Odborný článek

Práce a řemesla

28. 4. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Dana Moravcová

Anotace

Integrovaný blok zaměřený na seznamování dětí s různými profesemi, vytváření pozitivního vztahu a podtržení významu jednotlivých profesí.

Pomůcky

  • soubor obrazů pro výuku prvouky, televizní seriál Kostičky, CD Elce, pelce, tuš, tempera, čtvrtky, špejle, štětec, kostýmy
  • mouka, vejce, olej, mléko, prášek do pečiva, vanilinový cukr, cukr, ovoce, pekáč.
1. den

Sledování seriálu Kostičky - díl Dědova mísa.

  • rozhovor v návaznosti na zhlédnutý program v televizi
  • beseda - kde pracují rodiče dětí, jak vypadá jejich práce
  • práce s obrazovým materiálem ze souboru Soubor obrazů - popis profese, jaké nářadí potřebují, náplň řemesla
  • práce se slovem, rozklad slov - názvů profesí - na slabiky, vyčlenění hlásky na počátku slova
  • hledání souvislostí mezi názvem a obsahem profese
  • pantomima - nápodoba různých profesí (1. předvádí učitelka - děti hádají, 2. předvádí děti - ostatní hádají)
  • cvičení podle CD Elce, pelce - nápodoba profesí
2. den
  • Motivační rozhovor s dětmi na téma práce
    • Proč chodí lidé do práce?
    • Co dělá maminka, která se stará o miminko? Chodí do práce?
    • Co to znamená, když je někdo nezaměstnaný?
    • Co by se stalo, kdyby nikdo nepracoval?
    • Co by se stalo, kdyby rodiče neměli zaměstnání?
  • poslech pohádky O líném Honzovi nebo O třech prasátkách - práce s obsahem pohádky vzhledem k tématu - ptáme se dětí, proč je potřeba pracovat
  • nácvik hry se zpěvem Na řemeslníky (viz použitá literatura)
  • vysvětlení přísloví Bez práce nejsou koláče, Komu se nelení tomu se zelení
  • práce s knihou Říkejme si přísloví (rozvoj logického myšlení)
3. den

  • rozhovor s dětmi na téma Čím bych chtěl být až budu velký? Proč?
  • kolorovaná malba tuší a temperou na téma Čím bych chtěl být až budu velký?
  • hra se zpěvem Na ševce (Mišurcová, V.: Hry se zpěvem. SPN: Praha, 1958. s. 26)
  • báseň Hodinář (Plicková, E., Štíplová, L.: Hrajeme si celý rok. Ostrava: Librex, 2006.)
Opravovat hodiny není žádná věda,
Kolečko se zakutálí, hodinář jej hledá.
Náhodou to věda je, to ví každé děcko.
Když hodinky netikají, člověk zmešká všechno.

4. den

  • určování profesí podle charakteristických znaků - děti přiřazují oblečení k určité profesi, učitelka určí skupinu dětí, která z připravených částí oblečení vybere převlek pro dané povolání
  • pantomima - poznej, jaké povolání předvádím
  • porovnávání, určování počtu prvků apod. - v rámci činností procvičujeme porovnávání donesených předmětů - více x méně, procvičujeme číselnou řadu do 10
  • hra se slovy - procvičování rozkladu slov na slabiky, vyčlenění hlásek, atd.
5. den

  • práce s básní

Kuchař (Kabát, M.)

Hrnce, pánve, pokličky, talíře a hrníčky.

Místo žezla, panečku, drží v ruce vařečku.
Vaří, peče, dusí, smaží, z vaření má sílu v paži.
Krupicová kaše vařící, představte si, utíká mu čepicí.

A) Báseň nejprve dětem přednese učitelka. Seznámení s dosud neznámými pojmy a přirovnáními (co je to žezlo, kdo nosí žezlo, přirovnání žezlo - vařečka). Proč má kuchař sílu v paži? Už děti někdy míchaly těsto? atd.
B) Pohybové ztvárnění básně.
C) Vyzkoušíme si míchání těsta. Upečeme hrnečkovou bublaninu. Děti dle instrukce učitelky podávají suroviny a každý chvilku míchá těsto. Poté těsto vylijeme na pekáč, nasypeme rybíz nebo jiné ovoce a dáme do kuchyně péct.
D) Rozcvička motivovaná činnostmi, které vykonává kuchař.

Další činnosti:

  • námětové hry podle profesí (Na doktora, kuchaře, učitele apod.)
  • sledování příběhu ze seriálu „A je to!"
  • práce s pohádkou Krtek a kalhoty
  • seznámení se zajímavým povoláním, exkurze, např. návštěva policejní stanice

Další použitá literatura:
Mišurcová, V.: Hry se zpěvem. SPN: Praha, 1958.

Literatura a použité zdroje

[1] – KUKAL, P. Říkejme si přísloví. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-953-4.
[2] – PLICKOVÁ, E.; ŠTÍPLOVÁ, L. Hrajeme si celý rok. Ostrava : Librex, 2006. ISBN 80-7228-543-2.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* soubor obrazů pro výuku prvouky, televizní seriál Kostičky, CD Elce, pelce, tuš, tempera, čtvrtky, špejle, štětec, kostýmy * mouka, vejce, olej, mléko, prášek do pečiva, vanilinový cukr, cukr, ovoce, pekáč.