Nábytek I
Příspěvek nabízí inspiraci/nápady, jak zpracovat téma nábytek v mateřské škole či přípravné třídě.
Zaměřuje se především na rozvoj řeči a komunikace, předmatematických představ, orientace v prostoru a čase, zrakového vnímání, sluchového vnímání, motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky.
Aktivity jsou určeny především pro děti, které navštěvují poslední ročník mateřské školy, či pro vzdělávání v přípravné třídě. Po drobných úpravách (zejména v náročnosti jednotlivých dovedností) mohou s materiálem pracovat již mladší děti.
Sluchové vnímání – naslouchání – naslouchání mluvenému slovu
Učitel téma zahájí vyprávěním/čtením krátkého příběhu:
Autor: Petra Pšeničková / Jiří Novotný
Na kopečku stojí domek,
bude tam v něm bydlet Bolek.
Nastěhuje židle, stůl,
hotovo má práce půl.
Pohovku dá vedle skříně,
hned tam leží kocour líně.
Ještě postel, poličku,
k tomu malou stoličku.
Nakonec přinese křeslo,
aby se tam všechno vešlo.
Řeč – lexikálně-sémantická rovina – slovní zásoba; sluchové vnímání – sluchová analýza a syntéza – rýmy
Učitel zopakuje z příběhu slova, která představují nábytek. Táže se dětí, jaký nábytek by ještě mohl mít Bolek v domku, jaký mají děti v pokojíku.
Připraví polodlouhé karty s obrázky rýmů, na kartě jsou vždy dva obrázky z rýmu a poslední pole prázdné. Děti mají domyslet rýmující se slovo a nakreslit ho. Je třeba nejdříve obrázky pojmenovat společně s učitelem (některá slova jdou hůře zakreslit – např. vešlo, líně.....)
Učitel připraví karty na tyto rýmy: domek – Bolek – ..., stůl – půl – ..., skříně – líně – ..., poličku – stoličku – ..., křeslo – vešlo – ...
Inspirace pro vytvoření karet: http://dum.rvp.cz/materialy/rymovani.html
Předmatematické představy – množství
Učitel připraví makety či obrázky nábytku (reálné kusy), utvoří skupiny po dvou kusech nábytku, po třech kusech nábytku, po šesti kusech nábytku, ...
Děti pracují ve skupinách, disponují sadou karet s puntíky (viz odkaz), které přikládají ke správné skupině předmětů. Děti se snaží množství nábytku ve skupině postřehnout bez počítání po jedné.
Obměna: Učitel po ukončení aktivity připojí ke kartám s puntíky též odpovídající karty s čísly.
Inspirace ke kartám s puntíky: (foto k aktivitě – postřehování prvků na kartách) – http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/17099/MNOZSTVI.html/
Hrubá a jemná motorika, předmatematické představy – množství
Na obrácený dětský stolek děti hází kroužky. Každé dítě má max. 6 kroužků. Po vyházení zmíní, kolik kroužků se zachytilo na noze stolu a kolik spadlo na zem.
Hrubá motorika – grafomotorika
Děti na školní zahradě (na vycházce) kreslí křídami na chodník velké kruhy (uvolňují ramenní kloub), střední kruhy (uvolňují loket) a malé kruhy (uvolňují zápěstí). Kruh zahájíme nahoře a postupujeme proti směru hodinových ručiček, několikrát obtáhneme.
Hrubá motorika – grafomotorika – dokreslování
Učitel na chodník (ve třídě na tabuli, pracovní list) předkreslí nedokončené obrázky nábytku, které děti dokreslují.
Sluchové vnímání – sluchová analýza a syntéza – první slabika ve slově
Učitel pracuje s dětmi v kruhu, ve středu jsou připravené obrázky, makety, reálné kusy nábytku. Učitel jednotlivě oslovuje děti: „Co začíná na ŽID?“ (židle), „Co začíná na PO?“ (police), „Co začíná na KO?“ (koberec), ...
Obměna: Učitel aktivituje zjednodušší – ukáže na předmět a řekne „ŽID“, dítě dopoví „židle“.
Obměna: Učitel zmenší počet předmětů v kruhu, postupně je doplňuje.
Zrakové vnímání – figura a pozadí
Učitel připraví karty, na kterých se překrývají obrázky nábytku (nejdříve dva kusy, postupně navyšujeme na 3–4 kusy). Děti obrázky obtáhnou prstem a pojmenují.
Zrakové vnímání – hledání rozdílů
Učitel připraví reálné situace – děti hledají rozdíly. Lze použít obrázky, makety, reálné kusy nábytku.
Inspirace: http://dum.rvp.cz/materialy/najdi-rozdil-ii.html
Prostorová orientace, zrakové rozlišování – stavby podle vzoru
Děti pracují ve skupinách se sadou maket či reálných kusů nábytku. Napodobují sestavu nábytku utvořenou učitelem.
Řeč – logické dvojice
Učitel připraví situace pro hledání logických dvojic, využije předmětů/obrázků, které souvisí s nábytkem.
Nabídka možných dvojic: židle – stůl, peřina – polštář, závěs – okno, police – kniha, pohovka – člověk, komoda – lampa, zeď – hodiny, koberec – podlaha, šuplík – úchytka, strop – lustr, dveře – futra, botník – boty, skříň – oblečení, košík – hračky, ...
Inspirace: http://dum.rvp.cz/materialy/logicke-dvojice.html
Řeč – pokoj snů, prostorová orientace – pojmy nahoře, dole, vpravo, vlevo, první, poslední, uprostřed
Děti kreslí na čistý pracovní list svůj pokoj snů. Zaznamenají rozložení oblíbeného nábytku i dalších detailů. Následně učitel s dětmi z kreseb vytvoří galerii, každé dítě postupně popíše svůj obraz – pojmenuje nejdůležitější body z výkresu.
Obměna: Děti pracují ve skupině, na zvětšený arch papíru zakreslují školku snů.
Doporučená literatura:
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Co si tužky povídaly. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0046-6.
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Jak se pastelky učily kreslit. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0082-4.
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Mezi námi předškoláky, 3–5 let. Edika, Brno 2015. 978-80-266-0626-0. 2014.
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Mezi námi předškoláky, 4–6 let. Edika, Brno 2014. 978-80-266-0602-4.
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Mezi námi předškoláky, 5–7 let. Edika, Brno 2014. 978-80-266-0532-4.
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Na návštěvě u malíře. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0047-3.
- JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.: Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Nakladatelství D+H, Praha 2007. ISBN 978-80-903869-3-8.
- LINC, V.: Tabulky ke čtení. Klett, Praha 2007. ISBN 978-80-86906-85-0.
- PÁVKOVÁ, B.: Zlomíš si jazýček. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2513-7.
- SYNEK, F.: Říkáme si s dětmi. Praha: ArchArt, 2004. ISBN 80-86638-04-9.
- STARÁ, E.; STARÝ, M.: Žvanda a Melivo. Euromedia Group, Praha 2008. ISBN 978-80-242-3888-3.