Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Evaluační standardy
Odborný článek

Evaluační standardy

24. 8. 2011 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Miroslava Salavcová
Spoluautor
RNDr. Jan Maršák CSc.

Anotace

Článek přehledně popisuje srovnávací analýzy zabývající se problematikou evaluačních standardů v předškolním a povinném vzdělávání ve vybraných zahraničních zemích.

Srovnávací analýzy a studie jsou důležitou a neoddělitelnou součástí  řešení různorodých úkolů ve VÚP, zejména koncepční povahy. Zaměřují se na zkoumání vybraných aspektů vzdělávacích systémů, procesů a dokumentů v zahraničních zemích a srovnávají je s odpovídajícími aspekty v České republice. Samotná zjištění a závěry vyvozené na základě uvedených zkoumání a srovnávání jsou důležitým východiskem a podkladem jednak pro rozhodnutí, která se týkají vzdělávacího systému jako celku, jednak pro inovace stávajících dokumentů a jejich vzdělávacích obsahů. Také představují podpůrné argumenty pro rozhodnutí strategického charakteru.

Analýzy a studie tvoří nejen nezbytný kontext pro český vzdělávací systém, ale jsou součástí konkrétních úkolů a okruhů problematiky, kterou řeší. Jedná se například o podněty pro inovace kurikulárních dokumentů, tvorbu různých didaktických a metodických materiálů pro výuku na školách, pro rozvoj mezinárodní spolupráce ústavu s odpovídajícími institucemi v zahraničí apod.

V souvislosti s diskusí a přípravou evaluačních standardů u nás byly na základě zadání MŠMT vytvořeny dvě srovnávací analýzy, které se zabývaly evaluačními standardy v předškolním a v povinném základním vzdělávání ve vybraných zemích. Staly se podkladem a inspirací při pozdější tvorbě evaluačních standardů týkajících se předškolního a povinného základního vzdělávaní v České republice.

V roce 2010 byla zpracována srovnávací analýza pro evaluační standardy v povinném vzdělávání ve vybraných evropských zemích (Anglie, Skotsko, Finsko) a v Kanadě – provincii Ontario. Analýza se zabývala především tím, zda jsou ve vybraných zemích v kurikulárních dokumentech povinného vzdělávání evaluační standardy zařazeny, a pokud ano, jak jsou v nich z hlediska obsahu a struktury zpracovány. Byl sledován systém jejich rozpracování prostřednictvím tematických okruhů, jejich spojení s očekávanými výstupy či výsledky učení, jejich konkrétní podoba a souvislost s ostatními částmi kurikula jednotlivých zemí. Do srovnávací analýzy byly zařazeny nejen ukázky evaluačních standardů z jednotlivých kurikul studovaných zemí, ale také jejich překlady. Systém kódování jednotlivých evaluačních standardů ze skotského kurikula se stal inspirací pro náš nově tvořený systém evaluačních standardů pro 5. a 9. ročník základních škol.

V dubnu roku 2011 byla zpracována srovnávací analýza k evaluačním standardům pro předškolní vzdělávání Ukázky ze zahraničních evaluačních standardů pro předškolní vzdělávání jako jeden z podkladů k úvahám o podobě evaluačních standardů předškolního vzdělávání v České republice. Z tohoto důvodu byly podrobně prostudovány kurikulární dokumenty pro předškolní vzdělávání vybraných devíti zemí světa (převážně pak zemí evropských): Finska, Kanady – provincie Ontario–, Skotska, Anglie, Korejské republiky, Nizozemska, Polska, Spojených států amerických – stát Nové Mexiko – a Slovenska. Analýza především sledovala zařazení standardů do systému vzdělání ve sledovaných zemích, jejich využívání jako základu předškolního vzdělávání a také to, zda v uvedených zemích je nebo není předškolní vzdělávání povinné.

Součástí analýzy jsou též Přílohy obsahující tři ukázky určitých částí zahraničních standardů, a to jak v originále, tak v českém překladu. Přiložen je i přehled zařazení předškolního vzdělávání do povinné výuky v evropských zemích a v Novém Mexiku. Analýza sloužila především k získání přehledu o systémech předškolního vzdělávání v zahraničí, o zařazení evaluačních standardů do zahraničních předškolních vzdělávacích systémů a jako příklad při tvorbě evaluačních standardů pro předškolní vzdělávání v České republice.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
61.52 kB
Dokument
Evaluační standardy – Anglie
doc
70.31 kB
Dokument
Evaluační standardy – Finsko
doc
103.52 kB
Dokument
Evaluační standardy – Kanada (Ontario)
doc
59.57 kB
Dokument
Evaluační standardy – Skotsko
doc
417.97 kB
Dokument
Ukázky ze zahraničních evaluačních standardů pro předškolní vzdělávání

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Miroslava Salavcová

Hodnocení od uživatelů

Jaroslav Vávra
20. 9. 2011, 22:02
U překladu z Anglie se mně nezdá přesný překlad/rozlišení "knowledge" = vědomost a "understanding" = znalost. Myslím si, že první je dosažený stav a druhý kognitivní proces, viz dimenze revidovaného Blooma.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.