S proměnami v přírodě se setkáváme během celého roku. Na tyto změny děti upozorňujeme, vedeme je k tomu, aby si samy proměn všímaly, například při pobytu venku. Zařadíme-li do třídního vzdělávacího programu projekt „O jabloňce", může nám tak vzniknout zajímavá pomůcka, která se dá využívat po celý školní rok.
Já jsem projekt zařadila ve třídě převážně šestiletých dětí v měsíci březnu, kdy se v přírodě začaly objevovat první známky jara. Vycházela jsem z knihy „O jabloňce" od Eduarda Petišky a Heleny Zmatlíkové, která nás stejně jako strom z papíru provázela po celý týden.
Každý den (od pondělí do čtvrtka) jsme si s dětmi připomenuli jedno roční období, ke kterému směřovaly všechny činnosti. Závěrečný pátý den jsme si vše zopakovali, tento den sloužil zároveň jako kontrolní.
Na začátku projektu, první den tématu Zima, jsem zjišťovala úroveň znalostí dětí otázkami, na které měly odpovídat hromadně. A na závěr projektu jsem měla připraveno několik otázek, na které ale měly tentokrát děti odpovídat individuálně a za které získávaly skleněné kuličky. Tím jsem si mohla ověřit, zda si děti něco zapamatovaly, a také, jak je činnosti bavily. To jsem zjišťovala průběžně i z rozhovorů s dětmi.
Dopolední činnosti - vzpomínka na zimu, zopakování známých básní. Děti si ze šatny přinesou čepice. V zimním oblečení (čepici, rukavicích a šále) dětem sdělím, že si dnes zavzpomínáme na zimu, která nedávno skončila.
V čepicích si zopakujeme báseň „Sněhulák", kterou jsme se učily v zimě. Báseň budeme recitovat ve dvou skupinách. První skupina recituje první dva řádky slok a druhá skupina zbylé dva řádky slok. Po recitaci odložíme čepice.
Kdopak to zametá
u našich vrat?
Vidím tam s metličkou
někoho stát.
Kdopak to postává
a nemá boty?
No, přece sněhulák,
ten nemá nohy.
Kdopak se přikrčil,
když vyšlo sluníčko?
Paprsek teplý byl,
zbylo ho maličko.
Práce s obrázky - připomeneme si charakteristické znaky ročního období zimy:
Připomenutí Vánoc:
Seznámení s knihou „O jabloňce" (poslech):
Papírová jabloně jako motivace:
Při sezení v kruhu na koberci kolem jabloňky (ještě nenabarvené) si společně zarecitujeme báseň „Jabloňka a zima" (kterou jsem k tématu složila) - recitovat budeme v čepicích (poté si děti uklidí čepice do šatny):
Jabloňko, spinkej,
zima se blíží,
ustel si, přikryj se,
je zimní den.
Malování jabloňky:
Další možné činnosti:
Již při ranních volných aktivitách po příchodu do školy některé děti začaly hrát stolní hru „Krtečkova zahrádka", kterou jsem jim připravila na stolek. Pomáhaly mi i s kreslením stromu na magnetickou tabuli. Při jejich otázkách, proč strom kreslím, jsem jim ale sdělila, že je to překvapení. Mohou jen hádat, co to asi je.
Rušná chvilka před svačinou všechny děti bavila. Nejvíce asi koulování zmačkanými papíry a klouzání se na lavičce. Při přichycování papírových koulí na magnetickou tabuli rychle pochopily, co koule z papíru představují. Rychle a většinou správně reagovaly děti na otázky, kterými jsem chtěla zjistit jejich znalosti. Orientovaly se v ročních obdobích. Dokázaly vyjmenovat roční období po sobě, na přeskáčku, některé děti dokonce dokázaly přiřadit k ročnímu období i měsíce. Pouze některé otázky jsem směřovala k jednotlivým dětem, většina jich ale byla pro hromadnou odpověď. Chtěla jsem tak vtáhnout do rozhovoru i pasivní děti.
