Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Poznáváme vodní svět
Odborný článek

Poznáváme vodní svět

20. 6. 2006 Předškolní vzdělávání
Autor
Eva Chládková

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je zaměřen na získávání poznatků týkajících se vody na Zemi ve všech jejích podobách. Děti se hrovou formou seznámí s vlastnostmi vody, s životem u vody v našich klimatických podmínkách, s koloběhem vody v přírodě. Společně si připomeneme význam čistoty vod pro život člověka.
Očekávané výstupy: Umět pojmenovat skupenství vody, rozlišovat různé podoby vody na Zemi, poznat nejznámější rostliny a živočichy žijící u vody a ve vodě, seznámit se s využitím vody k lodní dopravě a výrobě elektřiny. Voda v umění.
Časový rozsah: čtyři týdny
Věková skupina: 4 - 6 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je zaměřen na získávání poznatků týkajících se vody na Zemi ve všech jejích podobách. Děti se hrovou formou seznámí s vlastnostmi vody, s životem u vody v našich klimatických podmínkách, s koloběhem vody v přírodě. Společně si připomeneme význam čistoty vod pro život člověka.
Očekávané výstupy: Umět pojmenovat skupenství vody, rozlišovat různé podoby vody na Zemi, poznat nejznámější rostliny a živočichy žijící u vody a ve vodě, seznámit se s využitím vody k lodní dopravě a výrobě elektřiny. Voda v umění.
Časový rozsah: čtyři týdny
Věková skupina: 4 - 6 let


Plánované činnosti a příležitosti

1. týden

  • práce s mapou, atlasem, encyklopedií
    • rozlišování vodstva na Zemi na potoky, řeky, rybníky, jezera, moře a oceány
    • značení vodních ploch na mapách a globusu
    • prohlížení mapy, sledování toku jedné řeky od jejího pramene až k ústí do moře
    • komunitní kruh - jak vznikají vodopády
  • pokus
    • zkoumání skupenství vody (led, voda, pára)
    • zmrazení vody, odpaření vody
    • objevování vlastností vody
    • hra s vodou
    • přelévání vody, foukání do vody brčkem
  • prohlížení obrázků v dětské encyklopedii
    • koloběh vody v přírodě
    • vyjmenovávání různých podob deště (prší, mží, mrholí, krápe, leje; liják, lijavec, déšť...)
    • další podoby vody v přírodě (mlha, rosa)
    • obohacování slovní zásoby
    • pokus s květinou (dva květináče - jeden zaléváme, druhý ne)
  • poznatkové činnosti
    • síla vody
    • hydroelektrárny
    • ničivé vlny tsunami
    • vodní eroze a utváření krajiny
  • práce s pracovními listy
    • jak teče řeka
    • vlny v moři
  • nácvik písně Deštík
    • zeslabování a zesilování hlasu
    • doplňování zpěvu hrou na tělo
    • výběr vhodných dětských hudebních nástrojů
  • besedování
    • voda ve vodovodu, kde se bere
    • čističky odpadních vod, znečišťování vody
    • význam vody pro život
    • komunitní kruh K - k čemu nám slouží voda
  • vycházka k místnímu potoku
    • pomoc přírodě, čištění toku potoka
    • pozorování, jak teče voda
    • hladina potoka, život v něm

