V dnešní uspěchané době se potýkáme s problémy, které s sebou přináší moderní doba. Ve škole hodina stále trvá 45 minut a je ve většině případů uspořádána téměř stejně: opakování (ústní nebo písemné) oceněné známkou, výklad nového učiva, zápis do sešitu a souhrn na závěr hodiny. Po několika hodinách takového učení je pro žáky obtížné soustředit se a zafixovat si další poznatky. Projektové vyučování je tedy jednou z možností jak tento stereotyp změnit a zároveň zkusit něco nového. Projektové vyučování je v dnešní době velmi oblíbená metoda, založená na propojení praxe a teorie, která vede ke kreativitě a vlastní činnosti žáka. Je faktem, že příprava na toto vyučování je časově náročnější a vyžaduje i jisté technické dovednosti, ale stojí za to. Odměnou jsou zejména reakce žáků a jejich znalosti.
V naší škole se projektové vyučování začalo rozvíjet zejména poté, co jsme některé učebny vybavili dataprojektory, ale hlavním impulsem se staly interaktivní tabule. V současné době má škola k dispozici tři takové tabule. Zpočátku byli učitelé seznámeni se způsobem práce a možnostmi, které tato tabule nabízí a bylo na každém, aby tuto možnost zvážil a využil. S odstupem času se objevila potřeba tyto znalosti rozšířit a naučit se kouzlit s programovým vybavením, které tato forma výuky přináší. Využili jsme možnosti, že naše škola je krajským školícím střediskem a vyškolili jsme se v programu „Intel – Vzdělávání pro budoucnost", které je zaměřeno na projektovou výuku. Otevřelo to nové možnosti i těm, kteří mají k počítačům vrozený odpor. Toto školení poskytlo základní orientaci o tom, jak si projekt vytvořit a zorganizovat. Učitelé se stali na pár hodin žáky, kteří dostali zadaný úkol a museli jej odevzdat. Zadání si volili podle své aprobace.
a) výběr tématu (zde je možno dát žákům na výběr, vnímají lépe, když si mohou z nabízených témat vybrat dobrovolně, pro žáka je velmi významný rozsah stran);
b) možnost integrace žáka a předmětu (dobře se zde začlení i žáci s poruchami učení a chování, vznikají dobré mezipředmětové vztahy);
c) formulace úkolu (konkrétní, stručný, užitečný, zajímavý, splnitelný).
a) Záměr (to co očekáváme od projektu, je možno žáky navést otázkami, na které by měli ve své práci odpovědět).
b) Příprava projektu (časový harmonogram s rozpisem co vše budeme potřebovat, např. zajistit literaturu, CD, DVD, exkurze, učebna, počítače, pomoc pedagoga vyučující ICT je jistě v této fázi vítaná, ale studenti většinou mají potřebné dovednosti v oblasti počítačové gramotnosti...).
c) Vlastní realizace (rozdělení do pracovních skupin, 2 – 4 studenti v jedné skupině, výběr tématu, co a do kdy žáci předloží, konzultační hodiny).
d) Hodnocení (popis toho, jak probíhá hodnocení žáků, kontext a specifické postupy hodnocení výsledků práce žáků, hodnotit lze pomocí ústního zkoušení, porovnávání, deníků, esejů, kvizů, testů a konečných produktů, hodnotit může učitel, spolužáci nebo se mohou žáci hodnotit sami. Obecně platí, že nejtvrdšími kritiky jsou spolužáci.)
a) motivace pro žáky
b) učí se diskutovat
c) učí se argumentovat
d) řeší problémy
e) zpracovávají informace
a) časová náročnost
b) volnost žáků
c) náročnost na zkušenosti a schopnosti učitele (první projekty jsou časově velmi náročné, ale s postupem doby se časová náročnost snižuje)
V naší škole v rámci projektu Pilot S bylo začleněno do výuky přírodovědných předmětů několik témat pro projektové vyučování. V prvním ročníku jde o témata z předmětu Ekologie a Chemie, ve druhém ročníku jsou to témata z předmětu Fyzika. Jedná se většinou o témata, která nejsou svázána jen s jedním předmětem, ale prolíná se zde hned několik předmětů. Jsou tak vytvořeny mezipředmětové vztahy a vazby, které jsou pevnější a žáci jsou schopni si lépe osvojit více poznatků a umět je aplikovat na praxi a uvést konkrétní příklady. Projekt je vypracováno v elektronické podobě nejčastěji:
V rámci projektů je třeba zohlednit i žáky s různými potřebami:
1) Žák s problémy s učením – upravené požadavky, speciální požadavky a hodnocení, více času na práci, průvodní šablony, podpůrné struktury a podpora dalších učitelů (pokud žáci pracují ve skupině je dobré do jedné skupiny jednoho takového žáka).
2) Nadaný student – náročnější úkoly, práce navíc, taková, která nabízí rozkrývání souvislostí, rozsáhlejší průzkum v oblasti, kterou si žák sám volí, časově neohraničené úkoly.
3) Cizinec – webové stránky a další zdroje v rodném jazyce, širší spektrum způsobů, jak žákovi sdělit, co se má učit, pomoc dalších spolužáků.
Po zavedení projektů do výuky se zlepšily studijní výsledky ve třídě, kde je ověřován projekt Pilot S. Kromě toho se zlepšilo i klima třídy a vztahy jednotlivců k předmětu. Žáci ztrácejí zábrany se v hodině projevit, naučí se vystupovat, komunikovat, a naopak snaží se být lepší než jiná skupina. Projekt neberou jako klasické zkoušení, ale jako hrátky s tím, co se naučili. Internet, který jim slouží jako interaktivní učebnice, jim poskytuje možnost komunikace a výměnu zkušeností s ostatními a zároveň jako encyklopedie poznání. Bylo ověřeno, že takto získané zkušenosti a dovednosti si žáci podrží v paměti déle a jsou schopni si vytvořit lepší vazby s praxí. Je jen na učiteli jak tuto formu využije a jak s ní bude pracovat. Jako nástroj pro motivaci žáků, jako nástroj pro dosažení cílů nebo jak realizovat výuku, která bude smysluplná a k níž budou žáci přistupovat odpovědně.
Jedním z hlavních důvodů, proč se začaly do výuky zařazovat projekty, jsou současné tendence, aby se pojetí vzdělávání více individualizovalo a diferencovalo (na úrovni žáků, ale i na úrovni jednotlivých vzdělávacích zařízení). Příčiny jsou vyvolány velkou řadou změn, které se ve značné míře projevují po celém světě. Jsou to např. rychlý socio-ekonomický vývoj, změny charakteru práce a vědy, snadná dostupnost informací, globalizace, měnící se situace dětí a mládeže.
Projektové vyučování je jednou z vyučovacích metod, pomocí níž jsou žáci vedeni k řešení komplexních problémů. Podporuje individuální aktivitu, tvořivost, vzájemnou komunikaci, zodpovědnost a schopnost začlenit daný problém do více různých oblastí. Uvedená metodika se již úspěšně využívá při výuce v široké škále zemí. U nás se jedná o nový přístup, který má před sebou velkou budoucnost. Projektové vyučování je určeno pro inovativní učitele, kteří hledají další zajímavé náměty pro svou práci. Hlavním cílem projektu je zkvalitnění výuky ve školách prostřednictvím zavádění projektového vyučování a integrované tematické výuky jako jedněch z klíčových nástrojů realizace nové vzdělávací politiky. Jinými slovy, jde o to usnadnit učitelům praktickou realizaci školních vzdělávacích programů a Rámcového vzdělávacího programu.
Projekty řeší rozvoj mezipředmětových vazeb formou vypracování komplexních žákovských projektů s využitím týmové práce a činnostního pojetí výuky. Vzorové žákovské projekty budou názornou ukázkou propojení nejen přírodovědných předmětů (Chemie, Ekologie a Fyzika), ale i předmětů jiného charakteru (Občanská nauka, Matematika, jazyková výuka) s propojením prostředky ICT (Počítačová grafika). Pro potřeby zadání projektů byl vytvořen metodický materiál Šablona projektu, do která je možné si zaznamenat potřebné údaje a poznámky. Tato šablona je využitelná ve všech předmětech. Učitel může žáky navést tím, že část údajů vyplní sám (zejména u 1.ročníku), u vyšších ročníků si mohou žáci šablonu vyplňovat sami. Výstupy v elektronické podobě žáci prezentují v hodinách, ty nejlepší na Dnech otevřených dveří a po vybudování sítě Intranet budou ne něm umístěny.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.