Děti již ráno zaujalo rozvěšení zimních doplňků - čepic, šál a rukavic po třídě. Rády si došly do šatny i pro své čepice. Při společném recitování básně „Sněhulák" si většina dětí text ještě pamatovala ze zimy, kdy jsme se báseň učili. Knihu „O jabloňce" některé děti znaly, jiné ne. S napětím poslouchaly první část příběhu.
Nejvíce děti zaujalo přinesení papírové jabloňky. Po dotazu, jak ji udělat veselou, přišly na to, že bychom ji mohli pomalovat a nakreslit jí úsměv. Těšily se na pomalovávání jabloňky. Téměř všechny děti se vystřídaly při pomalovávání papírové jabloňky (fotografie papírové jabloňky „Zima"). Bylo pro ně jednoduché vybrat zimní obrázek v pracovním listu č. 1 „Roční období".
Nestihly jsme všechny činnosti, například připomenutí Vánoc (měla jsem dojem, že by to bylo již příliš dlouhé soustředění v klidu), z dalších možných činností bylo zařazení pouze stolní hry. Děti si ve zbývajícím čase volně hrály ve třídě.
Téma: JARO
Změna stromu:
Rušná chvilka (úvodní pohybová aktivita):
Sesedneme se kolem papírové jabloňky na koberci. Připomeneme si předešlého dne - co jsme dělali a co budeme dělat celý týden. Sdělím dětem, že dnešní den bude jarní - roční období, které přichází po zimě (hádanka).
Třídění - magnetické obrázky stromů (listnatých i jehličnatých):
Následuje:
Jabloňko, vstávej,
květy včelky přilákej,
usměj se, nastroj se,
je jarní den.
Vybarvení jarní části v pracovním listu č. 1 - „Roční období" - malba na strom. Pomalování jarní části na papírové jabloňce:
Magnetické obrázky jarních květin:
Táta včera na venku
našel první sněženku,
vedle petrklíč,
zima už je pryč.
Vycházka do okolí mateřské školy:
Další možné činnosti:
Ve volných činnostech si děti opět několikrát vybraly stolní hru „Krtečkova zahrádka". Již po příchodu do třídy si všímaly změny na jabloni nakreslené na magnetické tabuli. Jeden chlapec poznal tající sníh. Téměř všechny děti rozpoznaly květy na jabloni. Rušná chvilka děti bavila. Foukání dětem šlo. Pouze několika dětem dělal nádech nosem a výdech ústy potíže.
Děti poznaly, že dnešní den budeme mít ve třídě jaro. Dokázaly vyjmenovat některé hlavní znaky ročního období - jara. Předháněly se, kdo najde nejvíce obrázků ze skupiny obrázků s ročními obdobími. Šikovnější děti jich našly několik, což ty pomalejší odradilo od činnosti. Pro příště bude vhodnější, když každé dítě vyhledá pouze jeden obrázek.
Všechny děti se těšily na další část čtení z knihy „O jabloňce". Dokázaly vypravovat předešlý děj. Několik dětí si zapamatovalo dobře text básně „Jabloňka a zima". Správně se rozdělily do skupin podle druhů stromů. Pojmenovat svůj strom dokázalo několik dětí (poznaly jabloň, hrušeň, třešeň, břízu, topol, borovici). Většina dětí chtěla výtvarně dotvořit naši papírovou jabloňku. Touto činností jsme se zabývali odpoledne po odpočinku. Děti natrhaly a zmuchlaly kuličky z jemných papírů. V polepování jabloně se vystřídala většina dětí (fotografie papírové jabloňky „Jaro").
