Den na témata etické výchovy určený pro 4. a 5. ročník – rozvoj prosociálnosti, zvládání agresivity, nácvik asertivního chování, rozvoj morálních hodnot, empatie, postojů a vytváření povědomí odpovědnosti a spolehlivosti.
Žáci se naučí projevovat zájem o druhé, naučí se jim naslouchat, vyzkouší si způsoby povzbuzení a pochvaly, pochopí význam povzbuzení pro sebe samotného i pro druhé. Uvědomí si důležitost nezištné pomoci druhým. Umí zvládat projevy hněvu při hraných scénkách, zvládají komunikovat v konfliktních situacích na úrovni přiměřené jejich věku.
Rozsah: 5 vyučovacích hodin
Činnosti a materiály |
Výstupy |
1. Blok Pracovní list č. 1 – Podpisovka |
Navazuje a rozvíjí kamarádské vztahy, poznává druhé, naučí se projevovat zájem o druhé a naslouchat jim, vyjadřuje prosociální chování. |
2. Blok Bublina pochval |
Vyjadřuje pozitivní city, pochopí význam povzbuzení pro sebe samotného i pro druhé, prezentuje svoje názory. |
3. Blok Pracovní list č. 2 – Křížovka Pracovní list č. 3 – Jak pomáháme |
Uvědomí si význam slova empatie. Uvědomí si důležitost nezištné pomoci druhým, dokáže být druhým prospěšný. |
4. Blok Pracovní list č. 4 – Kartičky pro dramatizaci |
Dokáže rozlišit vhodnost nabídky k aktivitě především od svých vrstevníků, respektuje druhé, zvládá techniku odmítání. |
Závěrečná reflexe Pracovní list č. 5 – Výstupní dotazník |
Zhodnotí a uvědomí si svoje dosavadní chování a zamyslí se nad případnou změnou svého chování. |
Jednotlivé bloky si učitel může při přípravě poskládat, jak potřebuje a zkombinovat podle vyspělosti třídy nebo času na realizaci. Bloky může také realizovat odděleně, kdykoli potřebuje ve třídě upozornit na dané téma. V případě realizace metodického materiálu jako celku doporučujeme činnosti proložit hrami na posilování kamarádství, důvěry, odpovědnosti, spolehlivosti a využít je současně jako průběžnou motivaci tam, kde je to vhodné.
Téma: Žáci poznají, že se o druhých mohou stále dozvídat nové informace. Učí se naslouchat, komunikovat a projevovat zájem o druhé.
Motivace: Žáci dostanou do skupin rozstříhaná rčení, která sestaví jako puzzle.
K ostatním se chovám tak, jak bych chtěl, aby se oni chovali ke mně. Dobré slovo pusu nespálí.
Pomůcky: Pracovní list č. 1 – Podpisovka
Popis činnosti: Žáci obdrží pracovní list Podpisovka. Jejich úkolem je mluvit se spolužáky, klást jim otázky podle pracovního listu a získávat odpovědi. Před aktivitou žáky upozorníme, že si mohou do prázdných okének doplnit otázky podle vlastního uvážení. Žák, který odpoví na otázku kladně, potvrdí svou odpověď podpisem v příslušném okénku pracovního listu. Podpisy by měly být od různých spolužáků. Žákům necháme na práci 10–15 minut.
Posadíme se s žáky do kruhu a společně probereme jejich zjištění, porovnáme je, diskutujeme.
Otázky pro reflexi:
Téma: Žáci se učí pochválit spolužáka, ocenit jeho dobré povahové vlastnosti. Učí se slovně vyjádřit své pocity.
Mezipředmětové vztahy – VV
Pomůcky: čtvrtky papíru, šablona kruhu, psací potřeby, pastelky, nůžky. Vystřižením kruhu vznikne „bublina pochval“.
Motivace: Společně si zazpíváme píseň Neopouštěj staré známé od Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře. O významu textu si popovídáme:
Popis činnosti: Žáci si vyrobí „bublinu pochval“ a do středu napíší svoje jméno. Poté bude papír kolovat po třídě a každý spolužák bude mít možnost napsat dotyčnému do bubliny něco pěkného, pochvalu, čeho si na něm/jí váží a proč. Učitel zdůrazní žákům, aby se zaměřili na povahové vlastnosti a chování (ne oblečení apod.), pokud to nevyplyne z předchozí motivace. Je dobré předem s dětmi probrat názvy pozitivních vlastností.
Po zpracování bublin je učitel shromáždí u sebe, a než je rozdá zpět jednotlivým žákům, provede v kruhu shrnutí, uvědomění toho, co aktivita obnášela.
