Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Využití služby Posterous
Odborný článek

Využití služby Posterous

14. 6. 2011 Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Jitka Rambousková

Anotace

Ukázka možností použití webové služby Posterous ve výuce. Tento způsob práce se nemusí omezit pouze na výuku informatiky, ale je snadno realizovatelný v každém předmětu.

Cíl

Využití tvorby webových stránek při výuce.

Využití služby Posterous

Jednou z mnoha možností, které můžeme při výuce použít, je tvorba webu. V dnešní době to rozhodně nemusí znamenat jeho programování a práci s HTML kódem, ale jeho využití ve výuce a především tvorbu jeho obsahu.

Služeb, které lze využít, je nepřeberné množství. Řada z nich je v češtině a ještě více v angličtině. Každá z nich má své klady a zápory, podle toho, co od webu chceme. To je asi nejdůležitější kritérium, podle kterého budeme službu vybírat.

Pro delší projekty s řadou autorů určitě stojí za to využít některý z redakčních systémů (WordPress, Drupal, …), někdy bude stačit jedno přihlašovací jméno (eStranky.cz, …) nebo potřebujeme weby pro jednotlivé žáky, ke kterým bude mít administrátorská práva učitel (Kidblog.org, …). Také někdy můžeme využít web pro krátkodobou práci, třeba pro odevzdání referátů k určitému tématu, pak je řešením například Posterous.com.

Registrace je velmi jednoduchá. Stačí zadat e-mailovou adresu a heslo. A pak zadáte název svého webu a máte hotovo. Získáte například web http://rvp.posterous.com.

rvp.posterous.com
1. rvp.posterous.com

Co získáte využitím služeb na http://www.posterous.com?

Především možnost zaregistrovat řadu webů 3. řádu a tím si usnadnit jejich správu. Můžete řadu webů jednoduše administrovat z jednoho místa. Každému webu lze přiřadit jiný vzhled z galerie témat. Posterous dovoluje snadno měnit některé vlastnosti vzhledů, zájemci si mohou vytvořit celý styl vlastní.

Získáte velmi snadnou možnost publikování pomocí mailu na adrese webu, např. rvp@posterous.com. Stačí uvést předmět, ten bude nadpisem, a text v mailu se na webu objeví jako text článku. Lze využívat i přílohy. Další možností je využít bookmarklet (http://is.gd/Sjvcy5 ). Články samozřejmě můžete přidávat i přes webové rozhraní. Zajímavé může být i propojení na sociální sítě (Facebook, Twitter, …).

K čemu je Posterous?

Posterous je vlastně mikrolog a původně měl pouze umožnit zasílat delší zprávy než 140 znaků, které omezují zprávy na Twitteru. Na web dnes samozřejmě snadno umístíte text, obrázky a video, ale také dokumenty v různých formátech. Velice snadno se udržuje jednotný vzhled webu, protože obrázkům upravuje automaticky velikost a generuje z nich galerie; videa a mp3 se objeví v podobě přehrávače (http://rvp.posterous.com/video ). Pro zobrazení dokumentů (doc, pdf, ppt, …) spolupracuje se službou Scribd a všechny vložené dokumenty mají jednotný vzhled (http://rvp.posterous.com/vlozeni-textoveho-dokumentu,...).

Kdo může na webu pracovat?

Především jeho správce a pak ti, kterým to správce dovolí. Protože lze články přidávat pomocí mailu, lze v menu Setting určit „Anyone can post, I will moderate“. V seznamu článků se objeví všechny články zaslané mailem a správce webu následně dovolí/nedovolí vydání článků. V tomto případě není třeba řešit žádné seznamy autorů. Druhá možnost je, že v menu People správce webu vyplní seznam e-mailových adres autorů (Conrtibutors) a pak využije volbu „Contributors can post“ a články od lidí v seznamu vycházejí automaticky.

Spolupracovníci
2. Spolupracovníci

Jak dlouho trvá naučit se s webem pracovat?

Pro žáky je to záležitost několika minut. Stačí jim jejich e-mail a dobře napsat e-mailovou adresu webu. Při psaní mailu se objevují „oblíbené“ nešvary, jako je vynechání předmětu mailu.

K čemu může být při výuce?

Pokud nemáte web třídy a stačí vám jednoduché články a fotografie, je Posterous možné a jednoduché řešení.

Dalším využitím je odevzdávání referátů a samostatných prací. Žáci místo odevzdání mailem nebo přinesením na flashdisku pošlou práci na zadanou adresu. Výsledky jsou okamžitě viditelné, dostupné i ostatním žákům. A protože mají články časové razítko, máte i kontrolu odevzdání práce, o které nelze diskutovat. Pokud článek nevyhovuje, musí ho žák celý poslat znovu, protože do editace nemá přístup.

Editace článku
3. Editace článku

Podobně můžete tvořit web na určité téma, např. projektové stránky.

Jak ho používám?

Pro svou osobní potřebu Posterous využívám na krátké články se svými zkušenostmi, viz http://cojsemvyzkousela.posterous.com. S žáky jej používám pro krátké seznámení s možností publikace na webu a vytvoření jednoduchého webu všemi žáky třídy.

V letošním školním roce dvě třídy tvořily weby o počítačích – http://pocitace9b.posterous.com/ a http://pocitacovy.posterous.com/. Přímo na webu žáci našli zadání práce a každý vytvořil minimálně dva články na zadaná témata. Většinou hledali krátké informace a fotografie na webu. Tato práce zabrala jednu vyučovací hodinu, během hodiny jsem články vydávala, aby všichni viděli výsledky své práce. Do dalšího týdne jsem články prošla, a pokud bylo třeba, tak jsem je okomentovala. Články, které neodpovídaly zadání, jsem smazala.

Další hodinu žáci dokončovali tvorbu článků, a komu zbyl čas, články komentoval. V druhé části hodiny pak žáci podle svého webu vytvářeli test v textovém editoru. Přesné zadání práce jsem opět vydala jako článek na webu. Podmínkou pro žáky bylo, aby řešení šlo najít na jejich webu.

Do dalšího týdne jsem testy vytiskla, v hodině jsem je zadala paralelní třídě a její žáci hledali odpovědi na webech svých spolužáků.

Celá práce nám zabrala celkem tři vyučovací hodiny. Práce s webem byla velmi jednoduchá a nepůsobila žádné problémy. Jinou věci je kvalita článků, ta je velmi rozdílná. Problémem bylo i komentování.

Závěr

Posterous je jednou z mnoha služeb, kterou jsou zdarma na webu k dispozici. Hodí se tam, kde jsou potřeba jednoduché stránky se snadným přidáváním článků anebo stránky na „jedno použití“. Stránky jsou snadno použitelné i pro ty, kteří nemají s webovými stránkami žádné zkušenosti.

Odkazy:

http://wiki.rvp.cz/Sborovna/5Pripravy_na_vyuku/2.st/Informatika/Tvorba_webu

http://posterous.com/faq

Reflexe

Tvorba webu byla velmi jednoduchá a pro žáky dobře pochopitelná. Horší výsledky jsou v kvalitě článků, ta je velmi různá, a v dodržování citací. Toho se mi nepodařilo docílit. Žáci také velmi neochotně své články komentovali, a pokud tak učinili, výsledné komentáře nebyly přínosem.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jitka Rambousková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
14. 6. 2011
Sám posterous používám s žáky také, zejména pokud jde o to, že pouhým odesláním souborů v příloze na email může žák publikovat soubory na internetu. O to více je nutné s žáky probírat vhodnost obsahu, který je možné na webu publikovat a také autorská práva a potřebu citování zdrojů pro texty i obrázky v článcích na blogu daného žáka.

Hodnocení od uživatelů

Pavlína Hublová
14. 6. 2011, 13:37
Děkuji za propagaci další zajímavé možnosti, jak využít online prostředí ve výuce. Oceňuji podrobný popis od úplných začátků až po praktické ukázky. Je poznat, že se v aplikaci, Jitko, bezpečně orientuješ. Pro nás ostatní je to pak velmi srozumitelný návod.
Moc děkuji a přidávám se k vysokému hodnocení tohoto článku.
RNDr. Jitka Rambousková
14. 6. 2011, 16:09
Od napsání článku jsem využila posterous ještě na tvorbu "velkého" webu, na kterém spolupracovaly 4 třídy. Podívat na výsledek se můžete na http://zazracni…ous.com/ a více o celé práci si můžete přečíst na mém blogu http://cojsemvy…rous.com . Myslím, že tato práce je mnohem lepší a plánuji v doplnění a obměnu některých článků i příští rok s jinými autory.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení