Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Průvodce informačními a poradenskými službami pro mládež v ČR -
Odborný článek

Průvodce informačními a poradenskými službami pro mládež v ČR -

12. 2. 2012 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Tomáš Machalík

Anotace

Život se neustále zrychluje. Toto tvrzení zaslechl, použil či dokonce obhajoval alespoň jednou každý z nás. A není se co divit. Vždyť moderní dopravou se neustále zkracují vzdálenosti, komunikační přístroje na nás číhají i na lesních samotách a velmi často se to, co platilo ještě včera večer, již dneska ráno nedalo použít. To ale není vždycky špatně.

Zrychlený tep doby přináší vedle dříve netušených výhod také výzvy, které bychom rozhodně neměli nechat ležet ladem. A s nadsázkou lze říci, že jedním z těch nejcennějších„vedlejších produktů“ informačního věku je doslova raketový rozvoj potřeby, ale i možnosti celoživotního vzdělávání. Uvažovali jste někdy nad tím, že doopravdy držet krok s dobou vlastně neznamená nic jiného než se neustále vzdělávat?

Dnešní někdy přetechnizovaná doba přinesla jeden zajímavý požadavek. Zaměstnavatelé, zákazníci, vzdělavatelé, výrobci, stejně jako úředníci či studenti, zkrátka my všichni chceme jednat s lidmi, kteří něco vědí, jsou v obraze, a tak místo obšírného vysvětlování můžem přistoupit přímo k věci, o kterou nám jde. Chtělo by se říci, že už znalosti a dovednosti partnerů jsou součástí dohody, na které lze stavět. Jenže jak zůstat v obraze ve světě, který nebere ohledy na počasí ani naše momentální nálady a chrlí informace rychlostí švihu kolibřích křídel?

V projektu Klíče pro život, který od roku 2009 realizuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spolu s Národním institutem dětí a mládeže, nabízíme na výše uvedenou otázku dvě odpovědi. Abychom nezůstali „out“, ale byli stále „in“, a ještě lépe „nad“, nesmíme se bát vzdělávat se po celý život.

Je to nejen staletími ověřená nejvýhodnější strategie, jak porozumět své době, ale především způsob, jak neustále zkvalitňovat svůj život a pomáhat jej zhodnocovat i těm, kteří jsou v našem okolí. Proto v rámci projektu připravujeme a realizujeme řadu vzdělávacích akcí a souběžně s tím se snažíme je vyhodnocovat a pojmenovat hodnoty, které tyto akce účastníkům aktuálně přinášejí v podobě rozvoje klíčových kompetencí.

Druhou slíbenou odpovědí je publikace, kterou právě čtete. Byla připravena jako pomocný nástroj pro zodpovězení základních otázek, před nimiž mladí lidé tak často stojí. Je dobře známo, že nejsložitější na odpovědi je její hledání, což je dnes o to těžší, že samotné informace si ve své nepřebernosti navzájem natolik stíní, až se může zdát, že ve tmě chybí prostá a jasná fakta.

Autoři této publikace vycházeli z přesvědčení i svých zkušeností, které potvrzují, že je vždy lepší mít po ruce rádce, jenž má přehled o nejdůležitějších místech a lidech, kteří již dále poradí či pomohou překonat náročnou situaci a nasměrují nás k řešení jednoduchou větou. Pokud jste pracovník informačního centra pro mládež, předkládáme vám v sedmi kapitolách ucelený nástroj podpory vaší práce. Poradce pro volbu povolání pracující s mladými lidmi jistě ocení kapitolu věnovanou problematice práce v ČR i v zahraničí, školním metodikům prevence snad bude cennou pomůckou (nejen) kapitola věnovaná sociálně patologickým jevům.
Pedagogům a všem těm, kteří pracují s dětmi a mládeží ve volném čase, nabízíme speciální rozcestník v podobě kapitoly o volném čase, s níž se logicky váže kapitola o dobrovolnictví. Toto téma se mimořádně úzce dotýká kapitoly věnované životu občana ve společnosti. Konečně čtenář nejmladší generace, jak doufáme, zasadí do publikace nejvíce záložek ze všech.  Pokud bude k tomu nadto ještě ochoten poradit po přečtení kapitol svým kamarádkám a kamarádům například s tím, co si zvláště pohlídat při cestování či jaké existují možnosti vzdělávání, bude cíl této publikace naplněn.

Pod každou z vyjmenovaných částí textu navíc naleznete odkaz na elektronickou databázi. Je to proto, že tato publikace nemá mechanicky suplovat „telefonní seznam“ s kontakty, které by beztak byly zastaralé již v momentě vydání. Má nabídnout základní přehled a vysvětlení spolu s klíčovými a ilustrativními odkazy na organizace, služby a instituce, jež mohou poradit, pomoci – které prostě můžete využít. Pravidelně aktualizovaná verze všech relevantních míst vázaných na jednotlivé kapitoly se s ohledem na co největší použitelnost a svobodný přístup nachází pouze v elektronickém prostředí (http://ikatalogy.nidm.cz/).

Na závěr dovolte ještě mírné popíchnutí. Někdo by mohl po přečtení těchto řádků říci, že si moderní věk nepřál a nehodlá se na něm podílet, byť by to mělo být ušlechtilou cestou studia.
Faktem ale zůstává, že vzdělání nabyté v mládí ve školní lavici, i kdyby byla univerzitní, prostě nestačí. A tudíž řečeno slovy klasika - nemusí se nám to líbit a nemusíme s tím souhlasit, ale to je tak to jediné, co s tím můžeme dělat.

Publikaci můžete stáhnout zde.

Tomáš Machalík
odborný manažer projektu Klíče pro život

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Tomáš Machalík

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;