Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Jak hodnotit angličtinu na 1. stupni?
Odborný článek

Jak hodnotit angličtinu na 1. stupni?

23. 7. 2007 Speciální vzdělávání
Autor
Dagmar Kapustová

Anotace

Hodnocení žáků v ZŠ logopedické má některá svá specifika. Žáci si učivo osvojují pomalejším tempem a je třeba je k učení neustále povzbuzovat. Proto má průběžné hodnocení žáků především motivační charakter a má je povzbudit k další souvislé práci. Při výuce AJ se učitel zaměřuje na základní dorozumívací proces s důrazem na praktické použití.

Hodnocení žáků v ZŠ logopedické má některá svá specifika. Žáci si učivo osvojují pomalejším tempem a je třeba je k učení neustále povzbuzovat. Proto má průběžné hodnocení především motivační charakter a má je povzbudit k další souvislé práci. Při výuce AJ se učitel zaměřuje na základní dorozumívací proces s důrazem na praktické použití. Dovednost porozumět vyslechnutému cizojazyčnému sdělení, přiměřeně na něj reagovat a ústně se vyjadřovat, je na prvním stupni nadřazena dovednostem číst a vyjadřovat se písemně. To se také odráží na hodnocení. Učitel žáky hodnotí průběžně ve výuce po celý školní rok. Pravidelně informuje ústně i písemně rodiče i žáky o úrovni dosažených výsledků v jednotlivých oblastech s ohledem na jejich potřeby vyplývající ze specifických poruch. Zaměřuje se především na každý úspěch a pokrok, kterého každý žák individuálně dosáhl. Při výrazném zhoršení prospěchu jsou rodiče bezprostředně informováni. Součástí hodnocení bývá i konkrétní návod, v čem se žák může zlepšit a jakým způsobem. Kromě dosažených výsledků je důležité také hodnocení přípravy, aktivity, chování a projevu žáka při vyučování s ohledem na jeho možnosti a předchozí výsledky.

Stupně hodnocení:

1 - žák splňuje výborně požadované dílčí výstupy, aktivně se zapojuje do výuky, dobře plní požadované pracovní úkoly, pracuje samostatně, učivo zvládá v rozsahu 85 -100 %

2 - žák s občasnou dopomocí splňuje dílčí výstupy, zapojuje se do výuky, pracovní úkoly plní s občasnými chybami, pracuje podle vzoru a nápodoby, učivo zvládá v rozsahu 65 - 84 %

3 - žák splňuje dílčí výstupy s výraznou dopomocí učitele, do výuky se zapojuje nepravidelně, pracovní úkoly plní s chybami, pracuje nesamostatně, učivo zvládá v rozsahu 35 - 64 %

4 - žák splňuje dílčí výstupy pravidelně pouze s výraznou dopomocí učitele, do výuky se minimálně zapojuje, pracovní úkoly plní s výraznými chybami, nejeví zájem o vlastní zlepšení, učivo zvládá v rozsahu 15 - 34 %

5 - žák nesplňuje požadované dílčí výstupy a neosvojil si dané učivo, nezapojuje se do výuky, neplní pracovní úkoly, nemá předpoklady ke zvládnutí složitějšího učiva, učivo nezvládá, plní je v rozsahu 0 - 14 %

Dalším nástrojem pro hodnocení jsou vlastní práce žáků. Žáci nebo učitel shromažďují během roku materiály tak, aby dokumentovaly stav vědomostí a dovedností, případně úroveň osvojení jednotlivých kompetencí ve vzdělávání. Materiály mají různou podobu, tj. tabulky, přehledy, obrazové slovníčky, písně, dyslektické slovníčky, testy, tematické výstupy. Učitel se k nim během roku s žáky i rodiči vrací, společně porovnávají pokrok žáka za dané období. Mohou zpětně sloužit k procvičování a upevňování získaných dovedností. V případě těžších forem logopedických vad je vhodné zvolit slovní hodnocení.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Cizí jazyk