Náměty pro výuku, které vznikly ve třídě Montessori v Kladně vycházejí ze zájmu žáků všechno si vyzkoušet, osahat a změřit. V popisovaných aktivitách měří třeba délku velryby, slona či zajíce nebo nahrazují číslice kamínky. Inspiraci najdete v následujících metodikách:
Počítání do 10 až 20 - měření a porovnávání délky zvířat
Předmět
Matematika
|
Téma
Počítání do 10 až 20
|
Pojmy, znalosti
- číselný symbol a množství
- početní operace
|
Dovednosti
|
Forma práce
|
Pomůcky dětí
|
Předem připravit
- barevné podložky, na každé zřetelný číselný symbol, např. 1 - 10
- stejné skleněné kamínky, knoflíky apod. - přesně tolik, aby se dalo dát na každý kruh potřebné množství kamínků (pro kruhy s čísly 1 - 10 tedy 55 kamínků)
- příjemnou hudbu
|
Průběh činnosti
- učitel rozdá dětem z přesného množství kamínků tak, aby měly přibližně stejně
- uprostřed kruhu jsou na zemi podložky s číslicemi např. 1 - 10
- děti chodí přikládat své kamínky k číselným symbolům tak, aby vždy bylo v kruhu jen jedno, mohou přidávat kamínky postupně nebo najednou, mohou dát všechny na jeden nebo na několik kruhů
- když jsou všechny kamínky přiloženy, vyzveme děti, aby je v duchu přepočítaly, a pokud jejich počet nesouhlasí s číslicí, aby chybu opravily
Obměny:
- místo číselných symbolů příklady na sčítání, odčítání, násobení, dělení
|
Doporučení
- podložky můžeme připravit v různých obměnách - jako listy a přikládat na ně dřevěné berušky jako mošničky a přikládat mince nebo korálky apod.
- důležité je naučit děti chodit do kruhu postupně, necpat se, nepředbíhat, ale zase nečekat na „postrkování" učitelem - vystihnout ten správný okamžik
|
Předmět
Matematika
Přírodověda
|
Téma
Měření a porovnávání délky zvířat
|
Pojmy, znalosti
- metr, centimetr
- délka
- sestavit pořadí délky
|
Dovednosti
|
Forma práce
- práce ve dvojicích
- volný prostor (tělocvična, chodba)
|
Pomůcky dětí
- pracovní list k doplňování údajů, sešit, pero, měřidlo (krejčovský metr, skládací, pásmo), provázek, karton
- encyklopedie nebo učebnice, kde jsou vyobrazena zvolená zvířata
|
Předem připravit
- obrázky vybraných druhů zvířat nalepených na destičce z plastu nebo tvrdém kartonu
- k destičce připevníme provázek tak dlouhý, jak je ve skutečnosti zvíře veliké a provázek na destičku namotáme
- je potřeba mít nejméně tolik zvířat, kolik bude dvojic
- připravit pracovní list - tabulku k zapisování jmen zvířat a naměřených délek
- kontrolní vyplněné tabulky měření a porovnání délek
|
Průběh činnosti
Dvojice:
- dvojice dostane destičku se zvířetem
- najde si v učebnici přesný název, zapíše do tabulky
- společně rozmotá celou délku provázku, změří a zapíše
- postupně změřit délku všech zvířat
- společné prezentace naměřených délek, oprava chyb
Každý:
- do svého sešitu seřadit a zapsat zvířata od největšího k nejmenšímu
- kontrola
|
Doporučení
- podle věku a schopností dětí připravit měření na celé metry, nebo na metry a centimetry, nebo (také pro malý prostor) jen na centimetry nebo cm a mm
- vhodné je pokračovat v tématu také v přírodovědě a ve výtvarné výchově
- ověřeno na tématu „kytovci" (vzdálenosti 2 - 26 metrů)
- provázek je třeba zvolit takový, který se nenatahuje, nezamotává a netřepí
|
Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.