A. CHARAKTERISTIKA PROJEKTU
Autor a garant projektu: Mgr. Pavel Červený
Škola: 11. ZŠ Plzeň (Baarova 31)
Téma projektu: Unikátní stromy za školou
Lokalizace: Plzeň (Borský park)
Vysvětlení pojmů:
Za školou – Borský park na okraji města Plzně ležící přibližně 500 m od 11. ZŠ Plzeň.
Unikátní strom – strom, který z hlediska výšky nebo obvodu výrazným způsobem převyšuje ostatní stromy nebo se jedná o druh, který se v lokalitě jinak nevyskytuje (kritéria si ale žáci volí sami).
Cíle projektu:
Hlavní cíl:
- využít geoinformační technologie ve výuce (propojit několik vzdělávacích oborů a využít osvojených aktivit při dalším vzdělávání).
Dílčí cíle:
- lokalizovat (zaznamenat polohu), zdokumentovat a charakterizovat 6 unikátních stromů v Borském parku;
- zaznamenat prošlou trasu mezi těmito stromy;
- vizualizovat polohu a charakteristiku stromů a prošlou trasu v prostředí aplikace GoogleEarth (vytvořit mapu);
- prezentovat výsledky práce.
Pomůcky: přístroj GPS, fotoaparát, klíč pro určování druhů dřevin, psací potřeby, terénní zápisník, měřidlo, PC s aplikací GoogleEarth, dataprojektor.
Mezipředmětové vztahy: přírodopis (určování druhů dřevin), matematika (měření, odhady, úhly, podobnost), zeměpis (geoinformační technologie, úhel dopadu slunečních paprsků – roční období), informatika (práce s fotografií).
Metody: názorná demonstrace, vysvětlující popis, diskuse.
Organizační formy: skupinová práce.
Ročník: 8. nebo 9.
Výstupy: Žák:
- zaznamenává aktuální polohu do přístroje GPS;
- zaznamenává prošlou trasu do přístroje GPS;
- využívá navigace k vybraným bodům pomocí přístroje GPS;
- vizualizuje data z přístroje GPS do prostředí aplikace GoogleEarth;
- pracuje s přenesenými daty v prostředí aplikace GoogleEarth;
- vytváří výstupy z aplikace GoogleEarth;
- na základě podobnosti trojúhelníků odhaduje a určuje výšku stromu;
- s pomocí klíče pro určování dřevin určuje druh dřeviny;
- ve vhodné aplikaci upravuje pořízené fotografie;
- prezentuje výsledky své práce.
Organizace: časová náročnost – 6 vyučovacích hodin (1 hodina – vysvětlení cílů a organizace, rozdělení do skupin, určení pravidel, rozdělení rolí ve skupině, … /počítačová učebna s dataprojektorem/, 2 hodiny – pohyb a mapování v terénu /Borský park/, 2 hodiny – zpracování dat v počítačové učebně, tvorba výstupů, 1 hodina –prezentace výsledků /počítačová učebna s dataprojektorem/).
B. POPIS A OBSAH PROJEKTU
I. Vysvětlení problematiky celého projektu (cíle, výstupy, organizace, … /skupiny, role, pravidla, vybavení, …/). Přesun do Borského parku, určení výchozího bodu, vysvětlení práce s přístrojem GPS, vysvětlení práce s klíčem pro určování druhů dřevin, vysvětlení práce pro odhad výšek stromů.
Úkoly:
- Rozdělte se do skupin ( 3–4 členové) a zvolte si název skupiny.
- Rozdělte si role ve skupině (mluvčí, zapisovač, …).
- U garanta projektu si pro skupinu vyzvedněte potřebné vybavení (GPS, fotoaparát, terénní zápisník, klíč pro určování dřevin, měřidlo).
II. Rekognoskace terénu
Úkoly:
- Ve skupinách projděte Borský park a vytipujte si 10 unikátních stromů (ve skupině se domluvte na kritériích unikátnosti).
- Pomocí přístroje GPS zaznamenejte polohu jednotlivých stromů do paměti přístroje. Vhodným způsobem je pojmenujte.
- Vraťte se na výchozí bod.
III. Charakteristika stromů
Úkoly:
- Z 10 vytipovaných stromů vyberte 6 nejunikátnějších (ve skupině se domluvte na dalších kritériích unikátnosti), polohu 4 zbylých vymažte z přístroje GPS.
- Pomocí přístroje GPS se k jednotlivým stromům navigujte.
- U každého stromu zjistěte a zaznamenejte: druh stromu, odhad výšky stromu (lze využít podobnosti trojúhelníků a délek stínů objektů), obvod kmene stromu ve výšce 130 cm.
- Strom vyfotografujte (3 snímky).
- Vraťte se na výchozí bod.
IV. Záznam prošlé trasy
Úkoly:
- Do přístroje GPS zaznamenejte a uložte prošlou trasu, na které se bude vyskytovat výše vybraných 6 stromů (opět lze využít navigaci).
- Vraťte se na výchozí bod.
V. Přenos dat, práce s daty
Úkoly:
- Spusťte aplikaci GoogleEarth. V adresáři Moje místa vytvořte podadresář Unikátní stromy (pravé tlačítko myši na Moje místa – Přidat – Složka).
- Propojte přístroj GPS s PC.
- Pomocí funkce Nástroje – GPS importujte data (6 bodů, 1 trasu). Body a trasu přesuňte do adresáře Unikátní stromy.
- Body opatřete vhodným symbolem, popř. názvem (pravé tlačítko myši v seznamu míst na bod a Vlastnosti), pro trasu (linii) zvolte vhodnou barvu a tloušťku (pravé tlačítko myši v seznamu míst na trasu a Vlastnosti – Styl, barva), ke každému budu přiřaďte charakteristiku (popis stromu – druh, výška, obvod; pravé tlačítko myši v seznamu míst na bod a Vlastnosti - Popis).
- Zobrazte si výškový profil trasy (pravé tlačítko myši v seznamu míst na trasu a Zobrazit výškový profil) a zjistěte vzdálenosti mezi stromy, celkovou délku trasy a přibližné nadmořské výšky stromů.
- Propojte fotoaparát s PC.
- Importujete pořízené fotografie do vámi zvoleného adresáře.
- Ke každému ze 6 stromů vyberte jednu fotografii.
- V aplikaci GogoleEarth přiřaďte každému stromu vybranou fotografii (pravé tlačítko myši na Unikátní stromy a Přidat – Překryvný obrázek – Název – Propojení + úprava velikosti a umístění).
- Adresář Unikátní stromy uložte ve formátu .kmz pod názvem vaší skupiny (pravé tlačítko myši na Unikátní stromy a Uložit místo jako).
C. PREZENTACE
I. Prezentace výsledků práce jednotlivých skupin
Úkoly:
- Otevřete vámi uložený soubor.
- Charakterizujte (mluvčí skupiny) jednotlivé stromy (podle jejich popisu a fotografie). Která jste použili kritéria pro unikátnost?
- Charakterizujte vaši trasu na základě jejího profilu (délka, vzdálenosti mezi stromy, nadmořské výšky).
- Odpovězte na následující otázku: Setkali jste se v průběhu realizace projektu s nějakým problémem?
D. HODNOCENÍ PROJEKTU
Hodnocení bude probíhat průběžné v rámci realizace celého projektu. Závěrečné hodnocení se bude týkat kvality výstupů a způsobu prezentace výsledků práce.
I. Kritéria hodnocení
- Přístup a aktivita při plnění úkolů.
- Kvalita a způsob prezentace výstupů z projektu.
E. VÝZNAM PROJEKTU
- využití geoinformačních technologií ve výuce;
- propojení více vzdělávacích oborů (zeměpis, přírodopis, matematika, informatika);
- osvojení si dovedností pro další vzdělávání;
- získání dovedností a znalostí, kterých bude dále využíváno v oborech zeměpis, přírodopis, matematika, informatika.
F. DALŠÍ DŮLEŽITÉ SKUTEČNOSTI
Projekt je třeba realizovat v období, které je nejvhodnější pro určování druhů dřevin.
Pozn.: Projekt vznikl v rámci studia (e-learning) Využití geoinformačních technologií ve výuce (Metodický portál RVP).