Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Zimní spánek zvířat
Odborný článek

Zimní spánek zvířat

10. 4. 2012 Speciální vzdělávání
Autor
Mgr. Michaela Krajská

Anotace

Týdenní plán pro práci se středně těžce a těžce mentálně postiženými žáky ve speciální třídě. Všechny děti mají velice rády zvířata. Ještě raději mají napodobování jejich hlasů. S ohledem k možnostem a postižení žáků je tento článek seznamuje se zvířátky z lesa a jejich způsobem života.

Téma: Zimní spánek zvířat

Úvod: Týdenní plán pro práci se středně těžce a těžce mentálně postiženými žáky ve speciální třídě.

Cíl: Hlavním cílem je seznámení žáků se zvířátky z lesa. Především takovými, kteří v zimě zalezou do svého hnízda, a tam odpočívají a spí až do jara.

Cílová skupina: věk žáků – 6 až 9 let, středně těžké až těžké mentální postižení

Motivace: Každý z nás má doma svoji postýlku, do které jde večer spát. Ráno vstane a jde do školy. Některá zvířátka ale spí o hodně déle než my, lidé, spí celou zimu. A tak si o takových zvířátkách povíme. Jsou to třeba medvěd, ježek, krtek a myš.

Popis činností:

  1. Lesní zvířátka – seznámení s nimi

Pomůcky: obrázky

Ukazujeme si společně obrázky zvířátek, která žijí v lese. Jsou to liška, divoké prase, bažant, medvěd, srna, vlk, ježek, myš, jezevec, sova, mravenec, zajíc. Některá zvířátka v zimě běhají venku ve sněhu a my jim nosíme jídlo, aby neměla hlad. Třeba srnkám, divokému praseti nebo bažantovi.

Některá zvířátka se ale v zimě zavrtají do svých pelíšků a tam v zimě spí a odpočívají. Mají v domečku jídlo na zimu, aby neměla hlad, a čekají, až venku roztaje sníh a bude možné vylézt ven na sluníčko. (Příloha č. 1)

________________________________________________________________________________________________

  1. Dechová cvičení                    řečová výchova

Když v noci spíme, ležíme a dýcháme. Žáci si lehnou na podložku, učitelky jim položí jejich ruku na bříško a hrudník a snažíme se cítit, jak se bříško a hrudníček při dýchání zvedá.

_______________________________________________________________________________________________

  1. Stavba domečků pro zvířátka s kostek                 pracovní výchova

Pomůcky: kostky, stavebenice, puzzle

Žáci z různých stavebnic, kostek, puzzlů staví stavby – domečky pro zvířátka, která se chystají v zimě spát. Společně potom můžeme domečky vystlat mechem, vatou nebo peřinkou z látky, aby se zvířátkům pěkně spalo.

Při tom žáky doprovázíme říkankou:

Brum, brum, brum, medvěd staví dům.
Nejdřív stěny, potom střechu,
leze spinkat do pelechu.
Brum, brum, brum, už má nový dům.

Autorka: Michaela Krajská

______________________________________________________________________________________________

  1. Ukládáme plyšová zvířátka ke spánku

Pomůcky: postýlka pro panenky, peřinky, plyšáci

Žáci ukládají sami i s dopomocí plyšové hračky do postýlky. Ukážeme si, že hlavička se dává na polštářek a zvířátko se přikryje peřinkou. Potom zvířátko pohladíme a zazpíváme mu ukolébavku.

