Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání - středně těžké mentální... > Kompetence k řešení problémů > > > > > > > > >

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání - středně těžké mentální... > Kompetence k řešení problémů > > > > > > > > > > Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla otevřena...

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla otevřena Eiffelova věž

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Monika Stehlíková
Žáci se seznámí s historií výstavby Eiffelovy věže, symbolu moderní francouzské historie, dokáží vysvětlit, co a proč řadě Pařížanů na věži vadilo. Zamyslí se nad funkcí a významem architektonických dominant, chápou jejich symbolický význam včetně možného významu politického, uvědomí si obtíže, s nimiž lidé přijímají nezvyklé moderní umění.

Cíl výuky

Žáci:

  • spolupracují ve skupině,
  • procvičují argumentační schopnosti,
  • chápou symbolický význam architektonických dominant ve veřejném prostoru,
  • zamyslí se nad problémy vnášení moderního umění do veřejného prostoru.

Délka:

45 minut + domácí práce

Postup:

1) Krátká rozehřívací aktivita: Vyzveme žáky, aby napsali/nakreslili, co je podle nich symbolem Paříže, bez čeho by si Paříž neuměli představit. Po minutě jejich odpovědi zaznamenáme na tabuli, dá se předpokládat, že Eiffelovka bude dominovat.

Upozorníme, že tomu tak nebylo vždy.

2) Pustíme film: http://www.slavne-dny.cz/episode/680875/den-kdy-byla-otevrenaeiffelova-vez-6-kveten

3) Položíme žákům otázky:

  1. K jaké příležitosti byla věž postavena?
  2. Co na ní některým Pařížanům nejvíce vadilo?
  3. Znáte jiné stavby, které vzbudily veřejnou nelibost?
  4. Je ve vaší obci nějaká stavba, která vám vadí? Proč?

4) Rozdáme PL s obrázky slavných kontroverzních evropských staveb s otázkou: „Líbí se vám tyto stavby? Proč ano? Proč ne? Co je podle vás jejich účelem?“

5) O žákovských odpovědích společně diskutujeme, důvody pro a proti necháme žáky psát na tabuli.

6) Zadáme domácí úkol: Nakreslete, namalujte, vyrobte návrh nové dominanty obce, v níž žijete, a připravte si řeč, v níž smysl i podobu nové stavby obhájíte.

7) Žáci představí své projekty, výsledky práce vystavíme ve třídě.

Reflexe:

Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná úkolem 7.


Kapitolu Den, kdy byla otevřena Eiffelova věž z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/680875/den-kdy-byla-otevrena-eiffelova-vez-6-kveten včetně příloh.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf272 kBMetodika pro učitele k tisku
pdf707 kBPracovní list
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek