Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > K Nikymu přistupujeme jako k ostatním dě...

Ikona informativni

K Nikymu přistupujeme jako k ostatním dětem

Autor: Alžběta Pavlíčková
Spoluautor: Iva Pichová
Anotace: K Nikymu přistupujeme jako k ostatním dětem říká Iva Pichová, ředitelka Mateřské školy Libňatov na Trutnovsku. Niky je chlapec s Downovým syndromem, který chodí do běžné mateřinky, a má tak možnost vyrůstat mezi svými vrstevníky.
Článek obsahuje krátké vyprávění paní ředitelky, které ilustruje fakt, že přijímání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami do běžných školek a škol je často jen o přístupu pedagogů.
Klíčová slova: inkluze, děti s Downovým syndromem, předškolní děti, inkluzívní vzdělávání, předškolní vzdělávání, mateřská škola, předškolní výchova, inkluze ve vzdělávání, sociální inkluze, integrace a inkluze, inkluze dětí se speciálními potřebami, inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Text článku:

Ani mě nenapadlo, abych ho odmítla

Niky chodí do naší školky od tří let a nyní je ve třídě předškoláků. Když za mnou rodiče přišli, zda by mohl jejich syn k nám nastoupit, tak mě ani nenapadlo, abych ho odmítla. Je pravda, že jsem do té doby neměla žádnou zkušenost s dětmi se zdravotním postižením. Před jeho příchodem jsem si načetla odbornou literaturu a dohledala si informace na internetu, abych věděla, jak k těmto dětem správně přistupovat.

Nic výjimečného neděláme

Od začátku si zakládáme na tom, že k němu přistupujeme jako k běžnému školkovému dítěti. Začal chodit do třídy s dalšími 28 dětmi a zvládal to perfektně, ani jsem nežádala o asistenta pedagoga, protože jsme si vystačili. Čím se odlišuje? Potřebuje větší kontrolu a ke komunikaci používá obrázky, protože nemá příliš rozvinutou řeč. S dětmi si říkáme, že jsme každý jiný – někomu jdou úkoly rychleji a někomu pomaleji. Jsou naučené si navzájem pomoci a Nikyho berou takového, jaký je. V kolektivu dětí je pro něj podstatné, že se od nich učí nápodobou. Je hodně soutěživý a velmi se snaží ostatním vyrovnat.

Zapojujeme ho do všech aktivit (samozřejmě s ohledem na jeho schopnosti). Když zpíváme, tak Niky hraje na tyčky nebo na jiný hudební nástroj, aby se mohl vyjádřit. Vystupuje s námi na besídkách. Vždy dostane nějakou roli, aby měl možnost vyniknout a zároveň, aby si ostatní všimli, co takové dítě dokáže. Jinak nic výjimečného neděláme.

Do běžné školy?

V příštím školním roce by měl Niky nastoupit do školy. Osobně si myslím, že by mu docházka do běžné základní školy prospěla. Měl by zase v dětech vzor. Když je mezi vrstevníky, tak se viditelně více rozvíjí, protože má možnost je napodobovat.

Těší mě, že rodiče vidí pokroky, které za celou tu dobu udělal a mám radost i z pozitivních reakcí okolí. Nebráním se přijetí dětí se zdravotním znevýhodněním do naší školky. Už teď vím, že se s Nikym budeme těžko loučit.


Článek byl připraven pro internetový portál www.inkluze.cz

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 03. 02. 2015
Zobrazeno: 4885krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
1 uživatel Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PAVLÍČKOVÁ, Alžběta. K Nikymu přistupujeme jako k ostatním dětem. Metodický portál: Články [online]. 03. 02. 2015, [cit. 2019-01-16]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/p/19431/K-NIKYMU-PRISTUPUJEME-JAKO-K-OSTATNIM-DETEM.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.