Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > > > > > > > > Gender v reklamě - naruby ;-)

Ikona informativni

Gender v reklamě - naruby ;-)

Autor: Jiří Zajíc
Anotace: Myslíte si, že dneska už se na muže i ženy dívá naše "osvícená" společnost prakticky stejně? Stejné možnosti, stejná práva, stejné povinnosti, stejné postavení v životě i společnosti? Následující příspěvek se na to podíval z hlediska rolí, které muži a ženy hrají v současné reklamě.
Klíčová slova: mediální výchova, gender, reklama, NIDM, muži, ženy, Grundtvig

       Gender - neboli role, kterou člověk získává v dané společnosti na základě toho, je-li mužem nebo ženou - je skutečnost, se kterou má nějakou zkušenost každý. Ale teprve od poloviny minulého století se začalo systematičtěji zkoumat, jak se vlastně tahle role vytváří. Kolik je toho na ní dáno "biologicky" - tím, že se člověk narodí jako holčicka nebo chlapeček - a kolik toho teprve získá působením svého okolí.

       Samozřejmě, že se nad tím dá i mávnout rukou a označit to za jednu z "feministických pošetilostí". Nebo se z toho také dá udělat hlavní princip všeho života. Těm, kteří si nelibují v extrémech a chtějí světu kolem sebe i v sobě co nejlépe porozumět, může genderový pohled poskytnout jeden z užitečných nástrojů při snaze pochopit leckteré dění, které na prví pohled vypadá úplně iracionálně. A těm, kteří se tak či onak zabývají výchovou, se nabízí jako korektiv představ, že "všechno je už stejně dané v genech", nebo naopak že "z člověka je možno vychovat prakticky kohokoliv".

       V rámci jednoho z evropských projektů - Grundtvig - vznikla násedující sekvence reklamních šotů, jejíž autoři - studenti - se pokusili ukázat, že právě reklama pracuje intenzivně se vžitými představami genderových rolí a staví na nich mnohdy celý "reklamní příběh". Zvolili k tomu metodu, která je vtipná i metodicky účinná: některé typické reklamní stereotypy natočili "v opačném gardu".


A co dál?

       Pokud se nenecháte zlákat dalšími ukázkami z oblasti genderových stereotyů (a že je jich na Youtoube požehnaně a některé skutečně stojí za shlédnutí ;-)), můžete si začít klást třeba následjící otázky:

  • Co mně přišlo na tom kterém klipu "divné"? Proč?
  • Bylo tam něco, co mně pobavilo? Čím? Nebo něco, co mě pobouřlo? Proč?
  • Jak bych se já cítil/a v některé z těch situací, které byly v klipech?
  • Jsou nějaké stereotypy, které mně osobně v reklamně (jak ji znám) vadí? Proč mi vadí?
  • Jsou některé stereotypy, které mi naopak pomáhají se orientovat? V čem a jak?
  • Už jsem se někdy "spálil/a" kvůli tomu, že jsem se právě stal/a obětí nějakého genderového stereotypu?
  • Myslím si, že některé způsoby jednání a prožívání jsou skutečně dané (geneticky, vrozeně) na základě příslušnosti k pohlaví? Které to jsou a proč si to myslím?
  • Co je na stereotypech dobrého, a co naopak nebezpečného?
  • Jaké stereotypy znám z jiných oblastí (než je gender)?

       Právě takové otázky by totiž uvedené video mělo navodit. Teprve tím, když by inspirovalo nějakou skutečnou reflexi, se totiž začne naplňovat jeho smysl.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 18. 07. 2011
Zobrazeno: 5162krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ZAJÍC, Jiří. Gender v reklamě - naruby ;-). Metodický portál: Články [online]. 18. 07. 2011, [cit. 2019-12-06]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/reklama/13307/GENDER-V-REKLAME---NARUBY--.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.