Prázdninová školka s předškolními dětmi – Z pohádky do pohádky
Příspěvek nabízí aktivity pro učitele v mateřských školách. Cílová skupina dětí je 3–7 let. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
V příspěvku vycházím z vlastní zkušenosti – vedení prázdninové školky v soukromé MŠ v Berouně. Osvědčilo se mi děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Denní režim:
- 7:30–8:50 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra (Tvoření je dobrovolné, děti si výrobek odnáší domů.)
- 8:50–9:00 – úklid hraček
- 9:00–9:30 – společná záměrná didaktická činnost
- 9:30–10:00 – hygiena, svačina
- 10:00-12:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, nabídka krátké organizované činnosti
- 12.00–12:45 – příchod, převlékání, hygiena, oběd
- 12.45–14:30 – odpočinek, svévolné buzení dětí
- 14:30 – svačina
- 15:00–16.30 – volná hra dětí, pobyt na zahradě, odchody domů
Pondělí
První den je motivován pohádkou Medvídek Pú. Vedoucí skupiny/paní učitelky děti přebírají od rodičů v jednoduchých pohádkových kostýmech. Dětem nabízí tvořivou činnost nebo volnou hru.
Ranní tvořivá činnost – postavičky
Učitel připraví omalovánky postaviček z pohádky – Medvídek Pú, Íjáček, sova, Kryštůfek Robin, klokanice, klokánek, zajíček, sova apod. Omalovánky nechá vytisknout na tvrdší papír. Děti si libovolnou postavičku vystřihnou, vybarví temperou.
Didaktická část – Stokorcový les
Učitel připraví v učebně molitanové podsedáky/kostky, které představují pařezy. Makety stromů (má-li možnost). Děti si posedají na pařízky, posílají si plyšovou hračku (některou z postaviček) představení, uvítací hry.
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Stokorcový les – molitany (pařezy) mohou fungovat jako překážková dráha.
Učitel připraví obrázky, např. různé druhy sov sedící na větvi níže či výše, Tygřík schovaný za stromem blízko či daleko.
Venkovní organizovaná chvilka – obydlí Íjáčkovi
Děti staví z přírodnin obydlí Íjáčkovi na zahradě, nebo při vycházce. Dobře se hodí větve, listy, zpevníme provázkem.
Úterý
Druhý den je motivován pohádkou Doktorka Plyšáková.
Ranní tvořivá činnost – kufřík první pomoci
Děti utvářejí kufřík první pomoci skládáním a lepením tvrdšího papíru. Z papíru rovněž utvoří ouško, domalují červený zdravotnický kříž.
Didaktická část – hra na lékaře
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Hra na lékaře – role lékařů, hraček (plyšáci panenky, vojáčci).
Venkovní organizovaná chvilka – třídění hraček
Učitel připraví zalaminované obrázky hraček (nebo použije reálné kusy), které rozmístí po zahradě. Děti třídí podle materiálů: hračky dřevěné, gumové, látkové, plyšové...
Obměna: Děti třídí hračky podle počtu slabik, podle začátečního písmene.
Středa
Druhý den je motivován pohádkou Šmoulové.
Ranní tvořivá činnost – Mlsounovy dortíky
Učitel připraví různé druhy šablon dortíků. Děti obkreslují, vystřihávají, zdobí – proužky barevného papíru, samolepicí korálky, kytičkové motivy vytvořené děrovačkou.
Didaktická část – šmoulí molekuly
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Učitel připraví rekvizity (obrázky rekvizit) – kuchařská čepice, brýle, zrcátko, červený čepec, činka. Každé dítě dostane jednu rekvizitu, hra začíná: hledají se děti se stejným předmětem. Poté sdělují jméno šmouly, kterého představují: Mlsoun, Koumák, Fešák, Taťka šmoula, Silák.
Pokračujeme hrou na molekuly – hraje jemně hudba, při vypnutí se děti shlukují ve skupinku takového množství, jaké sdělí učitel. Nastavíme pravidlo: pokud zbyde některé dítě, připojí se ke skupině, kterou si vybere.
Venkovní organizovaná chvilka – Kdo kde stojí?
Rekvizity použijeme i na zahradě, děti vytvoří zástupy: první se postaví Koumáci, poslední Taťkové šmoulové, prostřední Fešáci. Dále učitel pracuje s pojmy předposlední, hned před, hned za, mezi. Následně první zatleskají, prostřední udělají dřep, předposlední povyskočí...
Čtvrtek
Druhý den je motivován pohádkou Ledové království.
Ranní tvořivá činnost – sněhové vločky
Děti vyrábějí sněhové vločky přehnutím rohu papíru formátu A4, odstřižením zbylé části. Hlavní část se skládá do menšího formátu, okraj je možný zakulatit nůžkami nebo ponechat. Do středu a přehlých částí vystřihujeme drobné motivy. Po rozložení máme vločku.
Didaktická část – pokusy s ledem
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Učitel s dětmi provádí pokus sledováním tání ledu (různé ledové tvary) v teplé vodě. Porovnáme i s táním venku, kde je v létě ještě větší teplo než uvnitř.
Venkovní organizovaná chvilka – vločkovaná
Učitel připraví zalaminované vločky – děti čeká chůze po vločkách.
Pátek
Druhý den je motivován pohádkou Matýsek a Jája.
Ranní tvořivá činnost – zvířátka z kruhů
Učitel připraví dětem pracovní grafomotorické listy – zvířátka z kruhů. Děti si vybírají dle své libosti, obtahováním kruhů vzniká obrázek.
Didaktická část – hry s obručemi
Učitel dětem prozradí pohádku pro dnešní den. Děti sdělují, co si z pohádky pamatují. Učitel závěrem stručně prozradí hlavní pointu pohádky.
Z obručí učitel připraví panáka pro skákání.
Ze svítivých náramků (kruhů) děti ve dvojici sestavují nejrůznější obrazce.
Venkovní organizovaná chvilka – rozloučení s bublifukem
Učitel pro rozloučení připraví na zahradě hry s velkou bublifukovou sadou. Bublifuková tekutina se vlije do většího tácku, děti mají pro namáčení do bublifuku k dispozici různé plastové nástavce. Vznikají tak nejrůznější obrazce a tvary. Nejčastěji však kruh. Použít můžeme i klasické malé bublifuky.