V ŠVP jsme na ZŠ Máj II České Budějovice všechny tematické okruhy průřezových témat integrovali na 1. a 2. stupni do vyučovacích předmětů. Na 2. stupni škola zároveň vytvořila nový povinný vyučovací předmět "Zdravotní a osobnostní výchova", který vznikl integrací vzdělávacích obsahů vzdělávacích oborů Výchovy ke zdraví a Výchovy k občanství a začleněním některých tematických okruhů průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. Tento vyučovací předmět je vyučován v 6. ročníku.
Ve školním roce 2005-2006 začala škola připravovat a ověřovat celoškolní projekty, které by se měly stát trvalou součástí školního vzdělávacího programu. Právě v těchto projektech škola vidí prostor pro uplatnění tematických okruhů průřezových témat. Např. pro uplatnění průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova a Environmentální výchova připravili učitelé obou stupňů projektový den. Na prvním stupni měl projekt název "Hrajeme si na...", na druhém stupni byl zaměřený převážně na Environmentální výchovu a učitelé mu dali název "Seminářové dny".
Projektové dny na prvním stupni byly vytvářeny zvlášť pro jednotlivé ročníky:
- 1. ročník: Hrajeme si na indiány;
- 2. ročník: Hrajeme si na návštěvníky;
- 3. ročník: Hrajeme si na trosečníky;
- 4. ročník: Hrajeme si na říši zvířat;
- 5. ročník: Hrajeme si na cestovatele.
Na druhém stupni vypracovali učitelé v rámci "Seminářových dnů" pro jednotlivé ročníky tyto projekty:
- 6. ročník: Člověk v mimořádných situacích; Ekologie a životní prostředí, Globální problémy lidstva; Zdravý životní styl;
- 7. ročník: Člověk a životní prostředí, Krajina a lidé;
- 8. ročník: Ekologie a životní prostředí - podíl jednotlivce na životním prostředí kolem nás; Člověk a přírodní prostředí kolem nás; Člověk a přírodní prostředí kolem nás - příměstský les, Klíšťata - přenašeči infekčních onemocnění; Vliv průmyslu na změny v krajině v důsledku lidské činnosti;
- 9. ročník: Globální problematika světa.
Ukázka ročníkového projektu Trosečníci
(školní projekt Hrajeme si na...)
Hlavní myšlenka projektu: |
Žáci vytvoří skupiny a vžívají se do role ostrovních trosečníků. Každá skupina plní úkoly, které jim zajistí přežití v náročných podmínkách neobydleného ostrova a následně úspěšný návrat do civilizace. K tomu potřebují poznat sami sebe a spolupracovat s ostatními. |
V projektu byly rozvíjeny tyto klíčové kompetence: |
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanská
- kompetence pracovní
|
Věková skupina: |
9 let (3. ročník) |
Cíl projektu: |
Realizace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova hravou formou:
- rozvíjet umění se pochválit a ohodnotit;
- rozvíjet formulování myšlenek;
- naučit se pracovat ve skupině;
- rozvíjet umění komunikace a vyjadřování vlastního názoru;
- naučit se respektovat pravidla komunikace ve skupině;
- umět uznat práci druhých;
- naučit se pomáhat ostatním členům skupiny;
- naučit se pomáhat slabším členům skupiny;
- naučit se respektovat názory jiných.
|
Další průřezová témata:
|
Environmentální výchova
Mediální výchova
|
Vyučovací předměty: |
Český jazyk a literatura Prvouka Hudební výchova Výtvarná výchova, Tělesná výchova, Pracovní činnosti |
Časové rozvržení projektu: |
4 vyučovací hodiny |
Průběh projektu
Činnost a rozvíjené kompetence |
Metody a formy práce |
Průřezové téma |
Úvod:
- uvítání a motivační rozhovor o náplni projektového dne a stanovení pravidel skupinové práce;
- rozdělení do skupin podle barev (losování).
Kompetence komunikativní:
- žáci formulují a sdělují své myšlenky.
|
Činnosti se odehrávají na koberci.
Řízený rozhovor
Dělení do skupin |
OSV Sociální rozvoj:
- seberegulace a sebeorganizace;
- pravidla skupinové práce - jejich dodržování;
- komunikace, souvislý projev, prezentace názoru.
Sociální rozvoj - mezilidské vztahy:
|
Poslechově-pohybová část:
- představení knihy Robinson Crusoe;
- vyprávění o osudech trosečníků;
- poslech zvukové nahrávky bouřky;
- dramatizace ztroskotání lodi (vyjádření pohybem);
- poslech MC kazety (první kroky Robinsona na ostrově);
- rozhovor o nástrahách neznámého prostředí, o zachování života, o obživě, o samotě;
- z dětí se stávají trosečníci, jsou odkázáni sami na sebe, musí si pomáhat;
- stavba jednoduchého přístřešku.
Kompetence k učení:
- žáci poznávají novou knihu.
Kompetence komunikativní:
- žáci vyjadřují své pocity prostřednictvím pohybu a dramatizace.
Kompetence občanské:
- žáci se vciťují do situací druhého člověka;
- uvědomují si základní lidské potřeby a jejich souvislost s prostředím, ve kterém člověk žije.
Kompetence sociální a personální, Kompetence občanská:
- žáci si uvědomují význam lidského společenství pro přežití jednotlivce a naopak.
|
Řízený rozhovor
Komunikační kruh Prezentace názorů skupiny
Poslech nahrávky autentického zvuku bouře
Dramatizace Pohybová cvičení (k vyjádření atmosféry)
Poslech nahrávky, dramatizace příběhu |
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání, Sebepoznání a sebepojetí, Kreativita:
- věcné naslouchání;
- cvičení smyslového vnímání;
- nehudební zvuky;
- pohybové hry pro rozvoj představivosti a tvořivosti.
Sociální rozvoj - Mezilidské vztahy:
- moje vztahy k druhým lidem.
|
Samostatná práce ve skupinách:
- skupina volí svého vůdce a mluvčího v jedné osobě;
- učitel vystupuje v roli rádce a pomocníka.
Činnosti:
- četba ukázek z knihy a následné vyhledávání odpovědí v textu;
- poznávání a pojmenování živočichů, s kterými se trosečníci mohou setkat na ostrově;
- poznávání a pojmenování dřevin, s kterými se trosečníci mohou setkat na ostrově.
Kompetence k učení:
- žáci poznávají nové rostliny a živočichy.
Kompetence sociální a personální:
- žáci přemýšlejí o přínosu své práce a práce ostatních spolužáků ve skupině.
|
Skupinová práce
Práce s pracovními listy
Prezentace práce skupiny
Dílčí hodnocení učitelem - přidělení bodů |
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání:
- čtení jako zdroj informací;
- zpracování údajů;
- řešení problémů.
Sociální rozvoj - Komunikace, Kooperace a kompetice:
- komunikace ve skupině;
- schopnost vést dialog, dovednost navazovat na druhé;
- organizace práce ve skupině, podřízení se, vedení, prosazování vlastních názorů, vysvětlování, přesvědčování, podpora slabších členů skupiny.
Morální rozvoj - Hodnoty, postoje, praktická etika:
- odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování.
EV Ekosystémy:
- rozmanitost živé přírody, ochrana přírody.
|
Produktivní činnost ve skupinách:
- psaní dopisu (měl by obsahovat popis situace trosečníků a prosbu o záchranu).
Kompetence komunikativní:
- žáci formulují své myšlenky a vyjadřují je v písemné i ústní podobě.
Kompetence sociální a personální:
- žáci přispívají svými nápady k práci skupiny;
- oceňují nápady svých spolužáků;
- jsou odpovědní za svá rozhodnutí - přijmou roli ve skupině a podle svých možností ji plní.
Kompetence občanské:
- žáci se vciťují do problémové situace druhého člověka.
|
Skupinová práce
Sestavení dopisu
Prezentace práce skupiny
Dílčí hodnocení učitelem i skupinami - přidělení bodů |
OSV Sociální rozvoj - Komunikace:
- komunikace ve skupině;
- formulace myšlenek a názorů;
- komunikace v různých situacích.
|
Výtvarná činnost ve skupinách:
- pomoc nepřichází, trosečníci se musí spolehnout na vlastní schopnosti - postaví loď.
Kompetence komunikativní:
- žáci prezentují výsledky své práce ve skupině.
Kompetence sociální a personální:
- žáci podle svých schopností přispívají k práci skupiny;
- přemýšlejí o práci své i ostatních spolužáků.
Kompetence pracovní:
- žáci vybírají vhodné materiály a nástroje;
- zacházejí s používanými nástroji bezpečně;
- dodržují stanovená pravidla při práci.
|
Skupinová práce
Výtvarné ztvárnění moře (balicí papír - A1, umělecké křídy)
Výroba papírových loděk ve skupině (výběr šablon, barevný papír - stříhání, zdobení, lepení)
Prezentace práce skupiny - výstava
Dílčí hodnocení skupinami - přidělení bodů |
OSV Osobnostní rozvoj - Kreativita:
- vlastní nápad a jeho realizace;
- vyjádření emocí a pocitů.
Sociální rozvoj - Komunikace |
Ukázka ročníkového semináře Globální problematika světa
(školní projekt Seminářové dny)
V projektu byly rozvíjeny tyto klíčové kompetence: |
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanská
|
Věková skupina: |
14-15 let (9. ročník) |
Cíl projektu: |
- Pochopit souvislosti a vztahy v přírodě, rozšířit poznatky z ekologie
|
Vyučovací předměty: |
- Přírodopis
- Fyzika
- Zeměpis
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Informatika
|
Časové rozvržení projektu: |
4 vyučovací hodiny |
Průběh projektu (2. stupeň)
Činnost |
Metody a formy práce |
Průřezové téma |
Motivační program - Projektová učebna - "Dopis z roku 2078":
- projekce zaměřená na ekologické problémy budoucnosti (vyčerpání přírodních zdrojů - voda, vzduch, likvidace planety člověkem).
Kompetence občanská:
- žáci se vciťují do popisované situace.
|
Řízený rozhovor |
OSV Morální rozvoj - Hodnoty, postoje, praktická etika:
- pocit odpovědnosti za budoucí život na Zemi.
|
1. stanoviště - prezentace žáků (vytvořené v Power Pointu) na téma Abiotické podmínky:
- alternativní zdroje energie, situace u nás a v Evropě;
- jaderná energie, bezpečnost jaderných elektráren, jaderný odpad a životní prostředí.
Kompetence komunikativní:
- žáci prezentují svá zjištění;
- naslouchají druhým během prezentace.
Kompetence k učení:
- žáci zaznamenávají zjištěné informace do své složky, na které pracují během celého projektu.
|
Předvedení prezentací pomocí Microsoft Power Pointu
Využití modelů
Řízený rozhovor
Diskuze
Vytváření vlastních materiálů |
EV Základní podmínky života:
- energie, přírodní zdroje.
Lidské aktivity a problémy životního prostředí:
- problematika odpadů;
- průmysl a životní prostředí;
- globální problémy.
Vztah člověka k prostředí OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopnosti poznávání, Sebepoznání a sebepojetí:
- jak může jedinec ovlivnit danou problematiku.
orální rozvoj - Hodnoty, postoje, praktická etika:
- odpovědnost za své rozhodnutí a jednání.
|
2. stanoviště - vyhledávání informací prostřednictvím internetu, odborných časopisů (21. století, Epocha, Lidé a země)
Kompetence k učení, kompetence k řešení problémů:
- žáci vyhledávají a třídí informace;
- získávají nové poznatky z ekologie.
|
Práce s odbornou literaturou
Vyhledávání a třídění informací z internetu |
MV Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení:
- odborná a populárně naučná literatura.
|
3. stanoviště:
- souvislosti mezi globální problematikou světa a biotickými a abiotickými podmínkami;
- problematika povodní, znečištění vzduchu, globálního oteplování a ochlazování, civilizační choroby.
Kompetence občanská:
- žáci si uvědomují souvislosti mezi činností lidí a změnami přírodních podmínek na celé Zemi.
Kompetence komunikativní:
- žáci formulují vlastní názory;
- zaujímají stanovisko k diskutované problematice;
- naslouchají druhým - reagují na promluvy druhých.
|
Diskuse |
EV Základní podmínky života:
- ochrana biologických druhů;
- voda a ovzduší;
- půda.
Lidské aktivity a problémy životního prostředí:
- globální problémy;
- zásahy do rovnováhy Země.
Ekosystémy Vztah člověka k prostředí |
4. stanoviště:
- uvedená problematika v jazyce, kterému se žáci věnují (anglická a německá verze).
Kompetence komunikativní:
- žáci se vyjadřují na dané téma v cizím jazyce.
|
Výklad
Dialog
Tvorba koláže |
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání, Sebepoznání a sebepojetí:
- jak může jedinec ovlivnit danou problematiku.
Morální rozvoj - Hodnoty, postoje, praktická etika:
- odpovědnost za své rozhodnutí a jednání.
|
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání |
1. a 2. stupeň základní školy |
Dílčí cíle dané aktivity |
Utváření a rozvíjení KK:
- kompetence sociální a personální
- kompetence občanská
- kompetence k řešení problémů
|
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat |
Osobnostní a sociální výchova
- Osobnostní rozvoj
- Sociální rozvoj
- Morální rozvoj
Environmentální výchova
- Ekosystémy
- Základní podmínky života
- Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- Vztah člověka k prostředí
|
Didaktická povaha příspěvku |
Metodický příspěvek |
Organizační forma výuky |
Projekty |
Předpokládaný časový nárok |
Celodenní projekt |
Nutné pomůcky a prostředky |
Viz text |