Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání - lehké mentální pos... > > > > > > > > > > > > > > Azylový dům

Ikona prakticky

Azylový dům

Ikona zkusenost
Autor: Petra Slámová
Anotace: Na základě modelové situace "Azylového domu" se žáci učí komunikaci, resp. argumentaci, seznamují se s životem jiných etnik a seznamují se s právními normami, které uvádějí důvody udělení/neudělení azylu v ČR.
Přípravu lze upravovat dle vlastních potřeb i počtu žáků a doplnit o další aktivity v rámci tématu Multikulturní společnost. Materiály lze čerpat například ze stránek Člověk v tísni nebo ho propojit s projektem Jeden svět.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence komunikativní » formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  2. Základní vzdělávání » Kompetence komunikativní » naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Člověk a společnost » 2. stupeň » Výchova k občanství » Člověk ve společnosti » objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Výchova demokratického občana » Občan, občanská společnost a stát
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: Pracovní kartičky (na rozdělení rolí) - Příloha 1
Pracovní lístečky (s životním příběhem) - Příloha 1
Pracovní listy s informacemi (téma: azyl) - Příloha 2
Papíry, psací potřeby, lepidlo
Přístup k informačním zdrojům (internet, encyklopedie...)
Klíčová slova: lidská práva, právo, mezinárodní vztahy, svoboda, interkulturalita
Příspěvek může být vzhledem k datu publikace zastaralý. V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.

Cíl výuky:

  • Žáci popíší důvody pro udělení/neudělení azylu.
  • Žáci vysvětlí pojmy: uprchlík, azyl, azylant, státní občanství, minorita, práva a povinnosti azylantů.

Motivace: Uvítání v azylovém domě (žákům může být místnost, kde se lekce bude odehrávat, utajena a jejich prvním úkolem bude najít azylový dům ve škole).

V azylovém domě jsou po prostoru rozmístěny informace týkající se tématu - viz Příloha 2.

(Je tedy nutná příprava předem)

Celou aktivitu můžeme zahájit evokačními otázkami typu:

  • Kdo je to uprchlík?
  • Co je to azyl?
  • Kdo je to azylant?
  • Co je azylový dům?
  • V jaké souvislosti jste tato slova slyšeli, četli?
  • Proč lidé hledají azyl?
  • Komu by měl být azyl poskytnut a komu ne? Proč?

 

Průběh:

1. Žákům je přidělena nová identita (nalosují si jména), stávají se členy nové rodiny například z Tibetu, Ukrajiny, Vietnamu apod. + členové komise - viz Příloha 1.

(Výběr zemí je možné změnit. Zde je obtížné rozlišit například rodinu z Egypta a rodinu z Palestiny, protože muslimská jména jsou si velmi podobná.)

(Také je možné netvořit komisi udělující azyl, ale nechat všechny žáky, aby se při prezentacích sledovali všichni navzájem a snažili se porovnat uváděné důvody pro udělení azylu.)

2. Prvním úkolem je vytvořit novou rodinu, tj. žáci se hledají podle jmen.

(Vytvořené rodiny učitel zkontroluje, napomůže ke správnému rozdělení.)

3. Vytvořené rodiny získají svůj "životní příběh" - viz Příloha 1 a dalším úkolem pro rodinu je zjistit, z jaké země pocházejí.

Svá jména, název země i životní příběh nalepí na papír. (Později se tento list může zaplňovat dalšími informacemi - například státní vlajkou, tradicemi apod.)

4. Všem rodinám jsou představeni členi komise, kteří budou rozhodovat o udělení či neudělení azylu. Členové komise i členové jednotlivých rodin mají poté možnost seznámit se s informacemi, které jsou rozmístěny po prostoru - viz. Příloha 2.

Zároveň jim je sdělen cíl: Obhájit se před komisí tak, aby jejich rodině byl udělen azyl. Důvody napíší na papír, kde jsou jejich jména, název země i životní příběh.

(Všem rodinám je poskytnut čas na přípravu obhajoby a komise rovněž nastudovává rozvěšené informace.)

5. Probíhá obhajoba před komisí. Komise rozhoduje a své stanovisko zdůvodňuje.

(Vhodné je upozornit žáky, že bude sledována práce všech členů ve skupině, aby nedošlo k tomu, že bude vždy mluvit jen jeden, proto se určí pravidlo, že všichni členové musí mluvit.)

6. V závěru aktivity jsou znovu připomenuty nejdůležitější informace.

Žáci mohou odpovídat na otázky typu :

  • Jak jste se cítili v roli někoho jiného?
  • Kdy je možné udělit azyl? Kdy to možné není?
  • Která etnika jsou zastoupena v ČR?
  • Jaká jsou práva azylantů?
  • Kdo je to uprchlík?
  • Co se Vám v hodině líbilo? Co byste změnili?

V dalších hodinách je možné pracovat s Ústavou, Deklarací lidských práv a svobod apod., začlenit téma do hodin zeměpisu, dějepisu apod. 

Dále žáci mohou vyhledávat konkrétní informace týkající se udělování azylu – jak musejí uprchlíci dokládat své žádosti, nejčastěji uznávané důvody, naopak důvody neudělení, příp. porovnání se situací v jiných zemích Evropy.

Reflexe:

Hodnocení

Práce jednotlivců ve skupině.

Možnost ověřit si znalosti i testovou formou.


Tato lekce je převzata z metodického portálu projektu Výchova k občanství realizovaného Centrem občanského vzdělávání. Další lekce naleznete na adrese www.vychovakobcanstvi.cz.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Výchova k občanství.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 14. 11. 2012
Zobrazeno: 5873krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
SLÁMOVÁ, Petra. Azylový dům. Metodický portál: Články [online]. 14. 11. 2012, [cit. 2020-08-10]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/lidská práva/16579/AZYLOVY-DUM.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.