Učitel by měl znát klima třídy a rozhovor moderovat s ohledem na individuální odlišnosti žáků, aby nedošlo k pro žáka nepříjemným situacím.
Po reflexi si žáci rozdají svoje „bubliny pochval“ a mají čas a klid na pročtení toho, za co je spolužáci pochválili. Poté se žáci opět shromáždí v kruhu a podělí se o svoje dojmy z vlastní bubliny pochval.
Otázky, na které odpovídají žáci v kruhu po tom, co si přečtou svoji „bublinu“.
Téma: Žák si uvědomuje, jestli opravdu dokáže pomoci druhým. Zda umí nabídnout pomoc, aniž by očekával odměnu, zda se umí vcítit do pocitů jiných lidí, zda ví, co znamená pojem empatie.
Motivace: Vyluštěním křížovky dostaneme cizí slovo (empatie), jehož význam se následně ve dvojicích pokusí vysvětlit tím, že budou vybírat vhodné a odpovídající vysvětlení výrazu.
Pracovní list č. 2 – Křížovka
Popis činnosti: Po vyluštění křížovky se žáci rozdělí do dvojic a pokusí se vybrat z nabízených lístků ty, které odpovídají významu slova empatie.
Empatie je když
Umím mluvit pravdu, i když je to nepříjemné. |
Mám někoho rád. |
Umím se chovat slušně. |
Chápu, že někdo potřebuje pomoc a snažím se mu pomoci. |
Urazím se, pokud mi někdo řekne nepříjemné věci o mně samotném. |
Umím se vcítit do toho, co prožívá někdo jiný. |
Je mi někoho líto, když prožívá těžké chvíle. |
Reflexe: Dvojice se poradí a vybere ty lístečky, které podle ní vysvětluje pojem empatie. Poté se třída shromáždí do kruhu, mluvčí dvojic zdůvodní svoje volby. Diskuse v kruhu, která vyplyne z jednotlivých názorů.
Motivace: Ví někdo, co znamená přísloví: „Příklady táhnou?“ I nám se bude lépe dále pátrat po obsahu slova empatie, když se pokusíme zjistit na konkrétních příkladech z našeho života, jak pomáháme. Jako podklad použijí pracovní list č. 3.
Žáci opět pracují ve dvojicích, společně se dohodnou na vyplnění pracovního listu.
Reflexe: Po vyplnění pracovního listu se sejdou opět v kruhu, seznámí ostatní s popsanými příklady. Na závěr učitel zjistí:
Jak se vám pracovalo? Byl úkol lehký nebo těžký? Co jste si uvědomili? Překvapilo vás něco? Co vám dalo hodně práce, a proč si myslíte, že tomu tak bylo?
Téma: Řešení konfliktních situací, nácvik asertivního chování.
Cíl: Žáci si vyzkouší vyřešit různé typy situací a vcítit se do dané situace a osoby, nácvik asertivního chování.
Motivace: Žáci zhlédnou video na youtube.com – Zprávy agenta Kixe – Asertivita, o videu si popovídáme, diskutujeme a zhodnotíme viděné situace.
Pomůcky: lístečky pro vylosování náhodných dvojic, pracovní list č. 4
Popis činnosti: Žáci se rozdělí do dvojic, každá dvojice si vylosuje lísteček s nastíněnou situací, kterou se pokusí pro ostatní zdramatizovat.
Pracovní list č. 4 – Dramatizace
Na přípravu dramatizace necháme žákům dostatek času. Nejde jen o předvedení dané situace, ale také o to, aby mezi sebou probrali možná řešení. Po přípravě se žáci shromáždí a po každé scénce následuje reflexe, ke které můžete využít následující otázky:
Po vyplnění dotazníku a na podkladě počtu odpovědí na jednotlivé otázky provede učitel s žáky závěrečnou reflexi: co nám dnešní den dal, co jsme se dozvěděli o sobě, co nového jsme se dozvěděli o druhých apod.
Realizace dne v naší škole proběhla podle stejného plánu ve třech třídách čtvrtého a pátého ročníku. Tedy šlo o kolektivy, kde se žáci navzájem znají. Některé aktivity, např. bublina pochval to přímo vyžadují. Přesto nás překvapilo, že aktivitu podpisovka, kde byly obavy, že otázky jsou příliš jednoduché, např. má domácího mazlíčka, má sourozence, žáci hodnotili velice kladně. Odpovědi mezi sebou neredukovali pouze na ano/ne a samotné je překvapilo, kolik nového se o spolužácích dozvěděli. Klimatu třídy tento den jednoznačně prospěl a v závěrečné reflexi jsme byli reakcemi žáků příjemně překvapeni.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.