Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > > > > > > > > > > > > > > > > > > > >

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > Víš, co jíš

Víš, co jíš

Přemýšlíte nad tím, co jíte? Kde a od koho nakupujete potraviny? Zajímá vás bezpečné nakládání s potravinami? A zdánlivě nesouvisející otázka - hrajete a zpíváte si rádi?
Pokud odpovídáte ano, nebo pokud vás předchozí otázky motivují k zamyšlení, můžete využít program Víš, co jíš, který realizuje Ministerstvo zemědělství ČR. V letošním roce dostane tento projekt nový, a pro děti atraktivnější, kabát.

Co je ve vašem životě nejdůležitější?

Otázku jsem položila žákům 2. třídy ZŠ Gutha - Jarkovského  v Kostelci nad Orlicí, kde proběhlo ověřování výukových materiálů pro projekt Ministerstva zemědělství ČR Víš, co jíš. Děti měly odpovědi napsat na kousek papíru, každý sám za sebe. Měly čas na přemýšlení a ubezpečila jsem je, že mohou napsat skutečně to, co si myslí, že žádná odpověď nebude špatná. Ve třídě bylo 24 dětí, 10 z nich napsalo, mimo jiné, zdraví. U ostatních se ale objevovalo: jídlo, pití apod. Kromě zdraví často děti uváděly přírodu a lásku. Některé děti na otázku odpověděly: život. Nádherné, viďte?

Co musíme dělat pro to, abychom byli zdraví?

Jíst zdravé jídlo, pít, chodit ven. Opět si děti rychle poradily s odpovědí. 

Následovalo 90 minutové ověřování výukových materiálů pro interaktivní tabule. Děti ve dvojicích i samostatně řešily úkoly na pracovních listech v lavicích i na interaktivní tabuli. Poslouchaly písničky, dívaly se na krátká videa. Obojí se stalo východiskem pro zkoumání a hledání odpovědí na otázky, které se objevovaly a vyplývaly z činností ve třídě.

Největší úspěch mělo téma o hodných a zlých bakteriích. Všechny děti na závěr našeho setkání nakreslily bakterii.

Rodulka píchavá a slintavá
Bakterie Rodulka píchavá a slintavá
Autor díla: Filip, žák 2. třídy ZŠ Gutha – Jarkovského Kostelec nad Orlicí

Celý článek, fotografie a videozáznam z krásného dne s dětmi 2. třídy ZŠ Gutha - Jarkovského najdete zde.

Na ověřování digitálních učebních materiálů se podílela i Základní škola v Jablonném nad Orlicí. Tentokrát na programu spolupracovali žáci z 1. a 3. třídy. 

Rodulka píchavá a slintavá
Vitamínek
Autor díla: Máťa, žák 1. třídy ZŠ Jablonné nad Orlicí

Jak již bylo zmíněno, pod celým projektem je podepsáno Ministerstvo zemědělství ČR. Projekt není nový, v minulých letech se ho již zúčastnila řada škol, ale dostal nový obsah.

Celý článek o pěkném projektovém dni v Jablonném nad Orlicí zde.

Na co se tedy můžete s dětmi těšit? 

  • zážitkové dopoledne s krásnými písničkami,
  • pracovní sešit, dostupný na internetu,
  • interaktivní obsah, který lze použít na všech typech interaktivních tabulí.
Výukové soubory jsou vytvořené v softwaru SMARTNotebook. Pokud nemáte interaktivní tabuli SMARTBoard, stáhněte si do počítače prohlížeč. Můžete také využít tablety.
 
Výukové soubory obsahují:
  • videa (hygiena, bezpečné zacházení s potravinami, chov zvířat),
  • písničky s výchovným, a přesto zábavným textem,
  • testové úlohy,
  • hlasový doprovod průvodců Evy a Honzíka,
  • puzzle,
  • obrázky pro vystříhání,
  • pracovní listy,
  • otázky, na které budete s dětmi hledat odpověď...
Víte, které potraviny jsou uskladněny správně?
Víte, které potraviny jsou uskladněny správně?
Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

Co v interaktivních materiálech nenajdete?

Striktní metodiku. Každá stránka obsahuje metodická doporučení, ale nechává otevřené dveře vaší kreativitě. Pracujte s úkoly tak, aby to odpovídalo potřebám právě vašich žáků. Každé dítě má své silné a slabé stránky. S celým materiálem se nejprve dobře seznamte a vyberte takové úkoly, které dítě povzbudí k další činnosti. Obsah stránky si můžete upravit podle vašich potřeb a vytvořit si databázi dalších navazujících aktivit.
 
Ohodnocení, ocenění, známkování. Výukový soubor není určen pro zkoušení vědomostí. Je plný otázek, na které hledáme společně odpovědi. Dává prostor k debatám, individuálním činnostem i podpoře spolupráce. Hodnocení a zpětná vazba pro žáky je na vás. Nikoliv technika, ale osobnost učitele je v celém procesu vzdělávání to nejdůležitější.

Slovo závěrem

Naučme naše děti zodpovědnosti za sebe sama, za své zdraví. Zodpovědnosti za prostředí, ve kterém žijeme. Učme je, že dobré mléko dává kráva, o kterou je dobře postaráno, že není normální, aby slepice žily v klecích. Hledejte s dětmi ve svém okolí farmáře a podpořte regionální ekonomiku. Proto, a nejen proto, vznikl tento program. 

Ivana Hrubá Eliášová
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám