Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Výukové aktivity napříč obory - Úvod
Odborný článek

Výukové aktivity napříč obory - Úvod

15. 1. 2014 Základní vzdělávání
Autor
Ing. Petr Pecha

Anotace

Článek uvádí seriál Výukové aktivity napříč obory, který představuje možnosti využití vybraných výukových aktivit pro různé vzdělávací obory a stupně vzdělávání.

Seriál článků Výukové aktivity napříč obory volně navazuje na seriál Výběr z ESF projektů, který seznamoval čtenáře se zajímavými výstupy velkých projektů podpořených Evropskou unií v programovém období 2007 – 2013.

V těchto projektech bylo (mimo jiné) popsáno mnoho výukových aktivit známých i neznámých, většinou zasazených do kontextu vyšší aktivizace žáků ve výuce. Oboroví didaktici NÚV, kteří zkoumali projekty z pohledu svých vzdělávacích oborů, společně posoudili, které z aktivit mohou nalézt širší uplatnění při výuce v různých školních předmětech, případně mají modifikace pro různé vzdělávací stupně.

Vznikající seriál tak může sloužit jako inspirace pro tvůrčí učitele, kteří se zabývají otázkou vyššího zapojení žáků do hodin bez ohledu na vyučovaný předmět a věk žáků. Jednotlivé díly seriálu se budou vždy věnovat jedné z pestrého spektra aktivit: Názorová škála, manipulativní činnosti, Strážník, Pětilístek, orální historie, hraní rolí, týmové mezipředmětové vyučování, staniční výuka, životopis věcí, využití programu muzeí a galerií, myšlenkové mapy. Nejprve v obecné rovině, a pak představí konkrétní využití aktivity v modifikacích v několika vzdělávacích oborech. Pro učitele dalších oborů se tím otevře náhled, jak lze při tvorbě vlastních výukových aktivit navazovat na již popsané.

Popisované aktivity nemohou samozřejmě zcela nahradit klasické formy a metody výuky. Zpravidla jsou náročnější na přípravu nebo čas realizace. Četnost jejich zařazování vedle běžných aktivit a jejich vzájemné střídání musí být voleno vyváženě. Maximální efektivita vyučování je pak také velmi závislá na místních podmínkách a individuálním složení třídy. Jde tedy o pokročilou učitelskou dovednost. Aby se však učitel mohl takovým mistrem své profese stát, musí umět vybírat tu momentálně nejvhodnější výukovou aktivitu z široké nabídky možností. Tento seriál mu v tom může být oporou.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.