Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona informativni

Víš, co jíš

Autor: Ivana Hrubá Eliášová
Anotace: Přemýšlíte nad tím, co jíte? Kde a od koho nakupujete potraviny? Zajímá vás bezpečné nakládání s potravinami? A zdánlivě nesouvisející otázka - hrajete a zpíváte si rádi?
Pokud odpovídáte ano, nebo pokud vás předchozí otázky motivují k zamyšlení, můžete využít program Víš, co jíš, který realizuje Ministerstvo zemědělství ČR. V letošním roce dostane tento projekt nový, a pro děti atraktivnější, kabát.
Klíčová slova: zdraví, zdravá výživa, výchova ke zdraví, bezpečnost, péče o zdraví, zodpovědnost, potraviny, interaktivní tabule, zdravá strava, lokální ekonomika

Co je ve vašem životě nejdůležitější?

Otázku jsem položila žákům 2. třídy ZŠ Gutha - Jarkovského  v Kostelci nad Orlicí, kde proběhlo ověřování výukových materiálů pro projekt Ministerstva zemědělství ČR Víš, co jíš. Děti měly odpovědi napsat na kousek papíru, každý sám za sebe. Měly čas na přemýšlení a ubezpečila jsem je, že mohou napsat skutečně to, co si myslí, že žádná odpověď nebude špatná. Ve třídě bylo 24 dětí, 10 z nich napsalo, mimo jiné, zdraví. U ostatních se ale objevovalo: jídlo, pití apod. Kromě zdraví často děti uváděly přírodu a lásku. Některé děti na otázku odpověděly: život. Nádherné, viďte?

Co musíme dělat pro to, abychom byli zdraví?

Jíst zdravé jídlo, pít, chodit ven. Opět si děti rychle poradily s odpovědí. 

Následovalo 90 minutové ověřování výukových materiálů pro interaktivní tabule. Děti ve dvojicích i samostatně řešily úkoly na pracovních listech v lavicích i na interaktivní tabuli. Poslouchaly písničky, dívaly se na krátká videa. Obojí se stalo východiskem pro zkoumání a hledání odpovědí na otázky, které se objevovaly a vyplývaly z činností ve třídě.

Největší úspěch mělo téma o hodných a zlých bakteriích. Všechny děti na závěr našeho setkání nakreslily bakterii.

Rodulka píchavá a slintavá
Bakterie Rodulka píchavá a slintavá
Autor díla: Filip, žák 2. třídy ZŠ Gutha – Jarkovského Kostelec nad Orlicí

Celý článek, fotografie a videozáznam z krásného dne s dětmi 2. třídy ZŠ Gutha - Jarkovského najdete zde.

Na ověřování digitálních učebních materiálů se podílela i Základní škola v Jablonném nad Orlicí. Tentokrát na programu spolupracovali žáci z 1. a 3. třídy. 

Rodulka píchavá a slintavá
Vitamínek
Autor díla: Máťa, žák 1. třídy ZŠ Jablonné nad Orlicí

Jak již bylo zmíněno, pod celým projektem je podepsáno Ministerstvo zemědělství ČR. Projekt není nový, v minulých letech se ho již zúčastnila řada škol, ale dostal nový obsah.

Celý článek o pěkném projektovém dni v Jablonném nad Orlicí zde.

Na co se tedy můžete s dětmi těšit? 

  • zážitkové dopoledne s krásnými písničkami,
  • pracovní sešit, dostupný na internetu,
  • interaktivní obsah, který lze použít na všech typech interaktivních tabulí.
Výukové soubory jsou vytvořené v softwaru SMARTNotebook. Pokud nemáte interaktivní tabuli SMARTBoard, stáhněte si do počítače prohlížeč. Můžete také využít tablety.
 
Výukové soubory obsahují:
  • videa (hygiena, bezpečné zacházení s potravinami, chov zvířat),
  • písničky s výchovným, a přesto zábavným textem,
  • testové úlohy,
  • hlasový doprovod průvodců Evy a Honzíka,
  • puzzle,
  • obrázky pro vystříhání,
  • pracovní listy,
  • otázky, na které budete s dětmi hledat odpověď...
Víte, které potraviny jsou uskladněny správně?
Víte, které potraviny jsou uskladněny správně?
Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

Co v interaktivních materiálech nenajdete?

Striktní metodiku. Každá stránka obsahuje metodická doporučení, ale nechává otevřené dveře vaší kreativitě. Pracujte s úkoly tak, aby to odpovídalo potřebám právě vašich žáků. Každé dítě má své silné a slabé stránky. S celým materiálem se nejprve dobře seznamte a vyberte takové úkoly, které dítě povzbudí k další činnosti. Obsah stránky si můžete upravit podle vašich potřeb a vytvořit si databázi dalších navazujících aktivit.
 
Ohodnocení, ocenění, známkování. Výukový soubor není určen pro zkoušení vědomostí. Je plný otázek, na které hledáme společně odpovědi. Dává prostor k debatám, individuálním činnostem i podpoře spolupráce. Hodnocení a zpětná vazba pro žáky je na vás. Nikoliv technika, ale osobnost učitele je v celém procesu vzdělávání to nejdůležitější.

Slovo závěrem

Naučme naše děti zodpovědnosti za sebe sama, za své zdraví. Zodpovědnosti za prostředí, ve kterém žijeme. Učme je, že dobré mléko dává kráva, o kterou je dobře postaráno, že není normální, aby slepice žily v klecích. Hledejte s dětmi ve svém okolí farmáře a podpořte regionální ekonomiku. Proto, a nejen proto, vznikl tento program. 

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 02. 02. 2015
Zobrazeno: 5065krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HRUBÁ ELIÁŠOVÁ, Ivana. Víš, co jíš. Metodický portál: Články [online]. 02. 02. 2015, [cit. 2019-10-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/19537/VIS-CO-JIS.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.