Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Analýza autoevaluačních procesů v MŠ - rozhovory...

Ikona teoreticky

Analýza autoevaluačních procesů v MŠ - rozhovory s ředitelkami

Ikona odbornost
Autor: Lubomír Tanzmann
Anotace: Článek přináší čtyři řízené rozhovory s ředitelkami MŠ, které byly zaznamenány v rámci výzkumného úkolu Analýza autoevaluačních procesů v MŠ.
Téma příspěvku:Autoevaluace školy
Klíčová slova: autoevaluace školy, mateřská škola, řízený rozhovor

Účastníci úkolu

Úkolu analýza autoevaluačních procesů v MŠ se účastnilo 10 MŠ. Záměrem bylo dosáhnout co největší diverzity, tudíž jsou zastoupené školky z malých i velkých měst, s vysokým i nízkým počtem žáků. Nejprve bylo osloveno 10 pilotních škol (které se rovněž účastnily vytváření příručky Autoevaluace na MŠ, vydané VÚP). Z těchto 10 souhlasilo se spoluprací 7 (MŠ 1–7). V další etapě bylo osloveno 11 škol, které doposud s VÚP nespolupracovaly, ale měly na webu zveřejněny výsledky vlastního hodnocení. Z těchto 11 škol přistoupily na spolupráci nakonec tři.

Metody získávání dat

Hlavní metodou byl sběr dat prostřednictvím analýzy dokumentů, které poskytly jednotlivé MŠ. Hlavním kritériem pro výběr těchto dokumentů je vztah jejich obsahu k tématu autoevaluace. Jednotlivé typy dokumentů byly:

  • ŠVP
  • vlastní hodnocení školy
  • výroční zpráva
  • hodnocení podmínek pro Státní zdravotní ústav
  • SWOT analýza
  • STEEP analýza
  • pojmová mapa

Formuláře:

  • evaluační dotazník pro učitele
  • evaluační dotazník pro rodiče
  • záznam o dítěti
  • záznam z hospitace

Tento výčet uvádí všechny typy studovaných materiálů, neznamená to ovšem, že by každá škola poskytla všechny druhy. Všechny školy poskytly ŠVP a další dokumenty, které jim připadaly k dané tematice důležité.

Návštěvy v MŠ, rozhovory s učitelkami a ředitelkami o výsledcích AE a práce s nimi

Pro oslovení ředitelek byla zvolena metoda řízeného rozhovoru. Řešitel úkolu navštívil z deseti MŠ vybrané 4 a s jejich zástupci vedl rozhovor na téma využívání autoevaluace v jejich praxi. Tato metoda byla zvolena proto, aby se řešitel osobně seznámil s prostředím MŠ a lépe pochopil pozadí, z něhož vychází zkoumané procesy.

Mezi oslovené MŠ se dostaly ty, jejichž přístup k autoevaluaci byl shledán vyváženým, dobře promyšleným, nikoli pouze formálním (bylo vidět, že se s výsledky pracuje a jsou integrální součástí rozvoje školy). Vybrány byly:

  • MŠ Duha Soběslav
  • MŠ V Úvalu
  • MŠ Na Korábě
  • MŠ Čtyřlístek Odry

Řízené rozhovory

Se zástupci vybraných MŠ byly vedeny řízené rozhovory o tom, jak pracují s výsledky AE na své škole. Všem byly položeny stejné otázky:

  1. Vyhovují vám metody a postupy autoevaluace zvolené vaší MŠ (ano/ne). Pokud ne, které byste zvolili pro příští autoevaluaci MŠ?
  2. Které oblasti se vám hodnotí nejlépe, se kterými jste měli problémy a proč?
  3. Jakým způsobem využíváte výsledky autoevaluace?
  4. Je autoevaluace přínosem pro vaši MŠ, pokud ano, jakým způsobem, pokud ne, proč ne?
  5. Navrhujete nějaké změny v přístupu k autoevaluaci?

Ze zúčastněných MŠ byly dotazovány ředitelky:

  • Hana Francová, MŠ Na Korábě, Praha
  • Hana Molárová, MŠ Čtyřlístek Odry
  • Alena Krejčová, MŠ Duha, Soběslav
  • Kateřina Věrtelářová, MŠ V Úvalu, Praha

Celé znění řízených rozhovorů naleznete v přílohách článku.

Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 23. 08. 2010
Zobrazeno: 10202krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
TANZMANN, Lubomír. Analýza autoevaluačních procesů v MŠ - rozhovory s ředitelkami. Metodický portál: Články [online]. 23. 08. 2010, [cit. 2019-11-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/p/9501/ANALYZA-AUTOEVALUACNICH-PROCESU-V-MS---ROZHOVORY-S-REDITELKAMI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Zora SyslováVloženo: 05. 07. 2011 14:30

Je urcite dulezite, ze se delaji analyzy autoevaluacnich procesu v materskych skolach. Vyse uvedeny text uvadi metody ziskavani dat, ale k dispozici jsou pouze 4 rozhovory. Me by vsak mnohem vice zajimala skutecna analyza [jak je uvedeno v nazvu clanku] vsech ziskanych dat a informaci. Je mozne nekde najit vystupy tohoto vyzkumneho ukolu?

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.