Rozvoj gramotností v uměleckých oborech v bodech
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Vzdělávací oblast Umění a kultura byla od samého začátku koncipována tak, aby vytvořila prostor pro všechny vzdělávací obsahy vycházející z pěti druhů umění – hudby, výtvarného umění, divadla, tance, filmu – a jejich mezioborových přesahů. To, že jsou po formální stránce tyto obory dosud rozděleny na povinné (hudební a výtvarná výchova) a doplňující (dramatická, taneční a pohybová a filmová/audiovizuální výchova), ještě neznamená, že jak v umělecké, tak pedagogické praxi nedochází k jejich vzájemné spolupráci, inspirování se jednoho druhu umění druhým, experimentování s různými prostředky a vzniku multimediálních výstupů.
Jak ale toto souvisí s tématem gramotností?
Máme-li se více zamýšlet nad teritorii, která jsou pro jednotlivé umělecké obory čistě specifická, i nad těmi, která mohou být v různé míře intenzity společná, tak mohou být zajímavé a přínosné impulzy „zvenčí“. A právě jeden z nich je možné spatřovat v tématu gramotností. Stranou pozornosti zatím zůstávají ty, které by ve spojení s uměleckými obory měly být též zmiňovány (gramotnost vizuální, mediální, filmová, auditivní, kulturní apod.). Na pořadu dne jsou gramotnosti z hlediska vzdělávání prioritní – čtenářská, matematická, digitální.
Pojďme se alespoň ve stručnosti podívat na to, jak mohou tyto prioritní gramotnosti rezonovat v jednotlivých uměleckých oborech a tím i obohacovat mezioborovou diskuzi.
Pro přehlednost uvádíme vazbu jednotlivých uměleckých oborů na gramotnost v bodech a pouze na tu, k níž se může vztáhnout svou podstatou. To znamená, že nejde o to, „přidat“ si k sobě gramotnost za každou cenu a uměle.
Hudební výchova a rozvoj čtenářské gramotnosti ve všech hudebních činnostech
- Čtení textů vokálních kompozic a následná hudební realizace – uspořádání hlasů ve vokálních partiturách
- Čtení not a hudebních značek – vztah mezi textem a zapsanou hudbou
- Texty z hudební historie – kritické čtení a vnímání různých mediálních sdělení
Hudební výchova a rozvíjení matematické gramotnosti v činnostech jak receptivních, tak produktivních
- Orientace v metrorytmických strukturách písně, skladby, kompozice
- Vnímání rozdílnosti rytmů – pravidelné/nepravidelné metrum
- Vnímání logiky stavby hudebního díla – schémata reflektující průběh skladby, grafické partitury
Hudební výchova a rozvíjející digitální gramotnosti především v produktivních činnostech
- Elementární improvizace, komponování a tvorba hudebních a zvukových objektů
- Zvukové instalace, záznam a uchování hudby v digitalizované podobě
- Notační programy – přepis, remix, vlastní tvůrčí aktivity
- Ukládání hudby na digitální úložiště, správa digitální identity, reprodukování hudby
Doporučený text: Využití ICT technologií v běžné výuce HV na ZŠ
Dramatická výchova a čtenářská gramotnost
Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založené na:
- motivaci a zájmu s textem pracovat
- potřebě prostřednictvím textu objevovat významy, které korespondují se světem žáka, a sdílení těchto významů (se spolužáky, učitelem, diváky, posluchači)
- potřebě prostřednictvím textu objevovat a sdělovat důležitá témata a sdělení
Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založené na:
- aktivní práci s textem, tvůrčím procesu, kdy žák je spolu/tvůrce
- potřebě uplatňovat v procesu vlastní tvorby skutečnosti nalezené v textu
- propojování roviny vyprávěcí, herní (dramatické) a reflektivní
Filmová/audiovizuální výchova a čtenářská gramotnost
- Verbální a následně písemná reflexe zhlédnutých filmů a audiovizuálních děl
- Písemná příprava nutná k realizaci vlastních audiovizuálních tvůrčích pokusů
- Sledování audiovizuálních děl inspirovaných literaturou
Filmová/audiovizuální výchova a matematická gramotnost
- Organizace vizuálních prvků v kompozici obrazu
- Individuální nastavení základních funkcí přístrojů, např. nastavení ohniskové vzdálenosti, světelné clony, odhad vzdálenosti, vztah clonového čísla k délce osvitu
- Střihová skladba obrazu (schopnost vyjádření kombinací, variací a permutací matematickými pojmy a vzorci)
Filmová/audiovizuální výchova a digitální gramotnost
- Poučené užívání digitální technologie, techniky a přístrojů, při němž se žák nespoléhá na automatické funkce, ale na jejich individuální ovládání a nastavení v zájmu dosažení zamýšleného výsledku a efektu, prohlubuje významně digitální gramotnost
- Žák vlastní praxí prohlubuje kognitivní a technické dovednosti a chápe podstatu digitální technologie v komunikačních procesech a při vytváření, hodnocení a sdílení informací
Výtvarná výchova a čtenářská gramotnost
- Obraz jako osobní paměťový záznam (nejen vizuálního vnímání) – jeho slovní vyjádření
- Interpretace vztahu obrazu textu: popis obrazu, tvorba obrazu na základě slovního vyjádření, popis postupu a způsobu užití vizuálních prostředků
- Kritické čtení informací týkajících se historie umění, interpretace výtvarných děl, aktuálních událostí ve světě výtvarného/vizuálního umění
Výtvarná výchova a digitální gramotnost
Zásadním průnikem digitální gramotnosti s výtvarnou výchovou je tvůrčí práce s obrazem. Užití digitálních médií zakládá mimořádné komunikační účinky obrazu.
