Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > > > > > > > > > Prázdninová školka s předškolními dětmi –...

Ikona prakticky

Prázdninová školka s předškolními dětmi – O princích a princeznách

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Petra Pšeničková
Anotace: Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dětmi v mateřské škole. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, venkovní činnost. Vše propojuje téma princů a princezen. Děti si vyrobí zlatou hvězdu, meč, střevíček nebo létající křídla. Vydají se jako zbrojnoši po stopách jasné princezny nebo si zahrají dámu s démanty.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
  2. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji ap
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první destíky, poznat víc
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída, Učebna v přírodě, Vycházka do přírodního prostředí
Klíčová slova: prázdninová školka, předškolní děti 3–7 let, princezna,

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele v mateřských školách. Cílová skupina dětí je 3–7 let. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

V příspěvku vycházím z vlastní zkušenosti – vedení prázdninové školky v soukromé MŠ v Berouně. Osvědčilo se mi děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  •  7:30–8:50 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra (Tvoření je dobrovolné, děti si výrobek odnáší domů.)
  •  8:50–9:00 – úklid hraček
  •  9:00–9:30 – společná záměrná didaktická činnost 
  •  9:30–10:00 – hygiena, svačina
  • 10:00–12:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00–12:45 – příchod, převlékání, hygiena, oběd
  • 12.45–14:30 – odpočinek, svévolné buzení dětí
  • 14:30 – svačina
  • 15:00–16.30 – volná hra dětí, pobyt na zahradě, odchody domů

Pondělí

První den je motivován pohádkou Princezna se zlatou hvězdou na čele. Vedoucí skupiny/paní učitelky děti přebírají od rodičů v jednoduchých princeznovských kostýmech. Dětem nabízí tvořivou činnost nebo volnou hru.

Ranní tvořivá činnost – zlatá hvězda

Učitel připraví šablony menší hvězdy pro obkreslování. Děti hvězdu obkreslují nesmývatelným fixem na celofánový nebo jinak blyštivý papír. Na vystřihnutou hvězdu připevní kloboukovou gumičku.

Didaktická část – uvítání, motivace k pohádce

Uvítání dětí v kruhu, děti sedí na značkách. Koulíme si klubíčko, ke komu se klubíčko dokoulí, představí se jménem a řekne o sobě, co je ochoten prozradit. Závěrem se vytvoří pavučinka. Ve zpětném kole učitel pomáhá namotávat klubíčko, u koho klubíčko zrovna je, toho jméno si ostatní snaží vybavit.

Učitel děti namotivuje na celotýdenní téma, prozradí jim pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.

Venkovní organizovaná chvilka – hvězdičková matematika

Učitel připraví karty s hvězdičkami – představují množství. Na kartě bude max. šest prvků. Karty rozmístí po zahradě. V prvním kole děti hledají všechny karty, najednou mohou donést max. tři karty. V druhé části v menších skupinkách co nejrychleji karty třídí podle množství – vytvářejí hromádky s jedním prvkem, dvěma prvky...

Úterý

Druhý den je motivován pohádkou Pyšná princezna. 

Ranní tvořivá činnost – střevíček

Učitel připraví šablony střevíčku pro obkreslení na čtvrtku. Děti po vystřihnutí dozdobí pastelkami, voskovkami, fixami. Učitel proděruje po obvodu.

Didaktická část – střevíčková šněrovačka

Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky. 

Děti šněrují střevíček – provlékají různě barevné tkaničky (vyrobeným) střevíčkem. Mohou zkoušet uzel, mašli.

Obměna: Týmy po pěti členech, běhají štafety, na konci cesty molitanová zapínací kostka. Dítě z týmu vybíhá jednotlivě, hodí kostkou – vyřeší zvolené zapínání, běží nazpět a předává štafetu dalšímu členovi týmu.

Venkovní organizovaná chvilka – zbrojnoši hledají jasnou princeznu

Učitel připraví krátkou fáborkovou hru v okolí školky. Děti v roli zbrojnošů půjdou po žlutých fáborkách (po stopách princezny). Pokud narazí na žlutý i růžový fáborek zároveň, hledají zprávu. Zprávy (otázky k pohádce) jsou schované nedaleko růžového fáborku, zapsané na střevíčkové šabloně. 

Středa

Třetí den je motivován pohádkou O princezně Jasněnce a létajícím ševci. 

Ranní tvořivá činnost – létající křídla

Děti vyrábí zmenšená létající křídla pomocí špejlí, klacíků, provázků, lepenky, pouzového papíru.

Didaktická část – puzzle

Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky. 

Děti skládají puzzle – princezna Jasněnka, čarodějnice, švec Jíra, zámek, král... Učitel připraví různě náročné varianty.

Venkovní organizovaná chvilka – kdo doletí nejdál

Děti zkouší létat jako Jíra – s rozběhem skok do dálky.

Čtvrtek

Předposlední den je motivován pohádkou Třetí princ. 

Ranní tvořivá činnost – meč

Učitel překreslí šablonu meče na karton, vystřihnout. Pomocí lepidla Herkules přelepí látkou zbytky koženky. Dozdobí korálky apod.

Didaktická část – démantová dáma

Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky. 

Děti napodobují hru s démanty. Démanty – barevné blyštivé korálky ve tvaru démantů – lze zakoupit ve tvořivých obchodech. Učitel má pro děti připravený herní plán (jako na dámu). Děti se seznamují s principem hry.

Venkovní organizovaná chvilka – třídění démantů

Učitel připraví démanty ze čtvrtky – jednobarevné geometrické tvary. Rozmístí po zahradě. Poté dětem ukáže, který tvar mají hledat. Děti nosí shodný tvar (vždy mohou vzít pouze jeden).

Pátek

Závěrečný den je motivován pohádkou Tři oříšky pro popelku. 

Ranní tvořivá činnost – sova

Učitel připraví fleecový základ pro výrobu soviček. Tělo, oči, křídla... Děti si poté vybírají svou barevnou kombinaci. Sestavují vlastní sovičku, jednotlivé části slepují lepidlem herkules.

Didaktická část – kostýmy

Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky. 

Děti s učitelem utváří jednoduché kostýmy na venkovní princeznovský rej.

Venkovní organizovaná chvilka – rej princů a princezen

Rozloučení s celotýdenním tématem probíhá na zahradě. Děti v kostýmech si užívají pikniku – svačiny na zahradě. Požádáme paní kuchařky o připravení slavnostního pití i svačinky.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 16. 05. 2019
Zobrazeno: 1328krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PŠENIČKOVÁ, Petra. Prázdninová školka s předškolními dětmi – O princích a princeznách. Metodický portál: Články [online]. 16. 05. 2019, [cit. 2019-08-25]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/princezna/21932/PRAZDNINOVA-SKOLKA-S-PREDSKOLNIMI-DETMI---O-PRINCICH-A-PRINCEZNACH.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 16. 05. 2019 09:34
Zajímavá motivace pohádkami za předpokladu, že děti znají alespoň pointu všech nabízených pohádek.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.