Děti dobře rozpoznávaly jarní květiny. Při určování počátečních písmen rostlin jsem dětem neříkala jejich názvy, ani jsem ihned neukazovala obrázek, ale květiny jsem popisovala hádankami. Děti nejprve říkaly první písmena slov, teprve poté názvy květin. (Příklad hádanky: „Na jakou hlásku začíná květina, která odemyká zem? Na jakou hlásku začíná květina, která má velký červený nebo žlutý zvonek otočený vzhůru?")
Na vycházce byly děti aktivní a neustále ukazovaly první známky jara: rašící trávu, pupeny na stromech, sněženky, bledule a další květiny v okolních zahradách. Z pobytu venku jsme si přinesli napučené kaštany ze zahrady mateřské školy a větvičku kaštanu. Ve třídě jsme dali rašící kaštany do mokré vaty (zjistíme, zda jim bude mokrá vata stačit k růstu) a větvičku do vázy s vodou (budeme sledovat, zda větvička rychleji rozkvete ve třídě ve váze nebo na zahradě na stromě).
Téma: LÉTO
Strom v létě (poupravený na magnetické tabuli):
Rušná chvilka (úvodní pohybová aktivita):
Sesedneme se kolem papírové jabloňky na koberci. Připomeneme si, co jsme dělali v předešlých dvou dnech, zopakujeme si básně „Jabloňka a zima" a „Jabloňka a jaro",
Naučíme se novou báseň „Jabloňka a léto".
Jabloňko, jabloňko,
jablíčka opatruj,
sluníčko svítí nám,
je letní den.
Při čtení další části z knihy „O jabloňce" (letní část) určujeme charakteristické znaky ročního období léta.
Pomalování letní části papírové jabloňky je rozvedeno pracovním listu č. 1 - „Roční období":
Další možné činnosti:
Začali jsme rušnou chvilkou. Pohybovou hru „Na motýly" děti již znaly, takže se jednalo o její opakování a nebylo třeba dlouhého vysvětlování. Děti dokázaly popsat barvy na svém oblečení. Některé ovšem nepochopily, že každou z barev mají říci jen jednou bez ohledu na to, na kolika kusech oblečení ji mají. Tím se trochu činnost protáhla a děti, které již barvy vyjmenovaly, činnost přestala bavit. Všechny děti se opět zabavily vyhledáváním barev ve třídě dle instrukcí. Opět se těšily na další čtení z knihy „O jabloňce". Rády si prohlédly i obrázky.
Při opakování bylo patrné, že zimní báseň „Jabloňka a zima", kterou jsme se učili první den, uměly děti lépe než „Jabloňka a jaro". Naučili jsme se další báseň o jabloňce. Některé děti se více zapojovaly při vyjmenování hlavních znaků léta, všechny se snažily vybrat obrázek znárodňující roční období léto. Vybarvování letní části v pracovním listě „Roční období" dětem zabralo krátkou chvíli. Ochotně pomalovávaly letní část papírové jabloňky. Obtiskování a polepování jsme dokončili po zaschnutí barvy (fotografie papírové jabloňky „Léto"). Převážně dívky pomáhaly také s přípravou barev a pomůcek na malování i úklidem.
Při pobytu venku děti našly ještě několik naklíčených kaštanů a měly opět možnost pozorovat jaro v přírodě, na větvičce ve váze ve třídě se začaly lehce otevírat pupeny.
Téma - PODZIM
Rušná chvilka (úvodní pohybová činnost):
Píseň „Koulelo se, koulelo":
Koulelo se, koulelo, zelené jablíčko,
komu ty se dostaneš, má zlatá Ančičko?
Koulela se, koulela dvě naproti sobě,
komu bych se dostala, než Jeníčku tobě!
Poznávání charakteristických znaků ročního období podzim:
Jabloňko, připrav se,
jablíčka dávej,
odstroj se, opadej,
je podzimní den.
