Praktická učebna je přizpůsobena výuce druhého a třetí ročníku, kde v každé třídě je 24 žáků. Žáci jsou v dílně uspořádání po dvojicích a každá tato dvojice má vlastní pracovní stůl s nářadím. Na tento systém výuky po dvojicích na jedné učební pomůcce jsou žáci již zvyklí z týdne praktického výučování. Každé z 12 pracovních skupin se přidělí shodné učební pomůcky dle probíraného tématu. Žákům vyhovuje systém menších pracovních skupin při výuce z hlediska možné větší seberealizace a možnosti detailního poznání probírané problematiky na třírozměrných učebních pomůckách než při výuce teoretické v jedné třídě.
Aplikace teoretické části výuky odborných předmětů do praktického zázemí je velmi náročné ze všech stran. Jedná se o náročnost vybavení dílny po stránce materiální, ale i dostatečným počtem třírozměrných učebních pomůcek stejného druhu. Veliké nároky jsou kladeny na učitele, který musí velice dobře ovládat znalosti nejen po stránce teoretické, ale i praktické a musí mít zkušenosti z dílenského prostředí. Žáci se musí naučit spolupráci ve velice úzké skupině spolužáků, kde musí rozvíjet vzájemnou komunikaci. Dále musí převzít odpovědnost nad řešením zadaných úkolů a části praktického provedení.
Následující body jsou základním východiskem pro výuku teoretických odborných předmětů v prostorách určených pro praktické zázemí výuky učebního oboru:
Rozdělení žáků do skupinek maximálně po dvou žácích tvoří vysoké nároky na samostatnost, klade důraz na odpovědný přistup k problematice. Řešení samostatných úkolů vytváří vysoký potenciál k úspěšnému zvládnutí problematiky.
Každá skupina žáků fyzicky obdrží třírozměrnou učební pomůcku, na které bude prováděna modelová výuka. Má možnost demontáže a montáže jednotlivých částí pomůcky a tím jednodušší orientaci v problematice.
Za pomoci učebních pomůcek a možnosti třírozměrného vnímání si žák výrazně jednodušeji a rychleji osvojí potřebné informace a vědomosti o funkčnosti systémů a jejich opravách či údržbě. To vede k lepšímu pochopení právě probírané problematiky u většího počtu žáků, čímž je zaručeno kvalitnější vzdělání u většiny žáků.
Výuka, která byla dříve vedena v teoretické učebně „za lavicemi" je nyní vedena ve speciálně vybavené učebně, která skýtá možnosti učebny teoretické, ale hlavně učebny pro praktickou výuku, kde má učitel a žák k dispozici pracovní stoly, nářadí a třírozměrné učební pomůcky. Učitel dle potřeby v průběhu výuky libovolně kombinuje mezi výukou na tabuli a výukou za pomoci praktické části učebny.
Vedení teoretické odborné výuky na pracovišti praktické výuky za pomoci využívání třírozměrných učebních pomůcek a dílenského nářadí vede ke zvýšeným nárokům na učitele. Ten se musí orientovat v problematice nejen po stránce teoretické, ale i po stránce praktické. Problematiku, kterou učitel vyučuje musí ovládat nejen po stránce funkčnosti, ale musí znát opravy a údržby systémů a jejich jednotlivých částí. Tyto zvýšené požadavky vedou učitele k dalšímu vzdělávání nejen po stránce teoretické, ale i po stránce praktické - přímo v servisním či dílenském prostředí. V našem případě došlo k ideálnímu propojení, kdy učitel praktické výuky provádí výuku i v části teoretické odborné. Tímto dochází k přímému navazování tématických celků a jejich souslednosti při výuce teoretické a na ni navazující výuce praktické.
Výuka konaná v praktické učebně je sazena do bloku odpovídajícím 5 - 6 vyučovacím hodinám dle časové dotace jednotlivých ročníků. Teoretické bloky výuky jsou dvakrát do týdne, jednou za čtrnáct dní.
V průběhu tohoto bloku je doporučeno probírané téma vždy začít a dle možnosti časové dotace i ukončit, a nebo vhodně přerušit v takové části, aby mohl příští blok výuky logicky navázat na předešlou výuku.
Na začátku bloku, kdy začíná nové téma zvolí učitel výuku v části teoretické.
Žáci jsou podle uvážení učitele rozděleni do pracovních skupin a přiřazeni k jednotlivým pracovištím.
Každá skupina žáků obdrží shodnou a nebo funkčně podobnou třírozměrnou učební pomůcku. Učitel má možnost probírat nové téma a vysvětlovat novou látku za pomoci těchto učebních pomůcek. Po vysvětlení základní problematiky principu činnosti celku začnou žáci za pomoci ručního nářadí učební pomůcku demontovat na jednotlivé díly. Nyní učitel vysvětluje princip činnosti jednotlivých dílů systému.
Po demontování jednotlivých systémů na díly vysvětlí vyučující údržbu a opravy jednotlivých součástí a celého systému. Žáci si manuálně vyzkouší základní přeměření jednotlivých dílů pomocí měřícího zařízení.
V této části žáci provedou zpětnou montáž dílů do celků a systémů. V průběhu této činnosti je možno objasnit stávající otázky či eventuální nepochopení některé části probíraného učiva.
Po ukončení montáže provede učitel stručné připomenutí probrané látky.
V závěru probíhá diskuze nad probranou problematikou a nově získanými poznatky v celé třídě mezi žáky a učitelem. Zde dochází k poslední korekci právě nabytých vědomostí a dovedností žáků.
Je zcela na usouzení učitele využití jednotlivých částí učebny, a to jak teoretické tak i praktické. Dle potřeby může vyučující vhodně kombinovat např. třírozměrné učební pomůcky a dataprojekci k doplnění některých informací pomocí obrázků, filmů nebo připravených podkladů pro výuku aktuálního tématu.
Žákům je v rámci teoretické výuky umožněn přímý kontakt s třírozměrnými učebními pomůckami, což vede k větší motivaci a snaze dané učivo pochopit a osvojit si základní práce na nich prováděné. Jsou kladeny vysoké nároky na připravenost a znalosti vyučujícího, ale dochází k výraznému zlepšení zájmu a znalostí u žáků.
Bc. Libor Machát
Integrovaná střední škola automobilní
Křižíkova 15
Brno 612 00
e-mail: machat@issabrno.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.