Říkanka:

Medvěd klepe peřinu,       (lehce se klepeme do stehýnek)
už se chystá na zimu,       (lehce se klepeme do stehýnek)
záležet si musí dát,           (hlava „ANO“)
až do jara bude spát,       (ruce pod hlavu, jako když spíme)

http://www.predskolaci.cz/?p=15508

________________________________________________________________________________________________

  1. Hmatové vnímání                                        smyslová výchova

Pomůcky: kousky látek                  

Žákům nabízíme různé kousky látek, především takové, které mají podobný povrch zvířecí srsti. Hladíme je látkou po rukou, tvářích apod. Žáci vyjadřují libé či nelibé pocity. Toto doprovázíme komentářem. „Takový je medvěd, takový je krtek...“ Pokud chceme žákům přiblížit bodlinky ježka a umožnit jim tak hmatové vnímání ježčího „kožíšku“, použijeme například povrch kartáče na vlasy, aby žáci měli srovnání s hladkým a pichlavým povrchem. Opět doprovázíme slovy: „Ježek píchá…“

_____________________________________________________________________________________

  1. Medvěd     

Medvěd dělá brum, brum a je veliký a silný. Ukazujeme si, jak medvěd chodí, dáme žákům do ruky plyšového medvěda, aby si osahaly, jak je chlupatý a měkký.

Medvěd má tak jako my lidé hlavu, na ní oči, uši, nos, pusu a v ní zuby a jazyk. Také má velké břicho a široká záda. Má velké tlapy na rukou i na nohou. Žáci ukazují (napodobují) části obličeje i těla. Některé děti ukazují totéž na velké plyšové hračce medvěda.

Pohádka o třech medvědech

Pomůcky: pohádková kniha, obrázky k pohádce          

Učitel čte z knížky pohádku o Mášence a třech medvědech. Ukazujeme si obrázky – velký, prostřední a malý medvěd, které jsou v knížce. Střídáme hlasy podle toho, zda mluví velký medvěd, medvědice nebo malý medvídek. Doprovázíme to slovy: brum, brum, kdo mi seděl na mé židli... aby si žáci uvědomovali, že to je hlas medvěda.

Třídění

Pomůcky: obrázky – malý/velký (příloha č. 4)

Žáci dostanou před sebe velké a malé obrázky zvířátek. Třídí je na skupinky – malé a velké. Vše komentujeme slovy, případně pracujeme s dopomocí, kdy Žákovi vedeme ruku a ukazujeme: malý medvěd, velký medvěd...

______________________________________________________________________________________________

  1. Vzbudíme medvěda                                     smyslová, řečová výchova

Snažíme se žáky ztišit a posloucháme, co slyšíme. Musíme být přece potichu, abychom nevzbudili spícího medvěda. Slyšíte, jak medvěd chrápe? Paní učitelka napodobuje zvuk chrápajícího medvěda. Zkusíme ho vzbudit:

Volám tě, medvěde, haló, haló,      (ruce k ústům, jako když voláme do dálky)
sluníčko už taky vstalo, vstalo.     (ukazujeme rukama kruh jako sluníčko)
Vylez a rozežeň mraky, mraky    (ruce vzhůru a máváme s nimi ze strany na stranu)
a my ti pomůžem taky, taky.         (ukazujeme na sebe)

Autorka: Michaela Krajská

______________________________________________________________________________________________

  1. Ježek

Ježek, když chodí, tak strašně dupe a funí. Ukazujeme si, jaké to je, když někdo dupe, a jaké to je, když někdo funí. Na zádech má ježek bodliny, ty píchají. Dáme žákům do ruky kartáč na česání vlasů, aby měli představu, jak ježek asi píchá. Když chce, schová se do klubíčka. Schoulíme žáky na koberci do klubíčka a tam odpočívají. Hladíme je po zádech a zpíváme ukolébavku. Když se ježek vzbudí, promne si oči – uděláme to s žáky společně, protáhne se, vyskočí na nohy a běží na sluníčko (žáci napodobují)

výtvarná, pracovní výchova

Pomůcky: čtvrtka, prstové barvy, podzimní listy, lepidlo

Připravíme si šablonu ježka. Žáci namáčí prsty do barvy a tiskají na tělo ježka. Po zaschnutí ježka oblepíme nasbíranými listy, jako kdyby v nich spal. (Příloha č. 2)

_____________________________________________________________________________________________

  1. Myška

Myška si dělá v zemi díry. To je její domeček. Je malá a má hebký kožíšek. Na myšku ráda číhá kočička. Chce ji totiž sníst. Proto voláme na myšku: „Utíkej, myško, utíkej..."