2. týden

  • hledání rozdílů
    • mezi potokem a rybníkem
    • jaké barvy najdeme v rybníce;
    • malování temperovými barvami, rybník
    • správné držení štětce, vedení štětce rukou, vlny a vlnky
  • tematické části
    Zvířata okolo vody
    • poznávání zvířat žijících ve vodě a u vody dle obrázků
    • přiřazování k tekoucí vodě (potok) a ke stojaté vodě (rybník)
    • skládání zvířátek z papíru dle slovního doprovodu, správné zarýhování (ryba, žába, labuť)
    Rostliny rostoucí ve vodě a u vody
    • ukázka na obrázcích
    • rozhovor
    • práce ve skupinách: mezi obrázky rostlin najít vodní rostlinu a popsat ji
  • vycházka k rybníku
    • pozorování života u vody
    • házení kamínků na hladinu
    • čeření hladiny větvičkou
    • hladina potůčku, rozdíly mezi nimi
    • sbírání kamínků, rákosí a vrbových proutků na koláž
  • vyrábíme rybníček
    • skupinová práce: na namalované čtvrtky lepíme kamínky, rákosí, vrbové proutky, zvířátka z papíru, prázdné ulity měkkýšů a jiné přírodniny
    • hotovou práci přetáhneme potravinovou fólií a vystavíme

3. týden
Téma: Moře

  • jaké je moře
    • jak moře vypadá
    • jak chutná mořská voda
    • pokus: smícháme vodu se solí a uděláme si tak mořskou vodu
    • proč je voda v moři slaná
    • jak moře prospívá našemu zdraví - mořská voda a vzduch
    • pracovní listy
    • mořské vlny
  • nejznámější mořští živočichové
    • prohlížení obrázků
    • pozorování živé želvičky v akváriu
    • četba příběhu z knížky Pohádky z mořské hlubiny
    • hry s mušličkami
    • procvičování citlivosti rukou
    • koordinace oko-ruka, rovnovážné cítění
    • rozvoj fantazie a smyslu pro tvary
    • sestavování obrázků z mušliček
  • hrajeme si na námořníky
    • stavění lodi z Polykarpovy stavebnice
    • střídání v roli kapitána
    • vytváření vln pomocí padáku
    • lodní doprava, lodě a parníky, co vozí
    • využití vodních plavidel pro sportovní účely
    • jaká další vodní plavidla známe
    • vykreslování a vystřihování lodiček z papíru
  • malujeme moře
    • malování modrou barvou na celou plochu papíru
    • vytváření vln pomocí větvičky namočené v bílé barvě
    • po zaschnutí dolepíme vystříhané lodičky
  • poslech skladby Vltava
    • seznámení s výrazovými prostředky hudby
    • pomocí šátků a padáku napodobujeme vlny a vlnky

4. týden
Téma: Koupání

  • četba a poslech příběhu
    • Jak se kluci neuměli spočítat (podle E. Petišky)
    • komunitní kruh - na co kluci při počítání zapomněli.
  • povídáme si o koupání a plavání:
    • učíme se plavat "nasucho", provádíme pohyby pažemi, snažíme se o správné provádění;
    • pohybová hra Na rybáře
  • na koupališti
    • dramatická hra Co by se stalo (kdybych neměl na koupališti plavky, když neumím plavat a spadnu do vody, když nemám ručník, peníze na pití, klobouček nebo kšiltovku, žádný krém...)
    • řešení modelových situací
    • vymýšlení příběhů; dramatizace některého příběhu
    • komunitní kruh - co bych měl mít s sebou, když jdu na koupaliště, nebo k vodě.
    • jdeme na koupaliště, pozorujeme a hodnotíme situace (Jsou stejné jako ty, o nichž jsme si povídali?)
    • bezpečné koupání
  • pokus
    • zkoušíme odhadnout rozdíly v hmotnosti různých předmětů (pírko, kostka - plast a dřevo, papírová lodička, autíčko...) a určit, zda bude či nebude plavat
    • vycházka k rybníku
    • pouštění lodiček z kůry
Evaluace

Evaluaci provádíme průběžně, sledujeme hlavně zájem dětí o nabízené činnosti, zapisujeme si poznámky k projektu, abychom je mohli využít při další práci. Hodnotíme úspěch jednotlivých činností, co se dařilo a co ne, co příště použít znovu, jaký přínos měly jednotlivé činnosti pro děti. Nezapomeneme ani na nové nápady.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Eva Chládková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí