Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > S online aplikacemi se jazyky učí lépe (2. část)
Odborný článek

S online aplikacemi se jazyky učí lépe (2. část)

13. 4. 2021 Základní vzdělávání
Autor
Petra Lexová

Anotace

Autorka představuje šest aktivit vytvořených do hodin cizích jazyků v aplikaci LearningApps. Seznamuje se snadným způsobem jejich vytvoření a uvádí důvody pro využívání této aplikace ve výuce.

Cíl

Motivace žáků během distanční i prezenční výuky prostřednictvím zábavných jazykových aktivit vytvořených pomocí digitálních online nástrojů.

Spoléhat na jedinou aplikaci, i kdyby nabízela to, co všechny ostatní dohromady, se nemusí vyplatit, když je dočasně nefunkční její server. Proto je užitečné ovládat nějaké rovnocenné „náhradníky“, např. LearningApps.

LearningApps využívám nejvíce ty typy aktivit, které Flippity nenabízí (online křížovky a skrývačky, skupinové puzzle, přiřazování k obrázku aj.). Podstatné je, že LearningApps je rovněž v neomezeném množství zdarma. Úložiště aplikace je: https://learningapps.org/.

V následující části představím aktivity, které jsem vytvořila v LearningApps.

Aktivita 1: The Millionaire Game (Chcete být milionářem?)

TYP AKTIVITY

Žák získává a ztrácí finance v závislosti na správnosti odpovědí, cílem hry je získat nejvyšší možnou částku (hra tak může mít rychlý i pomalý průběh). Ukázka hry na obrázku 1 byla vytvořena k procvičení stupňování přídavných jmen ve 4. třídě a je dostupná zde.

Obrázek 1 (V
Obrázek 1 (V „milionáři“ chtějí uspět naprosto všichni)

 

S jistotou tvrdím, že pokud je relevantní (a pokud možno zajímavý) obsah prezentován ve vhodném sledu, např. pokud po prezentaci komparativu v „milionáři“ následuje řízený nácvik stejné gramatiky s využitím „flashcards“ z Flippity (příklad: /přední strana/ hot, /druhá strana/ hotter) a po něm ještě skupinový soutěžní kvíz s komunikativními prvky (příklad úkolu: „Compare the Sun and the Moon.“), jsou digitální nástroje vysoce efektivními didaktickými pomůckami.

Aktivita 2: Horse race (Koňské dostihy)

TYP AKTIVITY

Žákův avatar soutěží s počítačem nebo s jinou osobou / jinými osobami (třeba s učitelem), smyslem hry je být v cíli první. V průběhu hry se řeší úlohy s výběrem správné odpovědi. Za správnou odpověď je přidělen bod. Je možné nastavit náročnější variantu, ve které je celý bod přidělen pouze rychlejší odpovědi (pomalejší odpověď získává půl bodu). Aktivita na obou obrázcích níže je dostupná po kliknutí zde.

Obrázek 2 (Pod přezdívkou
Obrázek 2 (Pod přezdívkou „Anna“ si občas zahraji s žáky)

 

Obrázek 3 (Dostihy jsou větší zábavou než obyčejná
Obrázek 3 (Dostihy jsou větší zábavou než obyčejná „multiple choice“)

 

Aktivita 3: Word grid (Skrývačka)

TYP AKTIVITY

Aktivita založená na hledání skrytých slov mezi písmeny nepotřebuje dlouhé představování. V LearningApps je možné poskytnout textovou, obrázkovou nebo zvukovou nápovědu, k dispozici jsou také modifikace různé náročnosti (zobrazení hledaných slov, uspořádání slov do úhlopříčky aj.). V aktivitě na obrázku žáci hledají španělské názvy dnů, měsíců a ročních období. Aktivita je dostupná zde.

Obrázek 4 (V této úpravě žáci musí dobře vědět, co hledají)
Obrázek 4 (V této úpravě žáci musí dobře vědět, co hledají)

 

Aktivita 4: Guess the word (Šibenice/Oběšenec)

TYP AKTIVITY

Žáci s pomocí poskytnuté nápovědy hádají písmena konkrétního slova. Při špatné volbě písmene okvětní lístek zčerná. Aktivita k procvičení španělských názvů ročních období je dostupná po kliknutí zde.

