Celoroční projekt „Čtyřlístkové čtení" je vypracován na základě celostátního projektu „Celé Česko čte dětem", který vznikl proto, aby si společnost uvědomila, jak ohromný význam má pravidelné čtení dítěti pro jeho emocionální vývoj a pro formování návyku číst si v dospělosti. Pravidelné hlasité předčítání učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí.
Právě proto je společné čtení výbornou formou kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou. Je to správná cesta, jak dát dítěti pocítit jeho důležitost, projevit mu svou lásku, nenásilně rozvíjet jeho jazykové dovednosti a všeobecné vědomosti, formovat jeho vlastní návyk a potřebu číst si s chutí rovněž v dospělosti.
![]() |
U Makové panenky |
Naše dlouholeté zkušenosti nám ukazují, že většina dětí předškolního věku se raději dívá na televizní pořad, než poslouchá příběh čtený či vyprávěný. Z tohoto důvodu nás velice oslovil právě projekt „Celé Česko čte dětem" a my na něj reagujeme naším vlastním projektem, jehož prioritou je vrátit knihu k dětem nejen v mateřské škole, ale i doma. Dívejme se na pravidelné čtení dítěti v předškolním věku jako na nejlepší investicí do úspěšné budoucnosti dítěte.
Cíl
Cílem projektu je přiblížení knih dětem a za spolupráce partnerů a blízkých příbuzných dětí si uvědomit důležitost a vhodnost pravidelného čtení v klidném prostředí domova a mateřské školy. Dále pak rozvíjet dětskou potřebu poslouchat příběhy s dobrým koncem, podporovat návyk dětí mluvit krásnou spisovnou češtinou již v předškolním věku a to právě pomocí vhodně vybíraných dětských knih.
Časový horizont – říjen až červen – celoroční projekt
Dílčí vzdělávací cíle
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti)
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění, poslechu) i produktivních (výslovnosti, mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, kultivace představivosti a fantazie
- formování čtecích návyků, a tím podporování a získávání vědomostí po celý život
- rozšiřování znalosti a rozvíjení schopností usnadňujících učení
- rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických), produktivních i receptivních, vytvoření základů estetického vztahu ke světu, k životu, ke kultuře a umění
- vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou, neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
Očekávané výstupy
Jsou vypracovány konkrétněji pro jednotlivé věkové skupiny, ke kterým jsou dle složitosti textu a témat zařazeny vhodné dětské knihy.
3 - 5 let
- pozorně sledovat předčítání pohádek, příběhů, citově na ně reagovat
- pochopit jednoduchá obrazná přirovnání a nová slova
- poznávat základní postavy pohádek
- mít zájem o besedy s autory a ilustrátory knížek
- seznámit se i s formou veršované pohádky
- porovnávat veršovanou a klasickou pohádku
- umět vyslechnout krátký text, pohádku, příběh
- rozlišovat šikovnost a vtip od hlouposti a lsti
- chápat slovní vtip a humor při poslechu veselých textů
- vnímat zajímavá místa v textu
- vytvářet si prostřednictvím literárního prožitku citlivý vztah k přírodě
- umět rozlišit dobro a zlo podle chování postav v pohádkách
- seznamit se s jednoduchými bajkami
- všímat si ilustrací knih
- mít vzory v kladných postavách, seznamovat se s vlastnostmi hrdinů a náladou textu
4,5 – 7 let
- vnímat krásu slova a citově prožívat poslech pohádek, příběhů, obohacovat si slovník o nová slova, chápat jednoduchá přirovnání
- uvědomovat si rozdíl mezi veršovanou a klasickou pohádkou
- vnímat životní moudrost v pohádkách, prožívat citově pohádkové příběhy, vytvářet si empatii
- dokázat porovnávat hrdiny pohádek a všímat si jejich vlastností
- umět soustředěně a citlivě vnímat text jako literární dílo
- chápat mezilidské vztahy, dokázat posoudit jednání postav v klasických pohádkách
- vnímat zvláštnosti jazyka klasických pohádek
- snažit se chápat humor a přenášet ho do běžného života
- poznávat hrdiny autorských pohádek
- všímat si v textech vztahu lidí ke zvířátkům a k přírodě a čerpat z vlastních zážitků
- znát i takové pohádky, které nekončí šťastně a umět vysvětlovat příčiny a následky
- při četbě bajek pochopit morální ponaučení
- seznamovat se s autory ilustrací dětských knih
- znát i příběhy se školní tématikou
Všechny věkové skupiny
- dokázat přenášet zážitky z poslechu pohádek do výtvarné podoby
- při četbě na pokračování se rozpomínat na obsah minulého příběhu, zapamatovat si hlavní postavu příběhu
- mít zájem o příběhy s dětským hrdinou
Podmínky mateřské školy
materiální: zajištění vhodných dětských knih
časové: vytvořili jsme časový plán čtení, který nám umožňuje vhodnou formou vkládat do režimu dne každodenní pravidelné chvilky čtení
metodické: čtení k tématům v integrovaných blocích ŠVP
Děti čtou dětem
Spolupráce se základní školou spočívá v zapojení jednotlivých ročníků, kdy od října postupně každý měsíc čtou žáci ZŠ dětem MŠ (začíná v říjnu 9. ročník, v červnu končí čtením 1. ročník).
Spolupráce s našimi partnery
Oslovili jsme vhodné osoby, jakými jsou napříkla – myslivec, lékař, ředitelka základní školy, letuška, starosta obce, prodavačka, železničář, farář, rybář apod., kteří přijdou do mateřské školy přečíst dětem v obou třídách pohádku, příběh či bajku. Takto se zapojí do projektu předem naplánovaným čtením, které bude korespondovat jednak s tématy ve školním vzdělávacím programu a jednak s jejich povoláním či prospěšnou činností.
Spolupráce s rodiči
Oslovili jsme rodiče a prarodiče dětí, kteří budou společně se svým dítětem doma vybírat jeho nejoblíbenější knížku, ze které pak dětem ve školce maminka, tatínek, babička či dědeček přečte pohádku.
Doplňkové programy
"Den pro dětskou knihu" – termín pro naši MŠ je úterý 24. listopad 2009. Děti si přinesou do školky svou oblíbenou knížku. Paní učitelky jim budou celý den předčítat pohádky a příběhy a povídat si o knížkách. Děti si mohou v týdnu vytvořit svou vlastní knížku – coby ilustrátoři.
Celostátní výtvarná soutěž "Plakát Celé Česko čte dětem." Této soutěže se zúčastní se svými návrhy žáci ve věkové skupině 5 – 7 let. Návrhy budou moci vytvářet samostatně i ve skupině, jako kolektivní práci.
"Čtyřlístková galerie" s tematicky zaměřenými kresbami a malbami vycházejícími z právě čtených pohádek, příběhů či bajek si vytváříme výstavy v mateřské škole.
„Čtyřlístková akademie" – tradice, které se účastní nejen děti a učitelky, ale jsou do ní zapojeni rodiče všech dětí. Můžeme zde využít i texty pohádek, se kterými se děti seznámily během roku. Každoročně se uskutečňuje v měsíci květnu, pro širokou veřejnost Všetat v sále místního kina.
- Návštěvy místní knihovny.
- Možnost zakoupení dětských knížek v mateřské škole.
- Knižní výstavy v mateřské škole.
- Návštěvy divadelních představení pro děti.
![]() |
Pohádka jinak. O Vochomůrkové a Křemílkovi. |
Seznam nabízené literatury a volná organizace čtení
ŘÍJEN
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
J. Menzel |
Míša Kulička v rodném lese |
G. H. Baumert |
Zajíček Janek |
|
J. Zeman |
Dobrodružství veverky Zrzečky |
|
2. třída „Motýlci"
|
L. Štíplová |
Byla jednou jedna koťata |
V. Čtvrtek |
O hajném Robátkovi a jelenu Větrníkovi |
|
T. Wolf |
Lesní Majáles |
|
Jaromír Jech |
Krkonošské pohádky |
|
LISTOPAD
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
E. Petiška |
Alenčina čítanka |
E. Petiška |
Martínkova čítanka |
|
2. třída „Motýlci" |
O. Sekora |
Kronika města Kocourkova |
K. Čukovskij |
Doktor Bolíto |
|
PROSINEC
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
J. Šimková |
Pam a Pum |
E. Krause; Š. Terrien |
Ilustrovaná Bible pro mládež |
|
2. třída „Motýlci" |
J. Teufel |
Čertovské pohádky |
M. Černík |
Český rok Josefa Lady |
|
LEDEN
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
V. Čtvrtek |
Říkání o víle Amálce, |
V. Čtvrtek |
Pohádky z pařezové chaloupky |
|
V. Čtvrtek |
Maková panenka |
|
R. Čechura |
Maxipes Fík |
|
F. Hrubín |
Špalíček |
|
2. třída „Motýlci" |
E. Holerová |
Tománek je rád na světě |
M. Lobeová |
Zítra půjdu do školy |
|
M. Macourek |
Mach a Šebestová ve škole |
|
ÚNOR
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
J. Kahoun |
O mašinkách |
Mac Allister |
Modrý a žlutý vláček |
|
E. Petiška |
Pohádkový dědeček |
|
2. třída „Motýlci" |
P. Nauman |
Pohádky o mašinkách |
B. Říha |
Honzíkova cesta |
|
BŘEZEN
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
D. Bláhová |
Pohádky z klokaní kapsy |
Rüchterová |
Vodníček Buližníček |
|
2. třída „Motýlci" |
A. Jedlička; L.Štípalová |
Hrátky strýčka Jedličky |
B. Říha |
O letadélku Káněti |
|
DUBEN
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