Lidová říkanka se znakováním.

Mámo, (ukazováček přejede po čele)
táto,     (ukazováček přejede po tváři od shora dolů)
v komoře je myš.         (jedna ruka dlaň vzhůru, druhá s nataženým ukazováčkem přejede po
                                 dlani směrem od těla, jako když po dlani běží myš)

Pustíme tam kocoura,  (palec a ukazovák spojen, po tváři od nosu ven znázornit vousy kočky)
on tu myšku vyšťourá. (znak myš + prstem „šťouráme“ do dlaně)
Mámo, táto,                 (znak máma, táta)
nebude tam nic.          (ruce před tělo u sebe, do stran je rozpažit)

Grafomotorické cviky – myšky hledají domeček

Pomůcky: pastelky, papír

Všechny myšky se na zimu musí schovat do domečku. (Příloha č. 3).

_____________________________________________________________________________________________

  1. My, lidé

Pomůcky: předměty denní hygieny

Také my, lidé, potřebujeme spát. Máme každý svoji postýlku a v ní polštář a peřinu. Když jdeme spát, musíme se nejdříve vykoupat nebo vysprchovat, abychom šli spinkat čistí a voňaví. Ukazujeme žákům mýdlo, žínku, ručník. Také si před spaním vyčistíme zoubky. Ukazujeme žákům kartáček a pastu. Žáci napodobují čištění zubů. Je dobré provádět ve třídě přímo nácvik čištění zubů, každý žák má tedy ve škole svůj kartáček a pracuje s ním.

Čistím zoubky, řízy, řízy,
ať jsou bílé jako břízy.
Vpravo, vlevo, vpředu, vzadu,
horní a pak dolní řadu.
ať jsou bílé jako sníh,
ať má každý radost z nich.

http://www.predskolaci.cz/?p=682

______________________________________________________________________________________________

  1. Ukolébavky                                                       hudební výchova

Spi, děťátko, spi                                                          Halí, belí,
zavři očka svý.                                                           koně v zelí                              
Pán Bůh bude s tebou spáti,                                        a hříbátka
andělíčci kolébati,                                                       v petrželi.
spi, děťátko, spi...

Spi, děťátko, spi,                                                        lidová ukolébavka
zavři očka svý!
Pán Bůh bude s tebou spáti,
andělíčci kolébati,
spi, děťátko,
spi.

lidová ukolébavka

Společně s žáky zpíváme známé lidové ukolébavky. Žáci mohou odpočívat, učitelky je hladí ve vlasech, houpají na klíně. Aktivní žáci spolupracují, předvádí houpání žáka v náručí.

Literatura a použité zdroje

[1] – DUDEK, Adof. Povídej pohádku. 3. vydání. Ostrava : Librex, 1999. 72 s. ISBN 80-7228-098-8.
[2] – http://www.predskolaci.cz/?p=15508. [cit. 2011-12-18].
[3] – http://www.predskolaci.cz/?p=682. [cit. 2011-12-18].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
189.45 kB
Dokument
Příloha č. 1
doc
132.81 kB
Dokument
Příloha č. 2
doc
130.86 kB
Dokument
Příloha č. 3
doc
109.38 kB
Dokument
Příloha č. 4

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Michaela Krajská

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
10. 4. 2012
Článek seznamuje čtenáře s možnostmi využítí tématiky života, zimního spánku některých zvířat a s jejich projevy ve výuce žáků s mentálním postižením. Součástí článku je též fotodokumentace zachycující některé z používaných pomůcek a předloh pro práci s žáky a množství říkanek.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • uvědomuje si svoji osobu prostřednictvím svého těla
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • podílí se na jednoduchých sociálních aktivitách

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální rozvoj

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

obrázky zvířat, kostky, stavebnice, puzzle,postýlka pro panenky, peřinky, plyšáci, kousky látek,čtvrtka, patelky, prstové barvy, obyčejná tužka, lepidlo,podzimní listy, kniha s pohádkou, předměty denní hygieny