Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání - středně těžké mentální... > Kompetence k řešení problémů > > > > > > > > >

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání - středně těžké mentální... > Kompetence k řešení problémů > > > > > > > > > > Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela Edith...

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela Edith Piaf

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Monika Stehlíková
Žáci se seznámí s pojmem šanson a s tragickým životním příběhem francouzské šansoniérky Edith Piaf, zamyslí se nad vztahem mezi jejím komplikovaným osudem a jejími písněmi, postihnou možný vztah mezi hudbou a písňovým textem, představí své vlastní oblíbené písňové texty.

Cíl výuky

Žáci:

  • spolupracují ve skupině,
  • procvičují argumentační schopnosti a schopnost slovy vyjádřit emoce,
  • chápou, čím jsou šansony v rámci popkulturní písňové produkce specifické,
  • chápou souvislost mezi hudbou a písňovým textem,
  • uvědomí si nebezpečí spojená se životem na mediálním výsluní.

Délka:

45 minut + domácí práce

Postup:

1) Pustíme film.

2) Rozdáme žákům PL, každý má svůj, ale pracují ve skupinách, na doplnění pracovních listů jim necháme maximálně 20 minut.

Úkoly:

a) Přečtěte si vysvětlení slova šanson, podtrhejte výrazy, kterým nerozumíte, a zformulujte tři klíčové rysy, které šanson odlišují od jiných typů písní.

b) Le Piaf znamená francouzsky vrabec – proč získala Edith Gassion tuhle přezdívku? Jaké asociace ve vás slovo vrabčák vzbuzuje?

c) Přečtěte si českou verzi písně Edith Piaf Mylord. Mohl by být text nějak ovlivněn její dětskou zkušeností? Kdo je „hlavní hrdinka“? (Píseň v podání Hany Hegerové najdete na YouTube) Piaf jako dítě vyrůstala v nevěstinci a dobře znala „holky z ulice“.

d) Pokuste se – bez ohledu na to, zda Písně Edith Piaf znáte nebo zda se vám líbí – vysvětlit, z čeho podle vás plynula její nesmírná popularita?

e) Edith Piaf a umělci na fotografiích jsou spojeni tragickým vyústěním svých životů. Zjistěte o nich základní údaje a společně se zamyslete nad otázkou, zda má popularita svou temnou stranu, odvrácenou tvář, která může být pro umělce ničivá. Své názory vepište do tabulky.

3) Ve společné diskuzi probereme odpovědi a zadáme domácí práci – žáci vyberou a ostatním představí svou oblíbenou píseň, u níž je pro ně text minimálně stejně významný jako hudba, texty vyvěsíme ve třídě. Pokud si žák vybere cizojazyčnou píseň, budeme trvat na překladu. Pokud si vybere píseň, která podle nás do kategorie šansonů nespadá, nijak to nekomentujeme. Vzhledem k časové náročnosti prezentací doporučujeme zařazovat po nějakou dobu vždy jen jednu až dvě na začátek hodiny, eventuálně pro veřejnou prezentaci vybereme jen dobrovolníky a ostatní texty pouze vyvěsíme.

Reflexe:

Probíhá během aktivity několikrát formou diskuze, závěrečná úkolem 3.

Pracovní list najdete na původní stránce projektu.


Kapitolu Den, kdy zemřela Edith Piaf z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/686766/den-d-6-cerven včetně příloh.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf285 kBMetodika pro učitele k tisku
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek