Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Vzdělávat nestačí aneb proč rozvíjet jed...

Ikona informativni

Vzdělávat nestačí aneb proč rozvíjet jedinečnost

Autor: Lucie Hrdličková
Anotace: Věříte, že každý člověk má jedinečný talent? Pokud ano, další otázka zní, co s ním. Praktickou odpověď chce přinést konference „Podpora potenciálu – jedinečnost jako základ úspěchu“, která proběhne 29. září 2015 v aule Novojičínského vzdělávacího centra. Ve spolupráci s organizací Průvodce změnou, s.r.o., ji pořádají sdružení Proficio a Eduwork. Pozvána je na ni řada zajímavých odborníků od nás i ze zahraničí.
Klíčová slova: nadání, další vzdělávání pedagogických pracovníků, růst, talent, osobní rozvoj, lidský potenciál, potenciál k nadání

Jsem Husákovo dítě a vyrůstala jsem v době, kdy stejnost byla žádoucí. Postavit se a mávat v průvodu bylo to, co se cenilo. K jedinečnosti jsem nebyla vedena a na nějaký čas se na ni snažila zapomenout. Naštěstí je ve mně silnější než má snaha se přizpůsobit. Znovu se učím dovolit si být jedinečná. Provázím mnohé na jejich cestě a snažím se posílit jejich odvahu se lišit. A také se na toto téma dívám kolem sebe:

  • Pozoruji své děti porevoluční doby v systému vzdělávání.
  • Pozoruji svého muže v pozici ředitele krajské pobočky velké organizace.
  • Pozoruji svět, jak dlouho trvá posun od kultury stejnosti do kultury jedinečnosti.

Jedna část mého já je ráda, že stále více lidí vnímá přínos jedinečnosti. Druhá je nespokojená, že to jde tak pomalu. Tato část ve mně mě pudí být součástí toho, co nese změnu na poli vzdělávání a rozvoje člověka. Od vedení klasických kurzů mě vedla přes prožitkové metody, koučování až k Human Designu. Díky tomu jsem teprve začala chápat, jaké nezměrné spektrum lidského nastavení máme k dispozici. Pochopila jsem, proč to, co funguje mně, nemůže fungovat jinému a že i kdybych se snažila předat svou dovednost či znalost sebelepšími metodami, onen člověk se potřebuje odrazit od bodu své vnitřní pravdy, svého jedinečného nastavení.

Jaké jsou rozdíly v „pouhém“ vzdělávání a v podpoře jedinečnosti?

Jestliže vzdělávám, pak předávám své znalosti, zkušenosti, dovednosti. Musím počítat s tím, že každý bude projevovat jinou míru zájmu, bude mít jinou motivaci, jiné receptory přijímání informací atd. Je-li mým úkolem předat dotyčným osobám jasně vymezený obsah informací a s jasně vymezeným cílem, pak mám opravdu těžký úkol a potřebuji směřovat mnoho energie do efektivního nastavení komunikace, metod a způsobu motivace. Potřebuji také zajistit to, aby předané informace byly využitelné v praxi.

Vzdělávání je a bude důležité. Mohu-li však mluvit z vlastní lektorské praxe, obsahuje mnoho proměnných a jeho efekt je pouze částečný. Proto tak silně vnímám potřebu vzdělávání doplňovat o schopnost podporovat jedinečnost člověka.

Co získám, když budu podporovat jedinečnost?

Přiznejme si to – primárně jsme nastaveni na stejnost. Je pro nás uchopitelnější, bezpečnější a jednodušší. Chci-li podporovat jedinečnost, pak nejdříve musím vystoupit z některých naučených vzorců vnímání druhých a to není jednoduchý úkol. Většina z nás, která se vydá touto cestou, musí mít uvnitř svou vlastní motivaci, své vlastní proč. Kromě mého pocitu se na své cestě učím pojmenovávat i konkrétní výsledky dosažené v prostředí, kde je jedinečnost podporována:

  • Lidé si začnou více důvěřovat a chápat, že nemusí nutně být dobří ve všem. Soustředí se na to, v čem přispívají celku, a neplýtvají energií tam, kde jsou lepší jiní.
  • Snižuje se rivalita a zlepšují se mezilidské vztahy.
  • Zlepšuje se celková atmosféra skupiny či týmu.
  • Motivace jednotlivců je postupně posilována, z vnitřní motivace vyplývá vyšší osobní odpovědnost.
  • Častěji dochází k synergickému efektu, práce je efektivnější.
  • Lidé jsou méně nemocní.
  • Dochází k překvapivým řešením situací – zvyšuje se celková kreativita.
  • Osobně pociťuji větší lehkost bytí, která je nejenže snesitelná, ale velmi příjemná a přináší mi větší radost a spokojenost.
  • … a mnohé další

Jak podporovat jedinečnost druhých?

Jedině tak, že se postavíme na startovní čáru těch, které chceme vzdělávat, a budeme se snažit podívat na svět jejich očima. Přestaneme ostatní tvarovat k obrazu svému a vložíme důvěru v moudrost jinakosti, ve schopnost druhých najít svůj bod, ze kterého se mohou odrazit na své vlastní cestě. V tu chvíli se stáváme pouhým průvodcem. A začínáme se učit, žasnout nad originalitou a optikou každého jedince a nad tím, jak každý může přispět k celkovému výsledku úplně jinak, než bychom si kdy dokázali představit. Otevřeme-li dveře cestě objevování a podpoře jedinečnosti, nebudeme mít chod událostí často pod kontrolou. Ale pokud se odvážíme tuto kontrolu pustit, začnou se dít věci samy od sebe tak, že nás to bude neustále překvapovat.

Jak a kde začít?

V první řadě tím, že začneme poznávat vlastní jedinečnost. Metod k tomu určených existuje mnoho a každá může být střípkem do Vaší skládačky. Některá Vás osloví více a jiná méně, to je samozřejmě v pořádku, je to projevem naší jedinečnosti. Proto jsme se rozhodli pro Vás připravit konferenční setkání 29. 9. v Novém Jičíně. Během tohoto dne se můžete seznámit s různými metodami rozvoje jedinečnosti člověka.

Připravili jsme si pro vás pestrý program. V dopoledním bloku Vám nabídneme přehled toho, co která metoda obnáší a jak se dá využít ve Vaší praxi. V odpoledním bloku máte příležitost si jednu vyzkoušet na vlastní kůži. Prostředí a program jsou připraveny tak, že bude dostatek prostoru pro výměnu zkušeností, získání více informací a propojování se zajímavými lidmi.

Registrovat se na konferenci můžete ZDE.

Jsme otevřeni všem, kdo mají odvahu být jedineční a ještě větší odvahu jedinečnost podporovat ve svém okolí. Přijďte to s námi tvořit. – Přispějte svou jedinečností. – Těšíme se na Vás!

Blanka Junová bude na konferenci mluvit o využití jedinečnosti v pracovním prostředí pomocí metody Human Design, který studuje třetím rokem. Působí jako lektorka, koučka a průvodkyně na cestě k jedinečnosti.  

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf150 kBPozvánka a program
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 24. 09. 2015
Zobrazeno: 4151krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HRDLIČKOVÁ, Lucie. Vzdělávat nestačí aneb proč rozvíjet jedinečnost. Metodický portál: Články [online]. 24. 09. 2015, [cit. 2019-08-24]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/p/20325/VZDELAVAT-NESTACI-ANEB-PROC-ROZVIJET-JEDINECNOST.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Jana KarvaiováVloženo: 25. 09. 2015 06:21

Příklad toho, jak se z něčeho,co je každému jasné, udělá věda a ještě se zato platí.Nic víc se k  tomu nedá napsat.

2.Autor: RNDr. Jan Maršák, CSc.Vloženo: 28. 09. 2015 11:56

Ad Jana Karvaiová: Vážená paní kolegyně, co máte na mysli slovem "každému" a slovem "jasné"? Každému bylo přece např. tak jasné, že Slunce obíhá kolem Země, protože v jednom místě horizontu "vychází" a ve druhém "zapadá". A pak najednou přijde nějaký Galileo Galilei a "dělá vědu" z toho, "co je každému jasné".

Skutečně nevím, nakolik výše uvedená konference bude v dané problematice přínosná, ani jakou bude mít odbornou úroveň. To si netroufám hodnotit. Ale s tvrzeními typu, že se dělá věda z něčeho, co je každému jasné, bych byl opatrný. 

3.Autor: Jana KarvaiováVloženo: 28. 09. 2015 18:00

Víte pane Maršáku, chytat za slovíčka je jednoduché. V podstatě byste mě mohl vytknout i další slova. Myslím, že jste dosti inteligentní na to, abyste přesně pochopil, co jsme tou větou chtěla říci. Když jsem pročetla stránky onoho Human Design, v podstatě jsem zjistila, že toto mě učila moje babička a podobně byli vychovávány děti v mém okolí. Jde o selský rozum ,přirozenost. Problém vidím v tom, že se dnes podobnými věcmi živí spousta lidí a nechají si platit i za něco, co je možné získat přirozenou cestou. Já vím, napíšete, že máme kapitalismus a že když někdo nabídne semináře na chození po trávě na boso a jiní se tam přihlásí a zaplatí, tak je to pouze a jen jejich busines.

Takže abychom si rozuměli - mě to prostě vadí. A mohu svůj názor sdělit. Jestli s tím někdo souhlasí nebo  ne je jiná věc.

4.Autor: RNDr. Jan Maršák, CSc.Vloženo: 28. 09. 2015 21:36

Vážená paní kolegyně, v žádném případě Vás nechci chytat za slovíčka, jak se mylně domníváte. A Váš názor Vám už vůbec nechci (ani nemohu) brát. Jen tzv. selský rozum  nás někdy může vést (a často vedl) k naprosto nesprávným závěrům, i když jsme osobně přesvědčeni, že z hlediska selského rozumu je to přece tak jasné a přirozené. Takže abychom si rozuměli (abych užil Vaší formulace) - i já snad mohu sdělit svůj názor (při veškerém respektu k názoru oponenta).

Mimochodem, velice mně potěšilo, že mne považujete za "dosti inteligentního".

V úctě JM

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.