 3. 2008 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Anotace

Článek je úvodní kapitolou k dalším pěti příspěvkům, které přinášejí inspiraci pro zapracování některých průřezových témat do ŠVP. Ukázky byly vybrány ze ŠVP pilotních škol, které se účastnily projektu ESF PILOT Z.

Průřezová témata vnášejí do vzdělávání aktuální okruhy problémů současného světa. Zdůrazňují multikulturní, demokratický, globální a proevropský aspekt výchovy a vzdělávání. Přispívají k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji každého žáka, k získání základní úrovně mediální gramotnosti a k vnímání důležitosti environmentální problematiky.

Procházejí napříč vzdělávacími oblastmi, propojují obsahy různých oborů a umožňují získat komplexní pohled na danou problematiku. Jsou důležitým formativním prvkem ve vzdělávání a podílejí se na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí. Přispívají k rozvoji osobnosti žáka, vytvářejí příležitost pro jeho individuální uplatnění i pro vzájemnou spolupráci a komunikaci. Působí na vzájemné vztahy ve škole a na její atmosféru.

Smyslem průřezových témat není jen doplňovat vzdělávací obsah vyučovacích předmětů, ale otevřít žákům další perspektivy poznání, utvářet si postoje k zásadním otázkám současného světa a získat zkušenosti, které využijí v každodenním životě.

V rámci projektu Pilot Z byl zpracován materiál Průřezová témata ve školním vzdělávacím programu - zkušenosti z pilotních škol. Text shrnuje nejdůležitější postřehy a zkušenosti týkající se jednotlivých průřezových témat, jejich specifického postavení ve vzdělávání, způsobu začlenění do školních vzdělávacích programů a výběru vhodných forem pro jejich výuku. Informace byly získány z pilotních verzí školních vzdělávacích programů, na základě rozhovorů s učiteli při zpracovávání příkladu dobré praxe i znalosti celkové práce škol.

Materiál je východiskem pro další odbornou práci vztahující se k celkové problematice průřezových témat, jejich přínosu pro vzdělávání, postavení ve školním vzdělávacím programu a hledání efektivních modelů výuky. Stal se rovněž podkladem pro zpracování textu Hodnocení průřezových témat.

Jako ukázku přikládáme zpracování Zkušeností z pilotních škol z následujících průřezových témat:

Přestože průřezová témata jsou prvkem novým a zkušenosti s jejich realizací jsou teprve „na začátku", dá se již teď říci, že své opodstatnění ve vzdělávání mají. Pilotní školy jejich specifičnost a význam pochopily, dokázaly je zapracovat do svých školních vzdělávacích programů a zařadily je do výuky. Nadále je třeba této problematice věnovat soustavnou pozornost, získávat zkušenosti z dalších škol i podněty ze zahraničí. Důležité je, aby probíhal kontinuální dialog praxe a jednotlivých odborných pracovišť. Realizaci průřezových témat je důležité podpořit systematickým vzděláváním pedagogických pracovníků.

Pro další práci škol a pro vznik podpůrných metodických materiálů je třeba:

  • Pracovat se všemi tématickými okruhy průřezových témat, pochopit jejich specifika, variabilitu dílčích témat, námětů a činností a hledat pro jejich výuku vhodné metody a formy práce.
  • Zpracovat modelové příklady integrace tematických okruhů průřezových témat do vzdělávacího obsahu oborů a projektů.
  • Formulovat za jednotlivá průřezová témata to, co budeme od žáků očekávat.
  • Modelovými projekty podporovat týmovou spolupráci učitelů při výuce i při její přípravě.
  • Hledat pro průřezová témata vhodné evaluační nástroje na úrovni školy, třídy a žáka.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Téma článku:

Průřezová témata ZV a GV obecně