Předchozí znalosti a dovednosti:
Jedná se o málopočetnou třídu, ve které je nyní pouze 12 žáků. I tak se jedná o třídu různorodou, jsou zde žáci s výbornými i sotva dostatečnými jazykovými dovednostmi, jeden žák s poruchou chování, dva žáci s poruchou učení. Mezi žáky navzájem panují dobré vztahy. Poté, co čtyři žáci ze třídy odešli, mají současní žáci i dobrý vztah ke zvolenému oboru.
Výuka navazuje na osvojené dovednosti skupinové a týmové práce, kdy žáci musí s ostatními spolupracovat, přijmout roli ve skupině, přijmout odpovědnost za výsledek práce skupiny i třídy jako týmu.
Při práci využívají žáci dovednost získat ze slyšeného textu požadovanou základní informaci. Tuto dovednost si osvojovali v prvním ročníku. V případě, že nedokáží na základě osvojených znalostí a dovedností splnit zadaný úkol, například neznají nějaké slovo, musí si ho samostatně vyhledat.
Při práci využívají žáci znalosti osvojené ve výše uvedených předmětech
Výchozí text:
"Das ist unsere Straβe, hier wohnen wir. Wir haben hier viele Geschäfte: links ist eine Drogerie und eine Parfümerie und ein Textilgeschäft. Und welche Geschäfte sind rechts? Eine Bäckerei, eine Konditorei und ein Schuhgeschäft. Hier kaufe ich selten etwas, denn die Auswahl ist klein. Und was haben wir hier noch? Fleisch und Wurstwaren und ein Obst- und Gemüsegeschäft. Es ist klein aber gut versorgt und die verkäuferin ist immer freundlich."
Vyučovací cíle:
Výchovné cíle:
Uvedené téma je realizováno ve čtyřech vyučovacích hodinách.
Žáci pracují s úvodním textem lekce. Jejich úkolem je zaznamenat, které obchody jsou vpravo, které obchody jsou vlevo. Text slyší žáci celkem třikrát, potom proběhne kontrolní zápis na tabuli. Pokud některé informace chybí, následuje ještě další poslech.
Ke každému obchodu připíšou žáci 3 - 5 typických názvů zboží.
Dále mají žáci zaznamenat, který obchod je špatný a proč a který obchod je dobrý a proč.
Žáci přečtou text, následuje procvičení slovní zásoby a obvyklá práce s textem a cvičeními z učebnice.
Při vycházce ve městě si žáci nejdříve zopakují názvy obchodů, potom se rozdělí do tří skupin (náhodný výběr losem) a dostanou úkol napsat, které obchody jsou ve třech ulicích v Klatovech vpravo a vlevo (Ulice Kapitána Jaroše, Pražská a Vídeňská ulice). Potom se vrátí do školy a tyto obchody německy zaznamenají do plánu města. Zároveň mají za úkol pozorovat, jak obchody vypadají. Na závěr si žáci vyberou, ve kterém obchodě by rádi pracovali a za domácí úkol napíšou proč.
Po kontrole domácího úkolu si žáci nejdříve zopakují názvy obchodů v Klatovech. Potom se třída rozdělí na dvě poloviny. Jedna polovina žáků si vylosuje lístek s názvem obchodu a v zadní části třídy zaujme místo, kde tento "obchod otevře". Druhá polovina třídy si vylosuje z jiné hromádky tři lístky s názvem zboží. Jejich úkolem je toto "zboží" si u spolužáků zakoupit.
Celá akce brzy ztroskotá, protože žáci zjistí, že své požadované zboží v uvedených "obchodech" nenakoupí, prodavači zase zjistí, že zákazníkovi musí vysvětlit, že uvedené zboží nevedou.
Po všeobecné diskusi přijdou žáci na to, co by měli zákazníkovi v dané situaci říci. Výsledkem jsou zpravidla tyto fráze, které se žáci naučí: Es tut mir Leid, wir verkaufen kein/e (požadované zboží). Wir sind ein (název obchodu) geschäft. Wir verkaufen (zboží ze sortimentu uvedeného obchodu). Zároveň procvičují zápor kein u podstatných jmen. Žáci dokončí nakupování a potom se vymění.
Uvedené fráze si žáci zapíší a naučí se jim.
Hodina začíná zopakování názvů obchodů, frází a pokračuje opakováním výchozího textu z učebnice. Zvláštní pozornost je věnována těm částem, kde se píše, který obchod je dobrý a který ne. Oba obchody se zapíší na tabuli a pod název se připisují důvody
Dalším úkolem pro žáky je vymyslet co nejvíce dalších důvodů, proč je nějaký obchod "dobrý" a nějaký ne. V této části hodiny (10 minut) pracují žáci ve dvojicích nebo trojicích (podle počtu žáků). V další části hodiny žáci uvádějí své příklady a argumenty. Vše je zapisováno na tabuli do dvou sloupečků (prodejna x pracovníci prodejny a jejich chování x zboží). Žáci využívají svých zkušeností z odborného výcviku a navazují na vědomosti z prvního ročníku (obchodní provoz).
Na závěr žáci písemně uvedou tři přednosti obchodu, ve kterém vykonávají odborný výcvik. Svá díla přečtou ostatním. Za domácí úkol se mohou zamyslet nad nedostatky a jejich nápravou.
Žáci si osvojili novou slovní zásobu (názvy obchodů, zboží), fráze (es tut mir Leid), gramatickou strukturu (wir haben kein/e/en ...). Žáci si kromě běžné práce ve třídě vyzkoušeli práci ve skupině a ve dvojici. Dále se seznámili s tím, kde se uvedené obchody v Klatovech nacházejí, což by měli prodavači vědět. Důležité pro žáky bylo, že se zamysleli nad tím, co všechno ovlivňuje zákazníka při nákupu zboží. (Rozšířená slovní zásoba). Významné je jistě i zjištění, jaké přednosti má obchod, ve kterém pracují (nebo že vůbec nějaké přednosti má).
Pro příště doporučuji místo zápisu na tabuli (dobrý obchod) použít flipchart, aby se nemohlo stát, že žáci nějaké jiné třídy, kteří se v učebně přechodně učí, zápis na tabuli smažou a tím práci této třídy zničí.
Mgr. Šárka Niklová
Integrovaná střední škola Klatovy
Voříškova 823
e-mail: isskt.niklova@seznam.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.