Do výuky chemie je IKT implementována v 1. ročníku. V části obecné chemie je využívána učitelem, v části anorganické chemie pak studenty. Jednotliví studenti připravují prezentaci o vybraném chemickém prvku a tuto pak prezentují v kolektivu třídy. Studenti tak pouze pasivně neopisují text z tabule nebo nepíší diktované poznámky, ale aktivně si z prezentací vybírají důležité informace.
Tato forma výuky vedla k vybavení učitelů notebookem a PC a k dovybavení učebny dataprojektorem. Snahou je stávající materiálně technické podmínky ještě zkvalitnit zakoupením interaktivní tabule.
Takto pojatá vyučovací hodina vychází ze základních odborných znalostí a ze základních dovedností potřebných pro práci s IKT a podporuje jejich rozvoj. Studenti získávají nejen nový pohled na danou problematiku, ale sami se učí s IKT pracovat a rozvíjí důležité dovednosti při práci s multimediální technikou. Při vlastních prezentacích odpovídají na dotazy, vysvětlují vzniklé nejasnosti a tím se učí komunikovat. Nesou zodpovědnost za správné pochopení a vysvětlení odborného námětu. Prezentace učitele pak vytváří atmosféru vysokoškolské přednášky a vede studenty k samostudiu. Získání návyků pro samostatnou práci, postupné učení jak získávat informace, jak s nimi pracovat a ověřovat je, to vše jsou důležité činnosti studenta.
Použití IKT při výuce chemie předpokládá tři kroky:
Cílem je vytvořit interaktivní výukovou aplikaci na jednotlivé kapitoly z obecné a anorganické chemie s využitím mezipředmětových vztahů a současně rozvíjet klíčové kompetence vycházející z ŠVP školy pro studenty 1. ročníků.
Mezi dílčí cíle patří:
Před hodinou je nutná technická příprava multimediální techniky.
Téma a cíl hodiny, zápis na tabuli a do sešitů v úvodní části, kontrola domácích úkolů, přípravy na hodinu, případně shrnutí obsahu předešlé hodiny, pokud se v probíraném tématu pokračuje.
Využití IKT ve výuce chemie učitelem
Využití IKT ve výuce chemie studentem
V závěrečné části hodiny učitel shrne průběh hodiny, zhodnotí práci studentů a prezentujících, výsledky případných cvičení a příkladů. Zadá domácí přípravu. Motivuje studenty k dalšímu studiu a další práci pochvalou. Vytvoří časový prostor pro dotazy a hodnocení prezentace ostatními studenty.
Intenzivní využití IKT ve výuce obecné a anorganické chemie proběhlo v minulém školním roce v pilotní třídě 1. ročníku oboru Aplikovaná chemie-analytická chemie. Získané zkušenosti dokazují usnadnění pochopení odborných témat, zlepšení představivosti základních fyzikálně chemických zákonů a zvýšení zájmu studentů o jinak encyklopedické znalosti z oblasti systematiky chemických prvků. Prezentace učitele v PowerPointu byly použity na téma: základní chemické zákony, model atomu, chemická vazba, klasifikace chemických reakcí. Své prezentace si studenti připravovali na dobré úrovni a se zájmem.
Takto pojatá výuka orientuje studenty na samostatnou práci, rozvíjí jejich logické myšlení, orientuje je na práci s novými technologiemi a vytváří u nich pozitivní vztah k učení. IKT může využít také aktivizující metody (problémová metoda, vypracovávání projektů, využití didaktických her).
Schopnost využívat IKT představuje důležitou součást dnes již základních kompetencí všech pracovníků bez ohledu na obor činnosti, kterou daný jedinec vykonává. Z tohoto důvodu je IKT interdisciplinární záležitostí prostupující všeobecně vzdělávacími i odbornými předměty. Ve všeobecně vzdělávacích předmětech výuka IKT by vhodně doplňovala klasickou formu výuky o nadstavbovou část (vyhledávání informací o spisovatelích, o událostech ve světě, zpracovávání poznatků, využívání multimediálních výukových programů pro výuku cizích jazyků, komunikace s partnerskými školami v zahraničí apod.). V přírodovědných a odborných předmětech poskytuje IKT nejen nezbytné znalosti a dovednosti pro zpracovávání naměřených dat formou protokolů, SOČ, ročníkových prací, ale také umožňuje získávat informace a tvořivě pracovat s informacemi z nejrozmanitějších oblastí vědy a techniky. Na základě těchto poznatků jsou studenti v dalších ročnících schopni efektivně pracovat s moderní přístrojovou technikou, a tím jsou i lépe připraveni na svou profesní dráhu.
Využití IKT ve výuce obecné a anorganické chemie hodnotím pozitivně. Získané zkušenosti budou dále využity i ostatními vyučujícími chemie.
RNDr. Hana Kozáčková
Střední průmyslová škola chemická, Brno, Vranovská 65
tel.: 545 544 416
www.spschbr.cz
e-mail: kozackova@spschbr.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.