Další možné činnosti:
Překvapil mě jeden chlapec, který do školy přinesl jabloňku vystřiženou z papíru. Chtěl, aby naše velká papírová jabloň nebyla sama a měla kamaráda. Všechny děti již věděly, že tento den budeme mít ve třídě podzim. Při rušné chvilce jsem vynechala PH „Jabloň". Zařadila jsem všechna cvičení s míčky. Zazpívali jsme si píseň „Koulelo se, koulelo", kterou některé děti znaly. Postupně se přidávaly i ostatní děti.
Děti se opět těšily na čtení z knihy „O jabloňce" a na novou básničku „Jabloňka a podzim". Většina dětí chtěla pomáhat při domalování podzimní části jabloně. Děti přemýšlely, jak podzim znázorníme (fotografie papírové jabloňky „Podzim").
Převážně dívky pomáhaly při zasazení rašících kaštanů do květináčů s hlínou. Zjistili jsme, že asi pouze ve vatě by kaštany nevyrostly ve stromy. Naopak ve vatě zasychaly, i když jsme ji mokřili. Protože jsme kaštanů s klíčky našli na školní zahradě předešlý den dostatek, mohl si také každý odnést jeden domů a zasadit.
Při volných činnostech si děti kreslily jablíčka. Slyšela jsem je zpívat si i píseň „Koulelo se, koulelo" nebo recitovat básně o jabloňce. Po zaschnutí barev na papírové jabloni jsem ji s pomocí dětí svázala v horní části provázkem, aby dobře stála a nepadala a celou jsem ji venku přestříkala bezbarvým lakem ve spreji, aby barvy lépe držely, neloupaly se a nešpinily.
Jablíčko se skutálelo,
vůbec nic ho nebolelo.
Podívej se, jak se koulí,
nemá ani jednu bouli,
kutálí se, kutálí -
to jsme se mu zasmáli!
Každé z dětí dostane několik otázek (2-3) směřujících k uplynulému týdnu. Odpovědět bude moci pouze tázané dítě. Za každou správnou odpověď dostane dítě do ruky skleněnou kuličku. Na konci si porovnají, kdo má kolik kuliček.
Následuje individuální práce - papírové jabloňky. Každé z dětí bude mít za úkol nakreslit svou jabloňku na list bílého papíru, vybarvit ji a poté vystřihnout. K této činnosti mě inspiroval jeden chlapec, který si doma již malou papírovou jabloňku vyrobil a přinesl nám ji do školy.
Další možné činnosti:
Bylo patrné, že děti projekt na téma „Jabloňka" zaujal. Po příchodu do školky se vítaly i s papírovou jabloňkou, která nás provázela celým projektem. Další dívka donesla do školky také jabloňku, vystřiženou z papíru. Aktivity při rušné chvilce si většina dětí pamatovala. I když jsme knihu „O jabloňce" již celou dočetli, děti s napětím a soustředěním poslouchaly opětovné přečtení celé knihy.
Při společné recitaci básní o jabloňce se dalo poznat, které básně jsme se učili jako první, protože zimní a jarní děti uměly nejlépe. Ovšem některé z nich zvládly všechny čtyři části. Ty děti, které měly pracovní list s ročními obdobími již celý vybarvený, tvořily papírové jabloňky. Každá byla originální.
Grafomotorický list „Jablko" jsem do programu zařadila po odpočinku. Taktéž mandalu „Roční období" si některé děti začaly vybarvovat odpoledne a dokončily ji následující den.
Při závěrečných otázkách se ukázalo, že děti většinou správné odpovědi znaly. Překvapivě dokázaly nenapovídat, byla pro ně zajisté motivace, že za správné odpovědi dostanou kuličku. Když některé dítě odpověď nevědělo nebo uvedlo nesprávnou odpověď, řekla jsem tutéž otázku dalšímu dítěti.
Podívali jsme se do květináčů, ve kterých byly zasazené kaštany, ale ještě v nich nic růst nezačalo. Pouze jsme je zalili. Květy na větvičce se více rozevřely.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.