Obrázek 5 (Je možné nastavit anglickou, španělskou, ruskou a další klávesnici)
Obrázek 5 (Je možné nastavit anglickou, španělskou, ruskou a další klávesnici)

 

Aktivita 5: Group puzzle (Skupinové puzzle)

TYP AKTIVITY

Představa, že učitel o malé přestávce vytvoří pro žáky cvičení, ve kterém se hádá, co je na postupně odhalovaném obrázku, byla ještě docela nedávno nerealistická. Současné digitální technologie to ovšem umožňují. Svou podstatou je „Group puzzle“ pouze zařazováním slov do skupin, má však jednu přidanou hodnotu – vyšší motivaci žáků. Aktivitu na obrázku si můžete ve své vlastní hodině španělštiny s žáky zahrát zde.

Obrázek 6 (Postupně odkrývané kastaněty)
Obrázek 6 (Postupně odkrývané kastaněty)

 

Aktivita 6: Matching pairs on image (Přiřazování k obrázku)

TYP AKTIVITY

Aktivita je vhodná k procvičení tematické slovní zásoby. Stačí vyhledat vhodný obrázek (např. lidské tělo, dům), při editaci do konkrétní části obrázku přiřadit barevnou značku a uvést správné řešení. Žáci vybírají správné pojmenování z nabídky tvořené všemi procvičovanými slovy.

Obrázek 7 (Přiřazování slov je vlastně zajímavější
Obrázek 7 (Přiřazování slov je vlastně zajímavější „multiple choice“)

 

 

Obrázek 8 (Matching pairs on images - jednoduché a efektní)
Obrázek 8 (Matching pairs on images – jednoduché a efektní)

 

Tuto aktivitu si vaši žáci mohou vyzkoušet zde.

Jak ve Flippity, tak v LearningApps je tvorba aktivit jednoduchá, intuitivní a velice rychle se stane mechanickou záležitostí. Pozorné čtení instrukcí a průvodního textu se ale přesto vyplatí (ušetří zbytečné otázky a ve výsledku i čas). Jakmile se editace stane rutinou, nemusí být od věci vytvoření nové aktivity přímo ve vyučovací hodině – společně s žáky, kteří se tak mohou aktivně podílet na obsahu soutěžního kvízu nebo jiné typově vhodné aktivity.

Vlastní aktivity vytvořené v aplikacích Flippity a LearningApps využívám mnohem více než ty cizí, a to proto, že mám absolutní kontrolu nad jejich obsahem, který je „ušit na míru“ mým žákům, potažmo našemu ŠVP. S občasnými komentáři (známých i kolegů), že se „vlastně jedná /jen/ o takové hraní“, souhlasím, ovšem hlubší diskusi na téma „language acquisition“[1] s nimi nerozvíjím. Jsem zkrátka ráda, že mé žáky „hry“ baví, dokonce jsou jejich prostřednictvím rádi zkoušení. Pozitivně také vnímám to, že aktivity vytvořené digitálními nástroji jednou žák může řešit opakovaně, s menším či větším časovým odstupem, což tištěné pracovní sešity neumožňují. Předpokládám, že ve Flippity a LearningApps budu pro své žáky tvořit materiály i po jejich návratu do prezenční výuky.

Flippity a LearningApps sice nejsou jedinými aplikacemi pro tvorbu online cvičení do hodin cizích jazyků, mohou být ovšem prvními pro ty, kteří dosud žádné nepoužívají.

[1] osvojování jazyka

Reflexe

Všechny aktivity prezentované v příspěvku byly ověřeny v praxi a autorka s nimi má pozitivní zkušenost.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
13. 4. 2021
Jedná se o druhou část článku, který zdařile reflektuje aktuální téma a přináší pro učitele řadu zajímavých, praktických námětů do výuky. Aktivity jsou krátké a nenáročné, zaměřené přímo na výuku cizích jazyků.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články:

Předchozí díl:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova