Domů > Odborné články > Základní umělecké vzdělávání > Pomůcky pro výuku hudební výchovy v Čechách, kvalita na hraně
Odborný článek

Pomůcky pro výuku hudební výchovy v Čechách, kvalita na hraně

16. 10. 2012 Základní umělecké vzdělávání
Autor
Michal Filek

Anotace

Doufáme, že tento příspěvek pomůže pedagogům a rodičům ke zlepšení orientace mezi rytmickými a didaktickými pomůckami. Pozor na nekvalitní plasty, kovy nebo laky, které mohou způsobit alergie! A hlavně: Pokud dětem zakoupíme nekvalitně vyrobenou věc, je tu vedle zdravotních rizik také vysoký předpoklad toho, že to děti jednoduše nebude bavit. A to je proti základnímu pravidlu dobrého učitele: „Hlavním předpokladem úspěchu je zaujmout.“
Naše ZUŠ Libčice nad Vltavou, která je zároveň pilotní školou, letos zahájila výuku hry na cajon a další perkusní nástroje. Důvodů našeho rozhodnutí bylo několik. Tento exotický hudební nástroj latinskoamerického původu, který je důležitou součástí např. španělského flamenca a také moderní světové hudby, zažívá nyní velký boom. Naší další motivací bylo zjištění, že praktická práce s rytmem a s pohybovou koordinací je značně opomíjenou složkou hudební a estetické výchovy, a to na všech typech škol. Jak cajon, tak malé perkuse jsme proto zařadili už do výuky přípravné hudební výchovy, neboť smysl pro rytmus a koordinaci je zapotřebí vstřebat již od nejranějšího věku. Mozková centra žáka totiž potřebují zachytit vztah mezi rytmem a pohybem již v době, kdy se mozek formuje, a nebude daleko od pravdy ten, kdo prohlásí, že pokud se člověk začne zabývat rytmem až ve věku nad 12 let, je jeho mozek už příliš dotvořen. S rytmem pak pracuje rozumově, nikoli podvědomím, a určité brány pochopení mu tak zůstanou uzavřeny.
 
Vzhledem k tomu, že jsme se rozhodli pracovat s dětmi již od jejich útlého věku, bylo pro nás v ZUŠ nesmírně důležité zabývat se takovými vlastnostmi nástrojů, jako jsou kvalita zpracování výrobku, zdravotní nezávadnost, obsah alergenů atd. Při výběru cajonů i dětských perkusí jsme měli možnost otestovat přibližně 200 různých nástrojů. Výsledky byly někdy překvapivé, a proto jsem se rozhodl informace zobecnit v tomto krátkém textu, pochopitelně se vyhnu jmenování konkrétních značek.
 
Začněme cajony. Čeští prodejci s hudebními nástroji sice nabízí poměrně slušný výběr nástrojů různých značek, bohužel naprostá většina je dovezena z Asie, především z Číny. Levný dovoz doslova válcuje trh, proto není jednoduché najít nástroje v poměru dobrá kvalita versus zajímavá cena. Některé „dětské“ cajony s laciným potiskem dokonce připomínaly spíše výrobky zakoupené někde na tržnici... Pokud jsme se setkali s nástroji se značkou EU, ne vždy bylo vyhráno. Některé evropské státy totiž mají v otázce označování velmi měkkou legislativu a nástroj označený „Made in EU“ bývá v EU pouze montovaný, či dokonce jen balený. Zde si dovolím malý odskok k různým etnickým bubínkům, které se někde nabízejí coby zboží obstojné kvality. Od těchto nástrojů jsme po testech zcela upustili, a to ze dvou důvodů: je zde velký problém se servisem a s náhradními díly a také s hygienou. Jinými slovy, tyto nástroje se dováží ze zemí, do kterých, chceme-li cestovat, se musíme očkovat na různé nebezpečné nemoci. Děti si strkají prsty do pusy, a nikdo z nás nemá dost bujnou fantazii na to, aby si představil, co všechno dostanou do úst poté, co si zahrají na kozí kůži sušenou kdovíkde a osahají si bubínek, skladovaný kdovíjak.   
 
S malými perkusemi je to podobné jako u cajonů. Výhodou bývá absence kožených nebo atypických částí, je však nutné dát si pozor na kvalitu použitých laků a barev a také na ergonomii. Narazili jsme např. na prstové činelky s ostrými hranami, na rumba koule, které se bez větší námahy rozsypaly, a poměrně velké množství perkusí, které splňovaly pouze vizuální předpoklady, avšak ke svému účelu nemohly sloužit ani po stránce konstrukční, ani zvukové. Obzvlášť nepoužitelné byly některé nástroje z tzv. „rytmických sad“. Zde bylo za pár korun možno zakoupit si nástroje tzv. „pouze na obraz“. Proto bych rád každému učiteli doporučil, pokud kupujete nástroje přes internet, nechte si nejprve poslat několik jednotlivých kusů, ty podrobte určité zátěži. Sami nejlépe víte, jak s nimi vaši žáci asi budou zacházet. Po této zkušenosti, preferuji, zvlášť když se jedná o nástroje určené dětem, výrobky z ČR nebo Německa, ale i zde doporučuji obezřetnost. Velmi důležitá je také volba výrobce. Nám se osvědčili spíše menší firmy. Zde bylo často již na první pohled poznat, že nástroje vyšly z dílny evropského výrobce.
 
V dnešní době, kdy má mnoho dětí různé alergie, je důležitá také povrchová úprava dřevěných dílů. Zde se často jasně prokáže, který výrobek pravděpodobně nemohl projít kontejnerovou přepravou, poznáte to, aniž byste byli odborníky. Pokud na výrobku najdete šelakový povrch nebo je povrch opatřen směsí včelího vosku, tak se téměř zaručeně jedná o evropské nástroje. Šelak i včelí vosk totiž nejsou příliš odolné vůči vlivům, kterým je nástroj vystaven během mořské cesty, na druhou stranu, až na výjimky, jsou to nealergizující, a tudíž zdravotně nezávadné substance. Velmi se nám tedy osvědčilo tento aspekt sledovat, neboť to sekundárně zaručovalo, že zboží nebude obsahovat zárodky plísní či nebezpečných bakterií, které s sebou přináší doprava po moři.
 
Snad můžeme prozradit, že po dlouhém hledání padla naše volba na cajony vyráběné nejmenovanou malou německou firmou, kde nám bylo garantováno, že použitý materiál a zpracování nástrojů jsou opravdu špičkové. Přitom cena kupodivu nebyla vůbec jinak závratná, naopak. Díky kvalitě materiálů a skvělému zpracování splňují tyto cajony to, co od nich očekáváme: bezpečnost, nezávadnost, výborný zvuk a příjemné hraní. Některé typy cajonů jsou navíc konstruovány tak, aby se rozezněly i slabým, dětským úderem.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Michal Filek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.