- Digitální technologie přinášejí žákům další/nové možnosti tvůrčích činností – vytvářet a digitálně upravovat obrazy založené na vlastních prožitcích a zkušenostech
- Digitální obraz není konkurence „klasických“ výtvarných prostředků
Doporučený text:
Jak se proměňuje obsah výtvarné výchovy v důsledku uplatnění nových médií a jak je možné využívat informační a komunikační technologie (ICT) ve výuce VV
Výtvarná výchova a matematická gramotnost
- Obraz v klasickém provedení: proporční vztahy, rytmická seskupení, pravidelnost
- Obraz jako vztahové pole obrazových elementů (Paul Cézanne) – analýza typu elementů, vzájemné poměry jejich možností, různé typy jejich vztahů apod.
Taneční a pohybová výchova
Taneční a pohybová výchova vychází z holistického přístupu k člověku, propojuje motoriku, myšlení, vůli a emocionalitu. Tím vytváří základ, na kterém je možné jednotlivé gramotnosti stavět a rozvíjet.
- harmonizuje tělesný i psychický vývoj dítěte/žáka (základna pro čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost)
- je prevencí tělesných i duševních disharmonií (základna pro čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost, včetně obrany proti eventuálním negativním vlivům)
- vede k sebepoznání a autenticitě (základna pro čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost)
- probouzí prostorovou představivost (základna pro matematickou, čtenářskou i digitální gramotnost)
- zvyšuje nároky na fyzickou činnost, učí pozitivnímu vztahu k fyzické práci (přináší efekt hlubšího soustředění na duševní výkon)
- přináší přirozenou radost, pozitivně motivuje (důležité pro všechny prioritní gramotnosti – čtenářskou, matematickou i digitální)
- svou podstatou učí pospolitosti a sdílení (čtenářská, matematická, digitální gramotnost)
- vede k hlubokému citovému prožitku, přináší schopnost empatie (čtenářská gramotnost)
- učí zdravé sebedůvěře (čtenářská, matematická, digitální gramotnost)
- rozvíjí tělesnou inteligenci, spoluvytváří a rozšiřuje základnu pro duševní činnosti obecně
A na závěr jeden podnět z výtvarného oboru pro každého…
![]() |
Pokuste se charakterizovat a posléze identifikovat objekty, jejichž uskupení je na fotografii.
Zkuste si fotografii otáčet a zamyslet se nad tím, jak se mění její celkové vyznění, posléze fotografii s využitím digitálních technologií upravte tak, abyste zdůraznili určité hledisko, které si sami vyberete.
Zamyslete se a zformulujte zadání pro své žáky, které by se zaměřilo na jednu, dvě či všechny gramotnosti.
O své zadání se podělte s ostatními tím, že jej napíšete do komentáře k tomuto článku.
V textu byly využity podklady zpracované týmem autorů: Rudolf Adler, F/AV; Eva Blažíčková, TPV; Alexandros Charalambidis, HV; Radek Marušák, DV; Jaroslav Vančát, VV.
Odkazy na výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ:
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21762/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-ctenarske-matematicke-a-digitalni-gramotnosti-na-1.-stupni-zs.html/
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21966/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-ctenarske-matematicke-a-digitalni-gramotnosti-na-1.-stupni-zs-ii..html/