Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Společný čas dětí a rodičů
Odborný článek

Společný čas dětí a rodičů

23. 4. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Miroslav Bocan

Anotace

Přinášíme druhé pokračování prezentace dílčích vůstupů z komplexního výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let uskutečněného v rámci projektu Klíče pro život. Tentokrát se podíváme, jak děti tráví čas s rodiči.

     V rámci výzkumu jsme se dětí také zeptali, co všechno dělají s rodiči a jak často. Vyjádřit se měly ke třinácti aktivitám a případně mohly doplnit ještě něco jiného.
     Pro tuto otázku byli respondenti rozděleni na dvě věkové kategorie: 6 - 9 let a 10 - 15 let. Mladší děti totiž nejsou schopny úplně dobře rozlišovat časové úseky a frekvence jednotlivých činností, proto jim byla škála odpovědí zúžena do tří časových úseků, a to 1. často, 2. občas, 3. vůbec. Starší děti odpovídali na škále 1. téměř každý den, 2. 2-3x týdně, 3. alespoň 1x týdně, 4. alespoň 1x měsíčně, 5. méně často, 6. vůbec.              

      Jak lze vidět v grafech, obě věkové skupiny se se svými rodiči často dívají na televizi, společně se stravují a tráví čas povídáním si. Starší děti na rozdíl od mladších chodí s rodiči méně často na výlety, ale věnují se více společně koníčkům.Nejméně populární jsou návštěvy divadla a kostela.
     Jako jinou společnou aktivitu děti uváděly například návštěvy prarodičů, ježdění na chaty a chalupy, nakupování nebo domácí práce či práce na zahradě.

Pozn.: V grafech je škála frekvencí nastavena obráceně, nežli tomu bylo v dotazníku a výše v textu. Tzn., že 0 = nikdy, 2 = často; popř. 0 = nikdy, 5 = téměř každý den

Miroslav Bocan (NIDM - Klíče pro život)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Miroslav Bocan

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým.