Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Motivační tříminutovky

Ikona informativni

Motivační tříminutovky

Autor: Kathy Paterson
Anotace: Co přesně je motivační tříminutovka? Je to rychlá aktivita řízená učitelem, které se žáci chtějí účastnit, protože ji vnímají jako hru a oceňují hravost a zábavu, která je její nedílnou součástí. Ať už zahrnuje soutěžení, spolupráci, nebo přemýšlení či aktivitu jednotlivce, poskytuje potřebnou přestávku od činnosti, o kterou žáci ztratili zájem, a posléze vrací jejich pozornost a energii zpátky k úkolu, kterému byla výuka zrovna věnována.
Klíčová slova: motivace, portálkniha, motivační tříminutovka

Text článku:

Víc než jen motivace

Co přesně je motivační tříminutovka? Je to rychlá aktivita řízená učitelem, které se žáci chtějí účastnit, protože ji vnímají jako hru a oceňují hravost a zábavu, která je její nedílnou součástí. Ať už zahrnuje soutěžení, spolupráci, nebo přemýšlení či aktivitu jednotlivce, poskytuje potřebnou přestávku od činnosti, o kterou žáci ztratili zájem, a posléze vrací jejich pozornost a energii zpátky k úkolu, kterému byla výuka zrovna věnována.

Naleznete jistě spoustu způsobů, jak motivační tříminutovky využít. Ne všechny jsou nové; některé z nich už možná učitelé znají. Jiné možná představují jen jiné způsoby, jak nahlížet na běžné činnosti. Využívejte je s nadšením a smyslem pro humor tak často, jak bude potřeba, a užijte si pozitivní přínos, který pro třídu představují.

Toto znovuzískané soustředění slouží k tomu, aby žáky a studenty opět nasměrovalo správným směrem – aby opět zacílilo jejich pozornost; a proto o těchto přerušeních hovořívám jako o životabudičích, což je termín, který se žáci rychle naučí a přijmou. Proč použít motivační tříminutovku?

  • Abyste žákům poskytli přínosnou chvilku oddechu. 
  • Aby si na chvíli oddychli učitelé; i oni potřebují přestávky, a tyto rychlé a snadnou použitelné aktivity pomáhají. 
  • Pro opětovné zaostření ochabující pozornosti. 
  • Pro vybití přebytečné energie. 
  • Na probuzení otupělé mysli žáků a studentů. 
  • Jako uvedení hodiny; většina těchto aktivit může předjímat další činnost. 
  • Jako odměnu za dobré chování; koneckonců je při nich zábava!

Stejně jako všechny dobré vyučovací přístupy se i všechny motivační tříminutovky řídí důslednými pravidly. Například se dají zvládnout za kratičkou chvilku. Používání motivačních tříminutovek se bude řídit jistými dalšími zásadami:

  • Neexistuje špatná odpověď. 
  • Pestrost je dobrá a podporuje se. 
  • Cení se všechny odpovědi. 
  • Osobní prostor, jak fyzický tak emoční, je vždy respektován. 

Učitelé vědí, že tyto zásady platí pro veškerou výuku, je však potřeba je znovu připomenout v případě životabudičů, stejně jako při jiných činnostech ve třídě.

Kroky při použití motivační tříminutovky:

  1. Signálem upoutejte pozornost. 
  2. Krátce vysvětlete, proč bude motivační aktivita použita. 
  • Ztratil/a jsem vás… 
  • Vypadáte neklidní … 
  • Vidím, že si potřebujete chvilku oddechnout… 
  • Zdá se, že si potřebujete trochu popovídat… 
  • Vysvětlete aktivitu s pomocí pokynů uvedených u jednotlivých motivačních tříminutovek. 
  • Připomeňte žákům, aby nezačínali, dokud jim nedáte signál, a aby na signál opět přestali nebo se zastavili. 
  • Dejte zahajovací signál. 
  • Proveďte motivační aktivitu podle přiloženého scénáře. 
  • Signálem oznamte konec. 
  • Uzavřete a znovu zaměřte pozornost studentů tím, že rychle shrnete, co se dělalo a proč. 
    • Všichni jsme byli tak trochu neklidní, tak jsme si zahráli ______. Teď, když jste vybili trochu energie, je čas vrátit se k… 
    • Vypadali jste ospale a spousta z vás nedávala pozor, tak jsme si zahráli______. Teď když už jste se všichni probrali, vrátíme se zase k… 
    • Cítila jsem tady potřebu krátké přestávky, tak jsme si zahráli ______. Teď se zase můžeme vrátit k…

    Ukázky motivačních tříminutovek

    Neslyšný výkřik

    PŘEDMĚTY: občanská a rodinná výchova; společenské vědy

    PRÁCE: individuální

    Cíl: Předvedení silné emoce/emocí jen prostřednictvím řeči těla.

    • Existuje mnoho silných pocitů – emocí. Někdy je nemůžeme projevit kvůli tomu, kde nebo s kým jsme. Natrénujeme si pár tichých emocí. 
    • Seďte vzpřímeně, čelem dopředu ke mně. Tyto výrazy emocí jsou pouze pro vás; není nutné sledovat ostatní studenty. 
    • Začněte myšlenkou na to, že jste velmi smutní. Myslete na pocit smutku a prociťte ho ve svém těle – svýma očima, hlavou, v hrudi a rukou. Dýchejte pomalu. Velký, velký smutek – cítíte ho a vaše tělo ho vyjadřuje. Deset vteřin. 
    • Proveďte studenty každou z následujících emocí: hněv, strach, obavy, hrdost, hlad, nadšení. 
    • Zakončete cvičení nějakým pozitivním pocitem, například pocitem štěstí, klidu, radosti, uvolnění nebo spokojenosti. 

    Zhodnocení: Rychlé shrnutí toho, jaký to byl pocit projevit emoce beze slov.

    Rozšířené zhodnocení: Deníkový zápis o tom, jestli je nějakou emoci těžké nebo snadné vyjádřit beze slov.

    Předvedení výsledků: Zvolte si, co chcete předvést, podle toho, jak jednotlivé studenty znáte.

    Rychlé otázky

    PŘEDMĚT: jakýkoli

    PRÁCE: ve dvojicích

    POMŮCKY: Tužka a papír

    Cíl: Vymyslet co nejvíc otázek k odpovědi, kterou učitel zadal (založeno na populární americké televizní hře Jeopardy).

    • Dám vám nějaké prohlášení, které bude sloužit jako odpověď. 
    • Vy a váš partner ve dvojici vymyslíte a zapíšete co nejvíc otázek k této odpovědi ve velmi krátkém časovém úseku. 
    • Například, je-li odpovědí „oceán“, otázka může znít: „Kde žijí velryby?“ nebo „Jak se říká velkému vodnímu útvaru?“ 
    • Dejte odpověď a signál k zahájení hry. 
    • Udržujte rychlé tempo a porovnejte počet otázek k jednotlivým odpovědím.

    Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Motivační tříminutovky.

    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 29. 03. 2016
    Zobrazeno: 3637krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku : 3
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    1 uživatel Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    PATERSON, Kathy. Motivační tříminutovky. Metodický portál: Články [online]. 29. 03. 2016, [cit. 2019-02-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/20783/MOTIVACNI-TRIMINUTOVKY.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.