Žáci nastupující na naši školu mají rozdílné návyky, znalosti a způsoby práce s ICT. V prvním ročníku nově zavedeného ŠVP je nutno v předmětu ITZ (informačně technologický základ) všechny žáky srovnat na přibližně stejnou úroveň znalostí a vědomostí.
Škola není prioritně zaměřena na obor vizuální komunikace či práce s mediálními prostředky, přesto je důležité informovat žáky o možnostech, využívajících některých principů takové tvorby. Žáky studující na uměleckoprůmyslové škole je nutné kultivovat i v této oblasti tak, aby oni sami mohli později v praxi uplatnit samostatnou a kreativní práci ve společnosti. Mohou tak zásadně měnit či ovlivňovat své nejbližší okolí, komunikovat prostřednictvím vizuálních prvků a vlastních počinů. Jejich činnost v pozdější praxi by tedy měla nést, spolu s dalším výtvarným a teoretickým školením, všechny atributy vzdělaného a kulturního člověka.
Jedním z prostředků jsou i možnosti vizuální komunikace - cca 80% všech informací člověk vnímá zrakem. Její pomocí je možno prezentovat vizuální kulturu současnou i minulou. Vhodným předmětem (kromě výtvarné přípravy a navrhování) dávajícím prostor ke kreativitě a formování vkusu je počítačová grafika (ve 2. ročníku v rámci ITZ).
Předmět probíhá ve dvouhodinovém bloku jednou týdně. Žáci pracují v těchto projektech samostatně. Je však možná modifikace i pro týmovou spolupráci (zvláště v poslední fázi navazující na představené projekty).
Důležitým faktorem v úspěšnosti projektů je vhodně vybavená učebna ITZ s možností přistupovat ke zdrojům informací - především k internetu - bez většího omezení. Softwarové vybavení kombinuje freeware licence s dostupností komerčních programů. Současná časová dotace ITZ na naší škole (blok 2 × 45 min / týdně pro skupinu) umožňuje žákům zvládnout základy práce s informačními technologiemi a plně dostačuje (oproti minulosti).
Žáci by se měli umět pohybovat v operačním systému, ve složkách, souborech a provádět základní operace. Z předchozího studia rovněž ovládají práci v textovém a tabulkovém editoru a umějí vyhledávat a zpracovávat informace na/z internetu.
Hlavní cíle:
Další cíle žáka:
Komunikační kompetence - žák
Kompetence k práci s digitálními technologiemi - žák
Kompetence k učení - žák
Kompetence sociální a personální (estetické, tvořivé) - žák
Předpokládá se základní znalost ovládání operačního systému, práce se soubory a příslušným softwarem pro každý projekt. Učitel připraví seznam autorů a přesné zadání ke každému řešenému úkolu.
Téma projektu - vybraný umělec z dějin vizuální kultury - malíř, sochař, umělecký směr, (alternativně např. architektura, divadlo, film, apod.). Každý žák si zvolí jednoho autora, kterého zpracuje ve všech předkládaných úkolech. V projektech vytvoří a pochopí některé možnosti prezentace vizuální kultury, použitelné v dalším studiu či praxi (text - PC prezentace - tištěný materiál). Dále je možné pokračovat a volně navazovat (např. tvorba webové prezentace, animace, ...).
Software: OpenOffice Writer
Dotace: 4 × 45 min
Zde dochází k částečnému opakování práce s textovým editorem a typografickými zásadami při tvorbě a úpravě textových dokumentů. Žáci mají za úkol vyhledat kvalitní a relevantní informace, roztřídit je a využít ve své práci. Dále pak vyhledat, upravit a vložit vhodné ilustrace (obrazové) k danému tématu - stahují si větší náhledy (v lepší kvalitě) do samostatné složky, k použití pro další práci (slideshow, plakát). Důraz je kladen na dodržení autorského zákona, možností citace, interpretace, a správného zadání zdrojů informací. Vytvoří tak dokument, vhodný např. také jako referát do předmětu dějiny výtvarné kultury. Dále je text po korekturách pravopisných a typografických (učitelem) vyexportován do formátu PDF a uložen do archivu prací žáků pro jejich další užívání. Také je možné zpracovat původní data ve školním časopise (medailony umělců) apod.
Software: XnView
Dotace: 4 × 45 min
Žáci si po úvodním seznámení a procvičení jednoduché editace obrázků a fotografií (úpravy jasu, kontrastu, zostření, ořezu, vložení textu, atd.) připraví obrazovou dokumentaci. Každý obrázek (slide) bude obsahovat popisek s názvem díla a úvodní samostatný slide bude se jménem autora. Celkový design je vhodné udržet v jednotě. (stejný font, řez, velikost, barevnost,...) Pomocí XnView vytvoří jednoduchou prezentaci (slideshow) z cca 10-15 obr., sloužící k seznámení ostatních s vybraným autorem a s vybranými díly. Žáci tak vytvoří svou „virtuální výstavu" (galerii).
Software: Corel Draw, Corel Photopaint
Dotace: 6 (8) × 45 min
Úkolem bude vytvořit pozvánku a plakát k fiktivní výstavě skutečného autora (žákem zpracovaného). Předcházet všemu bude poučení o základech práce v programech Corel Photopaint (vrstvy, masky, retuš, koláž,...), Corel Draw (vektorová tvorba, objekty, design tiskovin) a zásad přípravy dokumentů k tisku. Výstupem bude tištěný materiál (1ks pozvánka A6 či jiný formát, plakát A3 (A2), možné využití zdrojů z úkolu č. 1 - propagační skládačka se životopisem autora k jeho výstavě). Celkový design je opět vhodné udržet v jednotě (stejný font, řez, velikost, grafické prvky, ...).
Software: OpenOffice Impress
Dotace: 4 + 2 × 45 min
Přednáška před kolegy na fiktivní výstavě, s možností následné diskuze. Každý žák si připraví prezentaci (dle zásad správné prezentace - procvičeno v hodině) s využitím všech svých nalezených zdrojů. Zjednodušením, slovní zkratkou (vybrat pouze důležité a přesné informace) a grafickým ztvárněním prezentace, uvede vybraného autora-umělce ve známost svým spolužákům. Vhodné rovněž jako doplnění předmětu DVK. Prezentaci je možno doplnit hudebním podkladem - dobová hudba.
Zde je namístě zvážit další možnosti pokračování na dané téma. Zcela jistě nejsou vyčerpány všechny možnosti, jak účinně prezentovat kvalitní vizuální kulturu. Je možné další pokračování s použitím jiného softwaru a jeho procvičením na praktických úkolech. Téma lze zpracovat např. jako webové stránky.
Mgr. František Kocourek
SUPŠ a VOŠ, Skálova 373, 511 01 Turnov
frantisek.kocourek@sups.info
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.