Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Jak jsme přišli na svět
Odborný článek

Jak jsme přišli na svět

22. 6. 2011 Předškolní vzdělávání
Autor
Iveta Burešová

Anotace

Tento blok byl zařazen k nadcházejícímu Svátku matek. Je zaměřený na rodinu, zejména maminku.

Cíl

Mít povědomí o tom, jak dítě přichází na svět a jak se o něj po narození starat (s přihlédnutím k věku dětí).

Nabízené činnosti:

Než přijde děťátko na svět:

  • Obrázky vývoje – rostlina, kuře. Řazení dle posloupnosti, nalepování obrázků na pruh papíru, vybarvování.
  • Poslech příběhu pro předškolní děti z knihy MUDr. Karla Bečky Jak jsme přišli na svět.
  • Prohlížení obrázků, encyklopedií na téma: jak dítě přichází na svět.
  • Hra se slovy – tvoření mužského a ženského příjmení podle obrázků (hruška, lopata, jahoda...): po svatbě.
  • Poslech písničky z CD Pavla Nováka Jak jsme přišli na svět – rozhovor o textu: Jak to bylo v písničce?
  • Hra Na těhulky – děvčata s overbaly pod tričky. Chlapci hrají tatínky, starají se o maminku (rozhovory o tom, jak se chovat k těhotným maminkám, co se smí a nesmí).
  • Tatínkové pomocí stetoskopu (trychtýř) poslouchají srdíčko děťátka.
  • Příprava na narození miminka – vyhledávání obrázků: co všechno potřebuje miminko.
  • Kresba tuší, kolorovaná temperovou barvou: u maminky v bříšku
Maminky těhulky

1. Maminky-těhulky
Autorka fotografií: Iveta Burešová

Poslech srdíčka děťátka
2. Poslech srdíčka děťátka
Autorka fotografií: Iveta Burešová
U maminky v bříšku

3. U maminky v bříšku
Autorka fotografií: Iveta Burešová

U maminky v bříšku
4. U maminky v bříšku
Autorka fotografií: Iveta Burešová

Narození miminka:

  • Zpíváme ukolébavky, připravujeme postýlku pro miminko, vymýšlíme jméno.
  • Prohlížíme si fotografie přinesené z domova: když jsem se narodil.
  • Grafomotorický cvik – dolní oblouk: houpání miminka.
  • Staráme se o miminko – koupání, přebalování panenky, cvičení s panenkou.
Narození miminka
5. Narození miminka
Autorka fotografií: Iveta Burešová
Koupání
6. Koupání
Autorka fotografií: Iveta Burešová
Utírání
7. Utírání
Autorka fotografií: Iveta Burešová
Přebalování
8. Přebalování
Autorka fotografií: Iveta Burešová

Reflexe

Tento blok jsme realizovali ve smíšené třídě dětí 3–7letých. Děti si prakticky vyzkoušely, jak je třeba se starat o miminko, než se narodí i po jeho narození. Následoval blok Moje maminka směřovaný ke Svátku maminek.

Literatura a použité zdroje

[1] – BEČKA, Karel. Jak jsme přišli na svět. 3. vydání. Praha : Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1985. 72 s. ISBN 08-033-85.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
22. 6. 2011
Téma článku je zajímavé.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost