Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Klubíčka přátelství
Odborný článek

Klubíčka přátelství

10. 12. 2009 Předškolní vzdělávání
Autor
Jana Mlynková

Anotace

Činnosti zaměřené na prosociální chování dětí v mateřské škole. Činosti lze libovolně kombinovat a zařazovat během dne.

Naše školka, školička,
pěkná je jak písnička.
Máme se v ní všichni rádi,
v ní jsou děti kamarádi.

Činnosti, které nás provázejí během roku

V rámci třídy

  • vytváření třídních pravidel vzájemné dohody a pohody zajímavou a poutavou formou, jejich dodržování
  • zařazování hodnotících kruhů – hodnocení výtvarných prací, toho, co se dnes stalo, co děti zažily, navozování diskuse o problému, jeho řešení
  • pomoc mladším, pomalejším kamarádům, při oblékání v šatně, na lehátku
  • pomoc kamarádovi při stolování, úklidu nádobí, rada
  • pomoc kamarádovi se stavbou, skládačkou, s úklidem hraček apod.
  • řešení konfliktů a problémů vzájemnou dohodou
  • hodnotíme kladně spontánní poděkování, prosbu, pomoc, pozdrav
  • kreslení obrázků pro nemocné kamarády, při pobytu venku vhodit do jeho poštovní schránky
  • povídáme si o dětech z dětských domovů, z jiných zemí, prohlížíme knihy a obrazový materiál
  • pozorování chování druhých – odsuzování, oceňování
  • vyřizování vzkazů
  • cvičení ve dvojicích, družstvech

V rámci školky

Činnosti vedou k propojení vnitřního světa tříd v mateřské škole, bližšího poznání.

  • společné akce pořádané školkou: vystoupení dětí, vynášení Morany, divadelní představení, výstavy, společné výlety
  • společné hry na pískovišti
  • společné činnosti a program na zahradě – zimní projekt, sáňkování
  • návštěvy všech "školáků" v základní škole
  • společné adventní zpívání u stromečku
  • spojování dětí na vycházky
  • společné spaní ve třídě
  • návštěva učitelek a dětí v jiných třídách – začátek školního roku – prohlídky školky
  • návštěva dětí z jiné třídy po vánoční nadílce – prohlídka dárků od Ježíška
  • zastupování nepřítomné učitelky ve třídě

Navrhované činnosti

Interakční hry:

Umíme si pomoci – povídáme si o přátelství, o pomoci tomu, kdo pomoc potřebuje. Navodíme situaci, která se může přihodit. Tvůj kamarád pláče. Co uděláš? A jak pomůžeš kamarádovi, když sám na pomoc nestačíš? Pomůžeš i cizímu člověku? Jak se zachováš a proč?

Získáme představu o tom, co je přátelská pomoc a jaké chování do ní nepatří. Víme, že se můžeme v nesnázích vždy obrátit na paní učitelku, rodiče a rodinné příslušníky. Zároveň ale víme o nebezpečí před cizími lidmi.

  • Kamarádi"Našel jsem si kamaráda, ať si sedne vedle mne“ – zdůvodnění proč zrovna on.
  • Z očí do očí, k sobě zády, obličejem, hledej jiného kamaráda apod. – reakce na signál, znalost těla.
  • Tajná přátelství – pomoc tajně zvolenému kamarádovi.
  • Jak mě vidí děti, udělujeme kolečko příslušné barvy, která znamená předem dohodnutou vlastnost, diskuse – odhadujeme a odhalujeme klady a přednosti kamaráda.
  • Vadí Nevadí – odhadnout co mi vadí, co mě trápí, co chci zlepšit.
  • Jakou barvu má radost – výrazy v obličeji – obrázky, barvy, nálady.
  • Klubíčka a koťátka – hry s klubíčkem.

Prosociální hry:

  • Žili byli dva pánové – Ejchuchu a Achich – jak je poznáme, jak se chovali, předvádíme, prožíváme náladu, přemýšlíme, co mají na sobě, jak vypadají před zrcadlem, vymýšlení příběhů, pohádek (rozlišujeme základní polaritu v pocitech, obě pocitové roviny jsou v pořádku).
  • Náladové karty – čtvrtka rozdělena na čtyři díly, nakresleny smajlíci: radost, smutek, strach, vztek, dokreslujeme pokoj, jaké použijeme barvy, rozhovor o pocitech, kdy jsem byl vzteklý, smutný apod.
  • Maminka a mláďátko – dvojice se hledají pomocí zvuků (i se zavázanýma očima).

Seznamovací hry:

  • Kutálej se, korálku, kutálej, kamaráda pro mě vyhledej! – jména.
  • Koulení míče – míč se jmenuje Ahoj, posílání kamarádovi – pozdrav.
  • Klubíčko – posíláme klubko a navazujeme přátelství, vytváříme pavučinku.
  • Na slimáky – hra ve dvojicích, na signál se spojí určenou částí těla.
  • Tichá voda – poznáváme kamaráda hmatem

O perníkové chaloupce aneb Kdo za to může?

  • rozdělení rolí
  • dramatizace pohádky
  • komentáře a otázky k příběhu, proč?
  • Bylo to tak správné?
  • výtvarná činnost
  • reflexe

Vyprávění pohádky o Budulíkovi

  • narativní (vypravěčská) pantomima
  • vyprávění a poslech pohádky
  • diskuse – Kdy bylo Budulínkovi nejhůře? Kdy měl největší strach? Radost?

Barevné kamínky - jak se cítíme:
(Přikrylová Milada Plus s. r. o.)

Soubor obrázků je určen pro skupinové a individuální činnosti. Naším záměrem je utváření vztahů dítěte k jinému dítěti, vzájemná komunikace, posilování prosociálních vztahů, postojů, vyjádření emocí a nálad.

Říkanka – Jak se cítíme

Jak se dneska cítíme,
proč se někdy zlobíme?
A proč máme slzičky,
jsme jen malé dětičky.

A kdo není miminko,
nevzteká se, maminko,
pěkným slůvkem požádá,
a co chce, pak vždycky má.

Šťastné ruce – Ve školce každý den používáme ruce. Dají se však používat hezky? Rukama tleskáme, jemně se dotýkáme ostatních, podáváme si hračky, máváme na pozdrav. Uděláme si obrysy rukou, vybarvíme. V komunitním kruhu si povídáme o nějakém hezkém způsobu používání rukou. Můžeme si vymyslet i nějaké smluvené signály.

Kouzelníkova zahrádka děti na hudbu tancují, chodí po zahrádce,  přerušení hudby – zakletí kouzelníkem, vysvobození – pohlazením.

Kouzené království král chodí v kruhu dětí, každý u koho se zastaví, musí mu říci něco hezkého, usmát se na něj apod., lze vyměnit krále za další děti.

Kreslíme pocit – radost, radost kamaráda, veselost, smutek, strach, úzkost, křik apod.

Říkanka:
Tleskni vpředu, tleskni vzadu, dám ti jednu dobrou radu.
Na svět se jen usmívej, dobré věci lidem přej!

Stopovaná – dvě domluvené třídy, dopisy, plnění úkolů, hledání kamarádů a pokladu.

Výroba dárku pro jinou třídu překvapení.

Pozvání na karnevalovou přehlídku – návštěva jiné třídy, společné hry, tanec, zábava, příprava pohoštění pro kamarády nebo rodiče.

Práce s CD Pastelka píseň „Namaluj" – při poslechu písničky děti vnímají text a poté kreslí cokoli podle nálad – co je trápí, z čeho mají strach, radost, co je těší apod. Povídáme si nad obrázky, jak kamarádovi lze pomoci a vyřešit jeho případný problém.

Ať jsme všichni kamarádi,
ať se máme všichni rádi,
ať je krásně na světě,
na té modré planetě.

Literatura a použité zdroje

[1] – PŘIKRYLOVÁ, Milada. Rok s barevnými kamínky. Kroměříž : Plus, 2006. ISBN 978-80-87165-21-8 .
[2] – SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8.
[3] – KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3 .
[4] – CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-069-3.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jana Mlynková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

ilustrační obrázky, kreslící materiál, CD Pohádky z pastelky - Jitka Molavcová (Rudná u Prahy : Master Music, p2003)