Domů > Spomocník > Odborné vzdělávání > Systém pro podporu a řízení výuky Microsoft Class Server
Odborný článek

Systém pro podporu a řízení výuky Microsoft Class Server

10. 9. 2009 Odborné vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Lenka Zahálková

Anotace

Ukázka práce v systému Class Server a jeho využití při výuce matematiky. Ukázka se týká několika možností využití tohoto softwaru při výuce: 1) v úlohách určených pro samostatnou práci 2) při testování znalostí žáků 3) ukázka úloh určených k domácí přípravě žáků

Kontext

Všechny ukázky práce se žáky v systému Class Server jsou zaměřeny na žáky 1. ročníku - třída 1. A studijní obor Agropodnikání se zaměřením na ekologické zemědělství a chov koní a jezdectví. Žáci mají dobrý přístup i vztah k výpočetní technice.

Východiska

Class Server umožňuje:

  • vytvářet, upravovat a přidělovat žákům výukové materiály
  • vytvářet, rozesílat, hodnotit a vracet úkoly
  • vytvářet a tisknout výkazy o výsledcích a hodnocení studentů

Učitel má k dispozici modul Class server - Učitel, pomocí něhož může provádět veškerou agendu, která je spojená s tvorbou příprav, vyhodnocováním testů a vypracováváním studijních materiálů.

Student ke Class Serveru přistupuje pomocí webového prohlížeče z jakéhokoliv počítače připojeného na internet. Není třeba žádný speciální software. Student se přihlašuje prostřednictvím svého přístupového jména a hesla, které mu bylo přiděleno a je pro všechny vyučovací předměty shodné. Může si nechat zobrazit seznam úkolů a studijních materiálů, které mu byly jednotlivými učiteli zadány.

Cíle

  • orientovat se samostatně v matematických úlohách, číst s porozuměním matematický text
  • zvolit správný způsob výpočtu
  • správně převádět jednotky
  • používat pomůcky - PC, kalkulátor
  • využít znalosti z matematiky v úlohách z praxe
  • pracovat přesně, samostatně
  • připravovat se zodpovědně a samostatně na výuku

Realizace

Ukázka č. 1 - Matematika a enviromentální výchova (viz Příloha 1)

V úvodu učitel motivuje žáky k řešení zadaných úloh. Úlohy jsou na téma ekologické zemědělství. V úlohách si žáci procvičují základní početní úkony, procenta, přímou úměru, výpočty objemu a plošného obsahu a převody jednotek.

Žáci pracují samostatně, k výpočtům používají kalkulátor. Prostudují nejprve řešené úlohy a na základě toho vypočítají kontrolní příklady. Mají za úkol zapsat stručně řešení a správnou odpověď. Pak splněný úkol odeslat zpět učiteli k opravě.

Úlohy je možné zařadit na začátku 1. ročníku již po základním zopakování učiva ZŠ nebo na konci školního roku v rámci procvičování řešení slovních úloh. Při zadání úloh ve vyšším ročníku je možno na základě znalostí z odborných předmětů porovnat hnojení organickou hmotou s cenou za průmyslová hnojiva.

Na úlohy je vymezen čas 1 vyučovací hodiny. Učitel úlohy ohodnotí a vrátí zpět žákům. Žáci si ohodnocené úlohy sami prohlédnou. Na začátku následující vyučovací hodiny se učitel vrátí k úlohám, ve kterých žáci nejčastěji chybovali a společně úlohy vyřeší.

Ukázka č. 2 - Test mocniny, výrazy (viz Příloha 2)

V ukázce je test na 30 minut. Slouží k ověření znalostí žáků 1. ročníku po probrání kapitol Mocniny a odmocniny a Výrazy.

Žáci se přihlásí na začátku hodiny ke Class Serveru, používají pouze psací potřeby a papír na výpočty bez použití kalkulátoru. V testu je vždy pouze jedna odpověď správná. Po 30 minutách vyplněný test odešlou učiteli, ten je pomocí Class Serveru automaticky vyhodnotí a ještě v té samé vyučovací hodině vrátí žákům. Výhodou je, že žák má ihned zpětnou vazbu díky Class Serveru, který automaticky vyhodnotí správné a nesprávné odpovědi a přidělí příslušný počet bodů.

Ukázka 3 - Shodná zobrazení (viz Příloha 3)

Učitel může pomocí Class Serveru zadávat žákům domácí úlohy a příklady na procvičování. V ukázce jsou úlohy na procvičení tématu Shodná zobrazení v rovině.

Výsledky, shrnutí, zhodnocení

  • využití počítače při výuce je oživením klasické výuky
  • vede žáky k samostatné a soustavné práci, k přemýšlení nad zadaným úkolem
  • žák si může nechat zobrazit seznam úkolů a studijních materiálů, které mu byly jednotlivými učiteli zadány, může si libovolně zvolit tempo, jakým bude studovat a kdy bude studovat, na konci úkolu potvrdí, že materiálem prošel a tím má učitel přehled o tom, kdo si materiál prostudoval
  • při ověřování znalostí žáků formou testů je možné okamžitě vyhodnotit a zaslat zpět ohodnocený test žákům
  • přístup ke Class Serveru mohou mít přes webové rozhraní i rodiče žáků, kteří mají možnost pouze prohlížet informace o studijních povinnostech svého dítěte, prohlížet vypracované testy s jejich ohodnocením
  • učitelé stejných nebo příbuzných předmětů mohou vyhotovené výukové materiály spolu sdílet a společně je využívat
  • prostřednictvím systému Class Server je možno využívat i výukový software LANGMaster

Kontakt

Mgr. Lenka Zahálková

Česká zemědělská akademie v Humpolci

e-mail: zahalkova@sos-humpolec.cz

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
47.85 kB
Dokument
Příloha 1
doc
76.17 kB
Dokument
Příloha 2
doc
27.34 kB
Dokument
Příloha 3

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lenka Zahálková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

software Microsoft Class Server