Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Pexeso: zdravé stravování
Odborný článek

Pexeso: zdravé stravování

3. 6. 2013 Základní vzdělávání
Autor
Žij zdravě
Spoluautor
Mgr. Kristýna Vadassová

Anotace

Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku. Tento materiál se zaměřuje na formování představ dětí o zdravém stravování. Děti si prostřednictvím navržených zábavných her upevní znalosti o zdravých a nezdravých potravinách.

Cíl

Žák se naučí rozlišovat zdravé a nezdravé potraviny. Je schopen o jednotlivých potravinách říct, jak často by je měl jíst, nebo zda by se jim měl raději vyhýbat.

Určeno pro 2. ročník

Motivace (3 minuty)

Děti si zahrají hru Šibenice. Učitel/ka nakreslí na tabuli šest vodorovných čar. Každá čára je pro umístění jednoho písmene. Úkolem dětí je hádat, jaká písmena se ve slově vyskytují. Pokud děti vysloví písmeno, které se ve slově nachází, učitel/ka ho doplní na příslušné místo. Každým neúspěšným pokusem však učitel/ka postupně kreslí šibenici a oběšence. Hra končí, pokud děti uhodnou všechna písmena, nebo pokud učitel/ka dokreslí celou šibenici a oběšence. Řešením je slovo PEXESO.

Hlavní část (40 minut)

Děti dostanou stránky s kartičkami pexesa. Počtu dětí se přizpůsobí velikost skupinek žáků. Děti jednotlivé kartičky vystřihnou.

Žáci se rozdělí do 4 skupin. Každá skupina má 32 rozstříhaných obrázků potravin, jídel a nápojů. Úkolem každé skupiny je rozdělit obrázky do dvou skupin. V jedné skupině budou zdravější potraviny, jídla a nápoje, které by děti měly jíst častěji. Ve druhé budou méně zdravé potraviny, jídla a nápoje, kterým by se měly vyhýbat.

Zdravé potraviny a nápoje: banán, meloun, jablko, jogurt, mléko, voda, rajče, mrkev, okurka, ryba, sýr, med, vařené vajíčko, brambora, hruška, ředkvičky, tmavý rohlík.

Nezdravá jídla a nápoje: colový nápoj, džus, čokoládová tyčinka, kobliha, čokoládové vajíčko, sladký čokoládový koktejl, dort, salám, tatarka, bonbóny, hamburger, hranolky, popcorn, pizza, kečup.

Při třídění obrázků si děti v dolní části kartiček přečtou zajímavosti o jednotlivých jídlech a nápojích.

 

Ukázka kartiček hry Pexeso (všechny kartičky v příloze)

 

Jídla a nápoje, s jejichž zařazením mohou vyvstat otázky:

  • hořká čokoláda (lepší je zvolit kousek hořké čokolády místo čokoládových sušenek),
  • džus (pokud ho zředíme vodou, je zdravější než koncentrovaný),
  • brambory (pokud jsou na čtvrtině talíře, na další čtvrtině talíře by mělo být maso a na zbylé polovině zelenina).

Učitel/ka obchází skupinky dětí a zodpoví případné jejich dotazy.

Učitel/ka napíše na tabuli 8 kategorií: 1. tuky, 2. ovoce, 3. pečivo a přílohy, 4. nápoje, 5. mlsání, 6. mléčné výrobky, 7. zelenina, 8. ryby a uzeniny.

Úkolem dětí je rozdělit potraviny, jídla a nápoje na kartičkách do těchto osmi skupin.

Jakmile splní tento úkol, následuje procvičení získaných vědomostí. Rozdělí se do 2 skupin. Každá skupina má 2 sady 32 obrázků. Zahrají si pexeso. Obě skupiny si promíchají všech 64 kartiček a obrácené lícem dolů je rozloží na zem tak, aby tvořily tvar obdélníku. Děti střídavě obracejí vždy 2 kartičky a snaží se najít 2 stejné obrázky. Pokud se někomu podaří nalézt 2 totožné obrázky, kartičky si vezme k sobě. Současně o potravině, jídle či nápoji na obrázku řekne informaci, kterou si pamatuje z hodiny.

Závěr (2 minuty)

Spočítání vyhraných kartiček a vyhlášení vítěze. Vítěz získá od učitele/učitelky jablko.


Doporučené odkazy: www.YesNeYes.czwww.ZijZdrave.cz

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
14.98 MB
PDF
Pexeso

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
3. 6. 2013
Pomocí hry si děti osvojují základní informace o zdravých potravinách

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

4 sady pexesa, nůžky pro každou dvojici, umyté jablko