A. Dolanová |
Bum, Bam a Bim |
O. Preussler |
Malá čarodějnice |
|
2. třída „Motýlci" |
M Kubátová |
Pohádky vodnického dědečka |
A. Brumovská |
Příběhy od pavoučího kamene |
|
Neuveden |
Ezopovy bajky |
|
KVĚTEN
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
A. Vostrá |
Pepibubu |
O. Sekora |
Knížka Ferdy Mravence |
|
V. Šuplata |
Kamarádi duchové |
|
2. třída „Motýlci" |
J. Karafiát |
Broučci |
M. Kubátová |
Pohádky poštovních panáčků |
|
ČERVEN
|
Čtyřlístkové čtení:
|
|
1. třída „Berušky" |
J. Míka |
Míček Flíček |
A. Malinská |
Náš Adámek |
|
2. třída „Motýlci" |
L. Štíplová |
Pohádky do postýlky |
N. Nosov |
Neználkovy příhody |
|
L. Středa |
Trápení s Bludičkou |
Časové zajištění projektu
Čtyřlístkové čtení bude probíhat v odpoledních hodinách, před odpočinkem a klidovými činnostmi dětí. V dopoledních hodinách čteme dětem v rámci témat integrovaných bloků a dále budeme v plánování reagovat na časové možnosti rodičů a partnerů v projektu.
Metodické zajištění projektu
Nabízené pohádky, pohádkové příběhy, příběhy, bajky korespondují s integrovanými bloky v našem školním vzdělávacím programu.
![]() |
Tatínkova pohádka |
Kompetence k učení
- dítě je schopno klást otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá toho, co se kolem něho děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí a poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
- pokud se dítěti dostává uznání a ocenění, učí se s chutí
Kompetence k řešení problémů
- dítě problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, hledá různé možnosti a varianty (vnáší do dění vlastní nápady a originalitu), využívá při tom dosavadních zkušeností a svou fantazii a představivost
Komunikativní kompetence
- dítě je schopno ovládat řeč, hovořit ve vhodně formulovaných větách, dokáže samostatně vyjadřovat své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
- dítě se snaží postupně rozšiřovat svou slovní zásobu, a aktivně ji využívá při komunikaci se svým okolím
- dítě dokáže využít komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie)
Sociální a personální kompetence
- dítě je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k odlišnostem a jedinečnostem
- dítě svým dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
Činnostní a občanské kompetence
- dítě se zajímá o druhé i o to, co se kolem něho děje, je otevřené aktuálnímu dění
- dítě má dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i o tom, co je s nimi v rozporu a snaží se podle toho chovat
Závěr
V dnešní době, kdy se kniha postupně dostává do pozadí, kdy děti ztrácí zájem o čtené slovo, mají malou slovní zásobu a špatně se vyjadřují, je každý projekt i práce s knihou velice důležitá, ať už v rodině, v mateřské škole či ve škole základní.
V projektu „Čtyřlístkové čtení" jsou knihy středobodem dění. Jsou pro dítě zdrojem informací, slovní zásobu obohacují a vštěpují dítěti etické i morální zásady společnosti. V neposlední řadě rozvíjí jejich fantazii i myšlení.
Náš projekt je postaven mimo jiné i na spolupráci s rodinou, a tím podporujeme i čtení v rodinném prostředí, kde je potřeba podporovat vztah ke knihám ve vztahu dospělý – dítě již od útlého věku dítěte.
Mateřská škola je instituce sloužící v první řadě dítěti. Proto my, učitelky, musíme podporovat každý způsob práce, který je pro rozvoj dítěte příznivý, vhodný a přirozený.
![]() |
V knihovně |
Přílohy: |
| ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | ||||||||||||||||||||
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. | ||||||||||||||||||||
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 14849krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.