Domů > Odborné články > Odborné vzdělávání > Obchodní oddělení a marketing firmy
Odborný článek

Obchodní oddělení a marketing firmy

Anotace

Materiály slouží k orientaci a práci žáků v obchodním oddělení, uvádí příklady kalkulace cen, tvorby ceníků, řeší otázky nákupu a prodeje firmy a vztahy mezi dodavatelem a odběratelem. Podává informace o možnosti zahraničního obchodu. V druhé části je text zaměřen na práci marketingového oddělení, popisuje činnosti v tomto oddělení, jako je spolupráce s obchodním oddělením, zhotovování katalogů, letáků, propagačního materiálu a inzerce. Materiály jsou inspirací pro přípravu veletrhů fiktivních firem, výzdoby kanceláře a zhotovení nástěnek.

Obchodní oddělení

Zajišťuje nákup a prodej (odbyt) zboží či služeb. Sleduje poptávky po zboží či službě a připravuje nabídky svých produktů na tuzemském i zahraničním trhu. Vytváří databázi dodavatelů a odběratelů. Zajišťuje pravidelné obchodování a sleduje termíny tuzemských i zahraničních veletrhů.

Kalkulace cen

Pro jednotlivé výrobky nebo služby musíme vykalkulovat cenu, za kterou budeme nakupovat, a cenu, za kterou budeme prodávat.

Vzorce:

Nákupní cena = cena bez DPH + DPH

Prodejní cena = (nákupní cena bez DPH + režie + zisk) + DPH

Pokud je firma plátcem DPH, hraje DPH v kalkulaci cen specifickou roli, která se promítá do účetnictví a odvodu DPH finančnímu úřadu.

Tvorba ceníků

Pro jednotlivé výrobky nebo služby musíme vytvořit ceníky, které aktualizujeme podle potřeb zákazníků a ekonomické situace na trhu. Platné ceníky přikládáme ke katalogům, které obsahují aktuální nabídku zboží nebo služeb. Mohou být i součástí katalogu, nevýhodou je znehodnocení katalogu při změně ceny. U samostatných ceníků můžeme katalogy používat i nadále.

Druhy ceníků:

  • prodejní ceník – obsahuje veškerý prodejní sortiment s aktuálními cenami,
  • ceníky pro veletrhy – obsahuje akční ceny, zvýhodněné ceny, slevy apod.,
  • ceníky pro zahraniční obchod – cizojazyčné prodejní a akční ceníky v dané měně.

Nákup  dodavatelé

Nákupčí firmy vytváří poptávky po zboží či službě, hledají nové dodavatele a obrací se na stávající dodavatele, které má firma ve své databázi. Prohlubují spolupráci s dodavateli, se kterými má firma dobré obchodní i platební zkušenosti. Odpovídají na vyžádané (případně nevyžádané) nabídky, zasílají objednávky.

  • Nákup zboží – u výrobní firmy slouží zboží k výrobě, u prodejny k dalšímu prodeji.
  • Nákup služeb – převážně provádíme na základě objednávky, průzkumu trhu apod.

Prodej – odběratelé

V odbytovém oddělení vytváří odbytáři vyžádané (případně nevyžádané) nabídky, zasílají je jak stávajícím, tak i novým odběratelům, od kterých očekávají objednávky, které potvrzují, a na jejich základě připravují kupní smlouvy.

  • Prodej zboží – výrobní firmy prodávají hotové výrobky, prodejny prodávají zboží.
  • Prodej služeb – převážně provádíme na základě objednávky, průzkumu trhu apod.

Zahraniční obchod

Postup je podobný jako u tuzemského obchodu, obtížněji se hledají zahraniční dodavatelé či odběratelé. Tento obchod vyžaduje nejen jazykové znalosti, ale také právní předpisy země, se kterou firma obchoduje. Kupní smlouvy musí odpovídat našim i zahraničním předpisům. Dovážené zboží musí odpovídat českým předpisům – hygienickým, technickým apod.

Marketing

Marketingové oddělení úzce spolupracuje s obchodním oddělením a podílí se na prosperitě firmy v oblasti nákupu a prodeje zboží nebo služeb, a tím i na zisku firmy.

Nabídka, poptávka a marketing

Nabídky firmy kreativně doplňuje propagačními materiály, katalogy nebo vzorky nabízených produktů. Připravuje poutavé materiály pro zviditelnění firmy na trhu a pro podporu prodeje.

Katalogy, letáky a propagační materiály

Marketingové oddělení vyhotovuje:

  • katalogy – obsahují veškeré zboží nebo služby firmy, provádí jejich obměnu podle situace na trhu a strategie firmy,
  • doplňuje je aktuálními ceníky, vytvořenými v obchodním oddělení,
  • elektronické prezentace, reklamní spoty a fotografie z činnosti firmy,
  • propagační materiály – logo firmy, vizitky a jmenovky zaměstnanců,
  • drobné upomínkové a reklamní předměty firmy,
  • návrhy na vybavení veletržních stánků,
  • nástěnky a provádí výzdobu kanceláře.

Inzerce produktů

Úkolem marketingového oddělení je vymýšlet a realizovat inzerci produktů.

Formy inzerce:

  • elektronické nabídky,
  • elektronické nabídky fiktivním firmám uvedeným CEFIF v seznamu firem,
  • webové stránky firmy,
  • letáky s aktuální nabídkou pro veletrhy.

Příprava veletrhů

Firma se účastní pravidelně tuzemských veletrhů a mezinárodního veletrhu v ČR, může využít i účasti na zahraničních veletrzích. Účast na veletrhu vyžaduje důkladnou přípravu, na které se musí podílet všichni zaměstnanci firmy, především pak marketingové oddělení:

Před veletrhem musí firma včasně a dostatečně zajistit:

  • nabídky produktů firmy, včetně akčních nabídek pro veletrh,
  • katalogy a aktuální ceníky,
  • letáky s aktuální nabídkou pro veletrhy,
  • prezentace firmy – vlastní prezentace produktů, vystoupení reprezentující firmu,
  • logo firmy – obvykle umístěné ve výstavním stánku na viditelném místě,
  • vizitky a jmenovky zaměstnanců,
  • drobné upomínkové předměty firmy,
  • koncepci vybavení prodejního stánku – je závislá na velikosti pronajatého místa,
  • podklady firmy – živnostenský list nebo koncesní listinu, razítko firmy, pojištění firmy, číslo bankovního účtu,…
  • kancelářské potřeby a formuláře – VPD, PPD, faktury, objednávky, výčetku,…
  • potřeby pro vybavení výstavního stánku, dekorační předměty,…
  • elektronické prodejní programy, kalkulačku, tiskárnu,…

Nástěnky a výzdoba kanceláře

Pracovní prostředí vypovídá hodně o samotné firmě. Proto je třeba kancelář firmy vkusně a účelně opatřit poutavými materiály o firmě a rozmístit je v prostorách jednotlivých oddělení.

Můžeme použít:

  • certifikáty o účasti firmy na veletrzích,
  • fotografie pracovního kolektivu,
  • obrazy, různé plakáty, katalogy a mapy,
  • makety a atrapy zboží nebo jejich obaly,
  • nástěnky s informacemi pro:
  1. zaměstnance  složení firmy, obsazení pracovních pozic, apod.
  2. zákazníky  lze je také použít do výstavního stánku
  • plány a harmonogramy činnosti firmy, motivační soutěže,
  • květinovou, případně jinou výzdobu – lze ji také použít do výstavního stánku.

Při omezených možnostech učebny, ve které má fiktivní firma kancelář, musíme doslova improvizovat. Přesto můžeme kancelář firmy rozdělit na jednotlivá pracovní oddělení:

  • rozestavěním nábytku,
  • optickým efektem při řešení výzdoby.

 

Obrázek: Učebna fiktivní firmy Happy Go Lucky, SPŠ na Proseku
Autor díla: Drahoslava Dítětová

Literatura a použité zdroje

[1] – DÍTĚTOVÁ, Drahoslava. Zakládáme fiktivní firmu. 2011. [cit. 2011-10-16].
[2] – DÍTĚTOVÁ, Drahoslava. Obchodování a účtování. 2011. [cit. 2011-10-16].
[3] – DÍTĚTOVÁ, Drahoslava. Fiktivní firma - daňová evidence. 2011. [cit. 2011-10-16].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
xls
40.04 kB
Tabulka
Ceník HGL – vzor
xls
238.28 kB
Tabulka
Vizitky, jmenovky – vzor

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Drahoslava Dítětová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
11. 11. 2011
Materiál může být zajímavý i pro jiné školy, které fiktivní firmy nevyučují.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

64-41-L/51 Podnikání